Kirja-arvio: Perhonen ja jaguaari

Kirjoittanut Sini - 5.0

En yleensä pidä novelleista. Ne ovat liian lyhyitä minulle. Tämä Aliette de Bodardin kokoelma on yksi harvoista poikkeuksista tähän sääntöön. Ehkä se johtuu siitä, että nämä kaikki tarinat sijoittuvat samaan universumiin, joten se luo kuvan pidemmästä tarinasta, joista nämä ovat vain osia. Ja millaisia osia ne ovatkaan! Aivan loistavia. Pidin erityisen paljon novelleista Kadonnut morsian ja Kaksi siskoa maanpaossa. Bodardin novelleja löytyy netistä ilmaiseksi luettavaksi varsin mukavasti ja hänen kotisivullaan on linkkejä niihin. Ehkäpä luen jopa lisääkin näitä Xuya-universumiin kuuluvia tarinoita!

Tietoa kirjasta :: Perhonen ja jaguaari

Aliette de Bodard Julkaistu: heinäkuu 1, 2013
Tyylit: scifi, vaihtoehtohistoria, novellikokoelma

Toimitus ja jälkisanat: Saara Henriksson. Suomennos: Markus Harju ja Christine Thorel. Käännöksen tarkistus: Taru Luojola ja Johanna Vainikainen. Kannet: Teemu Helenius. Nidottu.

Sisällys:

• Varjo Jaguaarien huoneessa (The Jaguar House, in Shadow, 2010) – Hugo- ja Nebula-ehdokas
  • Aamulla putoava perhonen (Butterfly, Falling at Dawn, 2008)
  • Kadonnut morsian (The Lost Xuyan Bride, 2007)
  • Kasvattaja (The ... (lisää)
  • Aluksen veli (Ship's Brother, 2012)
  • Kaksi siskoa maanpaossa (Two Sisters in Exile, 2012)

Aliette de Bodardin vaihtoehtohistoriallisessa tarinamaailmassa kiinalaiset ovat löytäneet Amerikan ennen eurooppalaisia. Kiinalaisten ruuti ja kanuunankuulat ovat kukistaneet Hernán Cortésin nopeasti. Historian kuluessa Pohjois-Amerikan länsirannikosta on kehittynyt mahtava itsenäinen valtio, Xuya. Voittokulku jatkuu avaruusaikaan saakka, kun xuyalaiset kehittävät lihan ja tekoälyn yhdistävät Mielet ohjaamaan aluksiaan.

Nebula-palkittu Aliette de Bodard on science fictionin nousevia nimiä. Vietnamilaistaustainen de Bodard yhdistää tarinoissaan menestyksellisesti kaukaiseen tulevaisuuteen sijoittuvaa science fictionia sekä esikolumbiaanisen Amerikan sekä toisaalta Kiinan ja Vietnamin historiaa.

Karkkari (Aavetaajuus-kirjat, #4)ValvojatTeräksinen tsaari (Oswald Bastable, #3)22.11.63Auringon ydin
Anna Alaviuhkola, Salka, LordStenhammar
Uusin jäsen: Anna Alaviuhkola