Kirja-arvio: Kuka on Jenna Fox?

Kirjoittanut Li - 4.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Alun perin otin tämän kirjan mukaan, kun tarvitsin uuden kirjan nuortenkirja tehtävääni. Olin toki katsellut kirjaa aiemminkin, mutta aina ennen se oli jäänyt hyllyyn. Nyt kuitenkin piti ottaa kirja kauniiseen käteen ja lukea se, enkä kadu valintaani yhtään. Pakko sanoa jo nyt ennen kuin unohdan, että kirjan suomenkielinen nimi on paljon parempi kuin alkuperäinen ja se kuvaa kirjaa paremmin. Kirjan juoni oli ainakin minulle mahdoton arvata ennalta. Aina kun luulin keksineeni jotain jatkosta, se yllätti minut täysin. Kansikuvakin oli valittu erittäin osuvasti. Jenna oli varsin hauska hahmo jonka hapuilua maailmassa oli mukava seurata. Kuitenkin kun hän sai muistoja, olisi ollut mukava lukea enemmänkin vanhoista kavereista. Pidin siitä, että mitä enemmän Jenna oppi tuntemaan maailmaa, sitä enemmän hänen oma persoonansa nosti päätään. Myös hänen moraalikäsityksensä kehittyi oikein ajan myötä. Jenna oli helposti samaistuttava hahmo, jonka voisin ihan oikeasti haluta ystäväkseni. Jennan pohdinta maailmasta sai myös lukijan miettimään maailmaa ja kyseenalaistamaan sen. Se sai miettimään inhimillisyyden rajoja ja kuinka pitkälle ihminen voi todella mennä rakkaidensa tähden. Kaikkein eniten mietin sitä, miten Jennan vanhemmat hallitsivat Jennan elämää ja miten Jennan oli vain sopeuduttava heidän toiveisiinsa. Mietin paljon, kuinka paljon me todella vaikutamme muihin. Toinen lempihahmoni oli Jennan isoäiti Lily. Lily jäi vähemmälle huomiolle ja olisin toivonut hänelle suurempaa osaa. Hän oli hyvin inhimillinen hahmo jonka ajatuksen juoksua oli helppo ymmärtää. Kokonaisuudessa kirja siis oli todella hyvä, jonka suosittelen lämpimästi lukemaan. Olin miettinyt paljon muutakin kirjasta, mutta nyt en saa ajatuksiani koottua siihen. Toivottavasti se minkä unohdin ei ollut mitään tärkeää.

Tietoa kirjasta :: Kuka on Jenna Fox?

Mary E. Pearson Julkaistu: huhtikuu 27, 2010
Tyylit: scifi, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Arja Kantele. Päällys: Kai Toivonen. Sidottu.

Andre Norton -palkintoehdokas 2008.

Ennen minä olin joku.
Joku jonka nimi oli Jenna Fox.

17-vuotias Jenna herää vuoden kestäneestä koomasta ja aloittaa hitaan toipumisen auto-onnettomuudesta. Hänellä ei ole muistikuvia ajasta ennen kolaria. Uudessa syrjäisessä kodissaan Jenna katsoo ... (lisää)

Kohtalot (Viillot, #2)Rajalla (Tarkoitettu-trilogia, #2)Loppupeli (Endgame–trilogia, #1)Nälkäpeli 1–3Salatun voiman kaupunki (Mystic City, #1)
Uusin jäsen: Taina Rytkönen