Teen par'aikaa kirjadiplomia, johon minun on luettava seitsemän kirjaa tietystä listasta. Veljeni, Leijonamieli oli listassa ja päätin aloittaa siitä. Olin kuullut Astrig Lindgrenistä jo aikaisemmin ja olin tietysti kuullut Peppi Pitkätossusta ja Eemelistä ja monista muista, mutta tästä kirjasta en ollut kuullut aikaisemmin. Odotin, että kirja olisi iloinen, kuten monet muut kirjat, joita olin lukenut. Mutta ei, se ei ollut. Se oli samaan aikaan surullinen ja jännittävä, mukaansatempaava ja luotaantyöntävä. On vaikea uskoa, kuinka hyvin kirja on kirjoitettu. Täsät kirjasta on kiva tehdä esitelmä, ehkä jopa kirjavinkkaus luokalle.

Tietoa kirjasta :: Veljeni, Leijonamieli

Astrid Lindgren Julkaistu: 1974
Tyylit: fantasiasatufantasia, lapset
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1973. Suomentanut Kaarina Helakisa. Kuvittanut Ilon Wikland. Sidottu.

Veljeni, Leijonamieli kertoo kahdesta veljeksestä, Joonatan ja Kalle Leijonasta. Sairas pikkupoika Kalle eli Korppu ihailee suuresti isoveljeään Joonatania. Isoveli pelastaa Korpun palavasta talosta mutta menehtyy itse. Pian myös Korppu kuolee sairauteensa ja seuraa veljeään kauniiseen maahan, Nangijalaan.

Veljeni, Leijonamieli on sekä jännittävä kertomus vihreiden laaksojen, sadun ja leiritulien maasta että hyvän ja pahan kamppailusta, kaiken voittavasta ystävyydestä ja kuolemasta.

HelmenkantajaPrinssi Ahava ja valtaistuimen salaisuus (Patarania, #2)Paluu Uppelukseen (Hukkuneiden laakso, #2)MörkövahtiLumous (Tähtisilmät, #3)
Hihhuli, punnort, Pisania, Rinja
Uusin jäsen: Kari Eerola