Kärpästen herra - William Golding8

Kirja-arvio :: Kärpästen herra

Kirjoittanut LongWalk

Kirja oli todella hyvä, tosin odotin enemmän raakuutta, muutoinkin raakuus tuntui keskittyvän vain loppupuolelle kirjaa. Verta minä lähdin lukemaan enkä mitään "Sinistä laguunia" En ole pelastautunut asumattomalle saarelle lapsilauman kanssa mutta uskon kirjailijan onnistuneen kuvaamaan hyvin millaista se tulisi olemaan, armeija häilyvällä kurilla. Tunsin päähahmon ja hänen uskottunsa tavoin aitoa ärtymystä kun joukon hallinta oli mitä oli. Vaikka kirja oli loistava niin se oli silti pettymys johtuen täyttymättömistä odotuksista jotka olin itse muodostanut sen mukaan mitä olin muiden puheista ymmärtänyt kirjan suhteen. Kaikesta huolimatta kannattaa lukea.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Kärpästen herra

Alkuteos ilmestynyt 1954. Suomentanut Juhana Perkki. SF, kauhu, rajatapaus.

1. painos: Otava, 1960. Moderneja kirjailijoita. Sidottu, kansipaperi. – 2–6. ja 11. painos: Otava, 1968–1972, 1983. Kompassikirja. Nidottu. – 7–12. painos: Otava, 1974–1983. Sidottu, kansipaperi. – 2. laitos: Suuri Suomalainen Kirjakerho, 1984. Helena Sormunen: William Golding vuoden 1983 Nobel-voittaja. Sidottu, kansipaperi. – 13. painos: Otava, 1990. Top Books. Nidottu. – 14. painos: Otava, 1995. Nidottu. – 15. painos: Otava, 1995. Sidottu, kansipaperi. – 3. laitos: Otava, 2001, 2003, 2004. Seven. Nidottu. – 4. laitos: Keskiyön kirjasto. Otava, 2007. Sidottu, kansipaperi.

Nobelistin kuvaus ihmisen julmuudesta

Toisen maailmansodan aikana joukko englantilaisia koulupoikia pelastuu alasammutusta lentokoneesta autiolle Tyynen meren saarelle. Kun sivistyksen pinta alkaa murentua, hyvinkasvatetut koulupojat muuttuvat villi-ihmisiksi, joiden maailmaa hallitsevat väkivalta ja pelko.

Sir William Goldingin klassinen romaani ilmestyi vuonna 1954 ja on Nobelin kirjallisuudenpalkinnon saaneen kirjailijan tuotannon huippu.