Galaksin kansalainen (Galaxy Scifi #22) - Robert A. Heinlein7

Kirja-arvio :: Galaksin kansalainen

Kirjoittanut LongWalk

Itse pidin paljon. Lukukerrasta on tosin jo 3,5 vuotta. Monipuoliset tapahtumat, eityisesti avaruusosuus oli mielenkiintoinen. Loppu oli hieman pettymys suhteessa loistavaan alkuun ja keskikohtaan.

Galaksin kansalainen

Alkuteos ilmestynyt 1957. Suomentanut Reijo Kalvas. Kansi: Susanna Koivuneva. Book Studio. Nidottu.

Yhdeksän maailman pääkaupunkiin Sargoneen saapuu orjien myyntilaiva mukanaan myös ”erä 97”, meklarin mukaan ”terve nuorimies, joka sopii lähetiksi tai makuuhuonepalvelijaksi”.

Poika on likainen, nälkiintynyt ja ilmeisen uppiniskainen. Kukaan ei halua ostaa häntä, saati sitten maksaa jotain hankinnastaan... kunnes tapahtuu jotain odottamatonta. Vanha kerjäläinen Rampa-Baslin huutaa pojan itselleen minimitaksalla.

Kerjäläis-Baslin onkin jotain aivan muuta kuin raajarikko köyhäläinen. Poika joka ilmoittaa olevansa Thorby, Suomesta, alkaa kutsua häntä ”Vaariksi”. Ja kun Vaarista aika jättää, hänen henkinen perintönsä vie pojan ympäri univerumia... hänestä tulee kunnioitettu galaksin kansalainen... jopa palvottu johtaja.

Scifin mestarin unohtumattomimpia teoksia!