Kirja-arvio: Outolintu

Kirjoittanut The Big Bad Wolf - 4.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Okei. Niin. Joo. Vapiseva henkäys, hysteerinen jälkikikatus. Rauhoitu, kirjoita arvostelu. Voi luoja. Ihana kirja. Trisin hahmoon tykästyin enemmän loppupuolella tai oikeammin siinä alun jälkeen. Ensireaktiona ajattelin päähenkilön olevan vain tavanomaisen mielikuvituksettomasti kirjoitettu wanna-be, joka ei oikein osaa olla mitään (Mikä yllättävä kyllä paljastui erittäin hyväksi asiaksi ottaen huomioon divergenttiyden), mutta löytyihän sen vaatimattomuuden alta jo nätisti luonnettakin. Pääosin hahmokaarti jäi ohkaiseksi, mutta toki Christina herätti sympatiaa siinä missä Peterkin, koska olihan henkilö kusipäisyydessään ihana. Niin, ja sitten Neljä... Omistan taipumuksen suhtautua miespuolisiin keskeisiin henkilöihin nuortenkirjallisuudessa toisinaan jopa erittäin innokkaasti. Saatan olla hysteerinen, saatan teinikirkua ja kikattaa kuin esimurkku aina kuullessani hahmon nimen, saatan hyvinkin juosta ympyrää huoneessa ja hyppiä pöydältä toiselle lukiessani mukavia kohtauksia. Kun Tris alkoi kutsua Nelosta Tobiakseksi, meikäsusi oli jo täysin rakastunut. Kirjan järjestelmä, kaikki osastot sun muut tuntui hiiiiiiukan turhan mustavalkoiselta. Todellisuudessa kuuluisi olla erittäin paljon enemmän divergenttejä, sillä en osaisi itseänikään sijoittaa mihinkään osastoon. (Eikun osaisin, Sopuisa.) Pohja-asetelmaa en täysin osta, vaikka tuore ja mukava onkin. Suomennos ei innostanut (syytän suomennosta, koska "tönkkö", vaikka en tietenkään ole tätä englanniksi lukenut), kieli oli lokeroa "meneehän tämä tässä". Juoni oli mukava, onnellinen loppu ja paljon kivaa kaikissa väleissä. Joko tapellaan tai sitten hempeillään... Kirja on helppo kuvitella leffaksi. Tavallaan niin eeppinen ja jatkuvasti rähistään. Odotan innolla. Pidin, ja pidin todella (vaikka aloinkin fanittaa sarjaa ennen kuin olin selvillä edes takakansien tapahtumista). Voi Tobias... Nautitaan vielä kun voidaan tuosta neljäpuokin keskitähtiarviosta. Vedonlyönti pystyyn! Itse asetan panokset huhtikuun kohdalle, eiköhän viimeistään silloin joku ilmaannu arvostelemaan Outolintua, joka "on niiiiin kopio Nälkäpelistä, matkustaa vaan tällä dystopia-aallon siivellä" ja totta kai on taas "niiiiiin uusi Twilight".

Tietoa kirjasta :: Outolintu

Veronica Roth Julkaistu: tammikuu 16, 2014
Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Outi Järvinen. Sidottu. Uusi painos elokuvakannella 2014, nidottu.

Kerron itselleni niin tiukasti kuin pystyn, että näin asiat täällä menevät. Me teemme vaarallisia temppuja ja ihmisiä kuolee. Ihmisiä kuolee, ja sitten me teemme lisää vaarallisia temppuja. Mitä pikemmin pystyn sen seikan omaksumaan, sitä varmemmin selviän hengissä tästä ... (lisää)

Labyrintti (Maze Runner, #1)Requiem: Rakkaus palaa (Delirium-trilogia, #3)Delirium: Rakkaus on harhaa (Delirium-trilogia, #1)Julma maaNälkäpeli: Vihan liekit (Nälkäpeli-trilogia, #2)
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen