Kirja-arvio: Maanpaossa

Kirjoittanut Juha Rahkonen - 3.0

Maanpaossa ei ole mielestäni yhtä ehyt kokonaisuus kuin kotimaa. Alkupuoliskon tutustuminen Syvämaahisten kaupunkiin ja Drown uusi persoona "metsästäjä" ovat mielenkiintoisia juttuja, jotka syventävät Drizztin ajatusmaailman hahmottamista. Ehkä tämä oli liian monimutkainen ajatus. Puolivälin jälkeen kirja kuitenkin kokee mahalaskun, kun keskitytään pelkkään taistelemiseen, eikä niinkään muuhun. Onneksi lopussa silti kirja paranee kiitettävästi, joten arvosana ei tipu kahteen tähteen. Drizzt matkaa vihdoin maanpinnalle, sain näistä luolista tarpeekseni. Mielennylkijät eivät niin minua tahtoneet kiinnostaa. Kaikesta huolimatta hyvä kirja. Kotimaata on vaikea voittaa, toki makuasia.

Tietoa kirjasta :: Maanpaossa

R. A. Salvatore Julkaistu: 1995
Tyylit: fantasia
Avainsanat: dungeons & dragons, forgotten realms

Alkuteos ilmestynyt 1990. Suomentanut Mika Renvall. Kannen kuva: Jeff Easley. 2. painos 2001. Nidottu.

Uumenenalan käytävät, joiden synkkiä vaaroja maanpinnan asukas osaisi tuskin kuvitella, haastavat jokaisen, joka niissä vaeltaa. Drizzt Do'Urden ja hänen maaginen kissansa Guenhwyvar kuuluvat noihin vainottuihin. Paettuaan kotimaastaan Drizztin on nyt vallattava itselleen uusi koti tuosta valottomasta labyrintista. Samaan aikaan hänen on varottava takaa-ajajia, sillä mustien haltioiden tapoihin ei kuulu antaa anteeksi.

Aavekuningas (Murroskaudet, #3)Vartija (Maailmanjako, #5)Viimeisellä kynnyksellä (Ikikesä, #4)Rautakääpiön kosto (Kumppanusten kirja, #3)Ryöväri (Maailmanjako, #4)
Uusin jäsen: ArunaK