5. aalto (5. aalto #1) - Rick Yancey8

Kirja-arvio :: 5. aalto

Kirjoittanut MustaParonitar

Tykkäsin, paljon. Koko idea viidestä aallosta... Se oli erilainen, omaperäinen ja kiinnostava. Se piti hereillä koko kirjan ajan. Päähenkilön tunteet olivat uskottavia ja todentuntuisia. Cassie on yksi niistä päähenkilöistä, joista pidän. Hänessä oli sitä kaikkea: omatoimisuutta, sitkeyttä, rohkeutta ja kuitenkin inhimillisyyttä. Ainoa asia josta en pitänyt oli Evan. Itse asiassa vihasin koko tyyppiä. Brzzz, jotenkin luontaantyöntävä hyypiö. Zombie taas oli huippu cool! Suosittelen kaikille!

5. aalto

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Ulla Selkälä. Kannen kuvamateriaali: Stephen Mulcahey / Arcangel Images. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 2016, elokuvakansi.

”Totuus on, että heti kun ne löysivät meidät, pelimme oli pelattu.”

1. AALTO: Sähköt katkeavat.
2. AALTO: Onnekkaat pakenevat.
3. AALTO: Vain epäonnisimmat jäävät henkiin.
4. AALTO: Ainoa tapa selviytyä on pysyä yksin.
5. AALTO: Se alkaa nyt.

Cassie on tyttö jolla on M16-rynnäkkökivääri, kadonnut pikkuveli ja adrenaliinin terävöittämät aistit. Seitsemän miljardia ihmistä on kuollut, infrastruktuuri tuhottu ja planeetta kasvottomien muukalaisten miehittämä. Epätoivoinen Cassie pakenee ja varoo luottamasta keneenkään.

Toisaalla vihan ajama Zombie on valmis tuhoamaan vihollisen hinnalla millä hyvänsä. Kun salaperäinen Evan tarjoaa Cassielle apuaan, on päätös vaikea. Kaoottinen Maa vilisee ihmishahmoisia soluttautujia ja väärän valinnan hinta on kuolema.

Rick Yancey räjäyttää lukijoiden silmien eteen oivaltavan ja pelottavan scifivision, jonka Publishers Weekly nimesi vuoden odotetuimpien uutuuksien joukkoon. Trilogia-avaus teki heti ilmestyttyään komeettamaisen nousun The New York Timesin bestsellerlistan kärkisijoille.

Kirjasta sanottua:

"Scifikirjallisuuden uusi helmi." – USA Today

"Yhdistä Nälkäpelin adrenaliini ja Cormac McCarthyn Tien elegiset sävyt ja alat olla lähellä." – Entertaintment Weekly

"Yancey laittaa lukijansa pohtimaan, mistä ihmisyys pohjimmiltaan rakentuu." – Publishers Weekly

"Huikea, hurja ja äärimmäisen viihdyttävä. Uppoaa niin kolmetoistakesäiseen kuin kolmekymppiseen. Ahmin vauhdilla." – Justin Cronin, The New York Times Book Review

"Yanceyn viiltävän raju, miltei paranoidinen kertomus suuresta rohkeudesta vielä suurempien kauhujen keskellä." – Booklist

"Cassie on hienosti hahmoteltu päähenkilö. Hän on perustellusti yhtä aikaa sekä kova että hauras. (...) romaani on yksi viime vuosien parhaista muukalaisinvaasiotarinoista – millä tahansa asteikolla mitattuna." – Antti Oikarinen, Tähtivaeltaja

"Nerokkainta teoksessa on sen tapa haastaa ihmisten käsitykset itsestään, muukalaisista ja ihmiskunnasta." – Hanna Ruokomäki, Onnimanni