Kärpästen herra - William Golding7

Kirja-arvio :: Kärpästen herra

Kirjoittanut Sointulause

Kirja oli hyvä, ja antoi paljon miettimisen aihetta. Luin sen ystäväni suositusten ja täällä Risingissä näkemieni arvostelujen perusteella. Suurin osa arvosteluista kertoi kuinka ahdistava ja pelottava kirja oli, mutta itse olen toista mieltä. Ahdistavuus näkyi vain viimeisten 50 sivun aikana, muuten se oli ehkä hieman pelottava. Kirja oli hyvin todentuntuinen, ja oli kiinnostavaa seurata lapsien muuttumista sivistyneistä englantilaispojista villeiksi. Loppu oli yllättävä mutta hyvä. Suosittelen niille joita ei haittaa, että teksti on vanhanaikaista.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Kärpästen herra

Alkuteos ilmestynyt 1954. Suomentanut Juhana Perkki. SF, kauhu, rajatapaus.

1. painos: Otava, 1960. Moderneja kirjailijoita. Sidottu, kansipaperi. – 2–6. ja 11. painos: Otava, 1968–1972, 1983. Kompassikirja. Nidottu. – 7–12. painos: Otava, 1974–1983. Sidottu, kansipaperi. – 2. laitos: Suuri Suomalainen Kirjakerho, 1984. Helena Sormunen: William Golding vuoden 1983 Nobel-voittaja. Sidottu, kansipaperi. – 13. painos: Otava, 1990. Top Books. Nidottu. – 14. painos: Otava, 1995. Nidottu. – 15. painos: Otava, 1995. Sidottu, kansipaperi. – 3. laitos: Otava, 2001, 2003, 2004. Seven. Nidottu. – 4. laitos: Keskiyön kirjasto. Otava, 2007. Sidottu, kansipaperi.

Nobelistin kuvaus ihmisen julmuudesta

Toisen maailmansodan aikana joukko englantilaisia koulupoikia pelastuu alasammutusta lentokoneesta autiolle Tyynen meren saarelle. Kun sivistyksen pinta alkaa murentua, hyvinkasvatetut koulupojat muuttuvat villi-ihmisiksi, joiden maailmaa hallitsevat väkivalta ja pelko.

Sir William Goldingin klassinen romaani ilmestyi vuonna 1954 ja on Nobelin kirjallisuudenpalkinnon saaneen kirjailijan tuotannon huippu.