Kärpästen herra - William Golding7

Kirja-arvio :: Kärpästen herra

Kirjoittanut Katjuska

Odotukseni kirjan suhteen olivat korkeat, mutta kirja ei täysin täyttänyt niitä. Tämä oli tosiaan ahdistavin kirja minkä olen ikinä lukenut. Aluksi kaikki meni hyvin saarella, mutta sitten alkoi sivistyksen pinta repeilemään ja hyvin kasvatetuista britti pojista alkaa tulla raakoja villi-ihmisiä. Kirja oli hyvin kirjoitettu ja lukiessani oli selllainen tunne, että kohta tapahtuu jotain pahaa. Mielestäni kirjassa näkyi hyvin askel askeleelta kuinka sivistyksen pinta alkoi rakoilla. Rantaa ja kallioita olisi saanut kuvailla enemmän, sillä ne jäivät minulle hieman epäselviksi, muuten saari ja poikien ulkonäkö, sekä persoonallisuus oli saatu hyvin kuvailtua. Loppua kohden alkoi kunnolla tapahtua ja silloin kunnon ahdistus ja raakuus alkoi. Kun olin lukenut kirjan mietin koko illan mitä olisin itse tehnyt, jos olisin samassa tilanteessa, autiolla saarella ja seuranani toistakymmentä erilaista poikaa? Mielestäni olisin ollut se, joka olisi fiksuimpien joukossa, mutta kuka tietää, olisiko hulluus ja raakuus vallanut minutkin...

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Kärpästen herra

Alkuteos ilmestynyt 1954. Suomentanut Juhana Perkki. SF, kauhu, rajatapaus.

1. painos: Otava, 1960. Moderneja kirjailijoita. Sidottu, kansipaperi. – 2–6. ja 11. painos: Otava, 1968–1972, 1983. Kompassikirja. Nidottu. – 7–12. painos: Otava, 1974–1983. Sidottu, kansipaperi. – 2. laitos: Suuri Suomalainen Kirjakerho, 1984. Helena Sormunen: William Golding vuoden 1983 Nobel-voittaja. Sidottu, kansipaperi. – 13. painos: Otava, 1990. Top Books. Nidottu. – 14. painos: Otava, 1995. Nidottu. – 15. painos: Otava, 1995. Sidottu, kansipaperi. – 3. laitos: Otava, 2001, 2003, 2004. Seven. Nidottu. – 4. laitos: Keskiyön kirjasto. Otava, 2007. Sidottu, kansipaperi.

Nobelistin kuvaus ihmisen julmuudesta

Toisen maailmansodan aikana joukko englantilaisia koulupoikia pelastuu alasammutusta lentokoneesta autiolle Tyynen meren saarelle. Kun sivistyksen pinta alkaa murentua, hyvinkasvatetut koulupojat muuttuvat villi-ihmisiksi, joiden maailmaa hallitsevat väkivalta ja pelko.

Sir William Goldingin klassinen romaani ilmestyi vuonna 1954 ja on Nobelin kirjallisuudenpalkinnon saaneen kirjailijan tuotannon huippu.