Kirja-arvio: Mustesydän

Kirjoittanut The Big Bad Wolf - 4.0

Kauan, kauan sitten pieni susi löysi erään mielenkiintoiselta kuulostavan elokuvan. Koska susi oli henkeen ja vereen ensin-kirja-sitten-leffa-kansalainen, se etsi myös kauniin, punakantisen kirjan hyllystä. Sudelta kului kaksi päivää viidensadan sivun lukemiseen ja nuori susi uppoutui maailmaan niin syvälle kuin vain pääsi. Se rakastui kieleen ja tarinaan, hahmoihin ja kaikkeen. Sen pituinen se. Mustesydämestä tulee aina niin... nostalginen olo. "Aina." Okei, nyt tämän ensimmäisen kerran, kun luin uusiksi. Mutta ideana. Paluu lapsuuteen... Ah voih. Ihanaa. Kieli on vain Funkea. Olen onnekas, kun luin tämän pienenä, kai jotain kymmenen tai yhdentoista vanhana. Uutena kokemuksena tämän ikäiselle... Ei ehkä olisi ollut niin hurmaava. Teksti ei kerro, se pysähtyy runoilemaan ja kuvailemaan. Toki voi käyttää sanaa "jaaritella", vaikka en itse miellä tyyliä siksi. Hitusen pidemmät lauseet, väliin kappale kuvailua... Minulle toimii. Olisi tämän voinut tiivistää pariin kolmeensataan sivuun. Mutta miksi olisi pitänyt? Kirja on rauhallinen. Välillä jännittävä (tuolle pikkusudelle), mutta silloinkin... Kylmänrauhallinen. Jokainen hahmo on tarkkaan luotu. Ehkä Capricorn ja Basta kumpainenkin hiukan karrikoituja, mutta mukavia silti. Tomusormi nyt on aivan ihana. Ja Gwin. Farid on suloinen, oli suloisempi kun olin itse lapsi. Meggieen samaistuin todella tuolloin kymmenenweenä, nyt hahmo tuntui vain hiukan lapselliselta. (Kuten minäkin olin viitisen vuotta sitten.) Ja Mo... Voi Mo. Puhdasta kultaa. Niin hyveelliset henkilöt ovat toisinaan hiukan tylsiä, mutta sula rakkaus lämmittää minun sydäntäni. Aaaaaaaaws. Johan tässä alettiin nyyhkimään. Miljöö on aito. Kaikki ikivanhat kirkot ja linnat ja kiväärit ja vankityrmät istuvat niin nätisti keskelle parkkipaikkoja ja puhelimia. Ristiriitaista. Ja aitoa. Ajattelin pariin otteeseen kieroutunutta keskiaikaista teemapuistoa. Ja idea, josta arvosteluissa lähinnä on puhuttu. Tämän kirjan luettuaan sitä jo enemmän toivoo tarinoiden pysyvän omien kansiensa sisällä. Vaikka... Olisihan tuo aika mielenkiintoista. Löysin tämän erittäin kuluneena pokkarina kuukautta kahta aiemmin vitosella. Elämäni paras ostos.

Tietoa kirjasta :: Mustesydän

Cornelia Funke Julkaistu: syyskuu 14, 2004
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Marja Kyrö. Kuvitus: Cornelia Funke.

1. painos: Otava, 2004. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Loisto, 2005. Nidottu.
Elokuvakannellinen painos: Otava, 2009. Sidottu.

Armoitetun tarinankertojan tenhoava fantasiaseikkailu kietoo taikapiiriinsä jokaisen kirjallisuutta rakastavan!

Kaksitoistavuotiaan Meggien isä on arvostettu vanhojen kirjojen entistäjä. Äitiään Meggie ei muista, tämä katosi, kun ... (lisää)

Olympoksen veri (Olympoksen sankarit, #5)Mieletön museo (Haavekaupunki, #5)Lumottu lelutehdas (Haavekaupunki, #2)Avain (Mahtavat 12, #3)Yhdeksän maailman sankarit
Tiia
Uusin jäsen: Tiia