Käärmeenlumooja (Faunoidit #1) - Annukka Salama10

Kirja-arvio :: Käärmeenlumooja

Kirjoittanut Sointulause

suomalaisten kirjailijoiden kirjoittamat kirjat ovat aina epäilyttäneet minua, mutta kirjailijan suomalaisuus ei haitannut tässä tapauksessa tipan tippaa. Yksi lempikirjoistani. Henkilöt olivat syviä ja kirjaa lukiessa pystyi melkein tuntemaan henkilöiden tunteet ja ajatukset. Tarina ei tylsistynyt edes nanosekunniksi ja oli vaikeaa laskea kirjaa kädestään edes hetkeksi sitä lukiessaan. Helsingin slangi häiritsi pikkuisen mutta siihenkin tottui muutaman luvun jälkeen. Oli mielenkiintoista lukea kirjaa joka sijoittui Suomeen, kun on niin tottunut ulkomaalaiseen kirjateollisuuten. Kirjaan pystyi samaistumaan ja yhtymään. Suosittelen lämpimästi :)!

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Käärmeenlumooja

Graafinen suunnittelu: Anna Makkonen. Sidottu.

Topelius-palkintoehdokas 2013.

”Se skeittasi kuin joku Tony fucking Hawk.”

Oletko koskaan miettinyt miltä tuntuisi, jos puolet kyvyistäsi tulisi satunnaisesti valitulta eläimeltä? Unna on ketterä kuin orava. Hän putoaa aina jaloilleen, kiipeää puuhun vaikka takaperin ja heittää skeittilaudalla henkeäsalpaavia voltteja. Unna on luullut olevansa ainoa laatuaan, kunnes skeittaa itsensä salaperäisen Rufuksen jengiin. Synkänkomea poika ottaa Unnan suojelukseensa, mutta tuo yhteisöllisyyden lisäksi tämän elämään kasan hallitsemattomia riskejä. Toiset niistä ovat suloisia kuin suudelma, toiset tappavia kuin metsästäjän luoti.

Käärmeenlumooja on faunoideista kertovan sarjan villin tyylikäs avausosa, joka yhdistää yliluonnollisia aineksia ja leiskuvaa intohimoa poikkeuksellisen vetävällä otteella. Annukka Salama (s. 1980) on tamperelainen nuorten- ja lastenkulttuurin moniosaaja. Käärmeenlumooja on hänen esikoisromaaninsa.

Kirjatraileri Youtubessa.

Käärmeenlumooja kulkee hauskasti fantasian ja toden rajamailla. (…) Fantasian piirteet istuvat hyvin tavanomaiseen kaupunkikuvaan ja vielä korostuvat loppua kohti.” – Mari Viertola, Turun Sanomat