Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla (Satumaa #1) - Catherynne M. Valente7

Syyskuu-nimisen tytön ikkunasta pölähtää eräänä päivänä sisään vihreään tupakkatakkiin pukeutunut, leopardilla ratsastava Vihreä tuuli, joka pyytää tyttöä matkustamaan kanssaan Satumaahan. Siitä alkaa merkillinen seikkailu, jonka aikana Syyskuu kohtaa muun muassa louhikäärme A-L:n, pikkuruisen Kuoleman, maridipojan nimeltä Lauantai, saippuasta tehdyn golemin ja julmiin otteisiin tarvittaessa turvautuvan Satumaan hallitsijan, Markiisittaren. Catherynne M. Valenten "Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla" (Gummerus, 2013) on merkillinen ja takuulla käännetyn fantasian valtavirrasta poikkeava romaani, jota itse Neil Gaiman on kehunut verraten sitä "modernismin ja viktoriaanisen sadun" välimaastoon sijoittuvaksi "loistoteokseksi". En oikein tiedä, mitä romaanista pitäisi viime kädessä ajatella. Kesti aikansa ennen kuin pääsin tarinaan sisälle. Lewis Carrollista muistuttavien kummallisten hahmojen marssi ei oikein vetänyt puoleensa, mutta loppua kohti kirja parani kun tarina alkoi saada synkempiä piirteitä. Lisäksi osa henkilöistä, kuten kirjastoa isänään pitävä louhikäärme A-L ja Kuolema, olivat varsin kiehtovia. "Kuka sinä olet" "Olen Kuolema", sanoi olento. "Eikö se ole ilmiselvää?" "Mutta olet niin pieni!" "Vain siksi, että sinäkin olet pieni. Olet nuori ja kaukana kuolemastasi, ja niinpä minäkin näytän joltakin, jonka näet pitkän matkan päästä - pieneltä ja harmittomalta. Olen kuitenkin aina lähempänä kuin miltä näyttää. Kun kasvat isoksi, minä kasvan kanssasi, kunnes lopussa seison valtavana ja synkkänä vuoteesi äärellä, ja sinä suljet silmäsi, jotta et näkisi minua. (s. 209) Valenten romaania on verrattu ainakin edellä mainittuun "Liisaan ihmemaassa", eikä aivan syyttä. Kuvituksestakin kyseinen klassikkoteos tuli mieleen. Lukiessani tulin ajatelleeksi myös Michael Enden "Tarinaa vailla loppua", joskin sen lukemisesta on niin paljon aikaa, etten voi olla ihan varma pitävätkö mielikuvani lainkaan paikkaansa. Romaanin ensisijaisen kohderyhmän määrittely on vähän vaikeaa, ja erityisen mielelläni kuulisin lapsilukijoiden kommentteja kirjasta. Luulisin itse, että tästä innostuisivat eniten vähän varttuneemmat lukijat.

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla

Kuvittanut Ana Juan. Alkuteos ilmestynyt 2011. Kuvittanut Ana Juan. Suomentanut Sarianne Silvonen. Sidottu.

Locus-palkinto (paras nuortenkirja) 2012, Kirkus Reviews Best Teen Books of the Year 2011. Mythopoeic-palkintoehdokas 2012, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2014.

TAIANOMAINEN TARU KAIKENIKÄISILLE

Kerää rohkeutesi, tartu toiveisiin, ota mukaan rahtunen onnea ja valmistaudu lähtemään aivan ainutlaatuiselle matkalle...

Kaksitoistavuotias Syyskuu asuu Omahassa ja elää ihan tavallista elämää, kunnes eräänä päivänä hänen isänsä lähtee sotaan ja äitinsä töihin. Syyskuu kohtaa Vihreän tuulen (joka on ottanut vihreätakkisen herrasmiehen hahmon), joka kutsuu hänet seikkailuun kertoen että Satumaassa tarvitaan tytön apua.

Satumaan uusi markiisitar on nimittäin kovin arvaamaton, ja vain Syyskuu voi hakea markiisittaren himoitseman talismaanin lumotusta metsästä – muuten markiisitar tekee elämän Satumaassa erittäin hankalaksi sen asukeille. Syyskuu onkin juuri saanut uusia ystäviä kuten kirjoja rakastavan lohikäärmeen sekä kummallisen pojan nimeltä Lauantai.

”Kirja jonka ei haluaisi loppuvan. – Publishers Weekly

Värikäs, monitahoinen ja ikimuistoinen. – Kirkus

Tämä kirja on yksinkertaisesti kultakaivos. – Booklist

"Loistelias tasapainoilu modernismin ja viktoriaanisen sadun välillä, lämmöllä ja viisaudella kirjoitettuna." – Neil Gaiman

Hauska, sydämeenkäyvä ja ajatuksia herättävä. – Horn Book

”Rohkeudesta, vastuusta ja ystävyydestä kertova kasvutarina, jonka älyllinen ja kielellinen kekseliäisyys ihastuttavat ikään katsomatta.” – Tähtifantasia-palkintoraati