Sormuksen ritarit (Taru Sormusten herrasta #1) - J. R. R. Tolkien 8.72   560

Alkuteos ilmestynyt 1954. Suomentaneet Kersti Juva ja Eila Pennanen. Runot suomentanut Panu Pekkanen. Päällys: Matti Louhi. Tarkistettu laitos 2002. Päällys: Sami Saramäki. Vuoden 2024 laitoksessa tarkistettu suomennos. Kannen kuvitus: J. R. R. Tolkien. Painostiedot Kontuwikissä.

Kaikenikäisten rakastettu fantasiaklassikko

Taru Sormusten herrasta sijoittuu omaan maailmaansa Keski-Maahan ja sen romanttiseen muinaisuuteen, jolloin maata asuttivat uljaat haltiat, pelottomat ihmiset, sitkeät kääpiöt – ja hobitit.

Hobitit ovat vähäpätöinen kansa, joka rakastaa elämän yksinkertaisia iloja, maalaisruokaa, olutta ja kessua. He ovat pienikasvuisia ja iloluontoisia, laiskojakin, mutta pohjimmiltaan sisukasta lajia. Kun tummat pilvet alkavat kerääntyä Keski-Maan taivaalle ja mantereen mahtavien silmät ovat muualla, joutuvat pienet ja hiljaiset tekemään sankaritöitä.

Sormuksen ritarit aloittaa kolmiosaisen Taru Sormusten herrasta -saagan. Siinä kerrotaan, kuinka hobitti Frodo Reppuli saa haltuunsa Sormusten sormuksen, josta riippuu koko Keski-Maan kohtalo. Matkalle sormuksen tuhoamiseksi hän saa suojakseen saattueen, jonka yhdeksän jäsentä ovat kaikista Keski-Maan vapaista kansoista. Matka vie kauas, Morian kaivoksiin ja haltioiden saleihin.

"Ne, joilla on mielikuvitus sytytettäväksi, huomaavat joutuvansa täysin tarinan tempaamiksi, lähtevät mukaan rikkaalle seikkailuretkelle ja pahoittelevat, että tulossa on enää kaksi kirjaa lisää." – Oxford Times

Kirja julkaistu 1973 (WSOY)
Alkuperäinen nimi The Fellowship of the Ring
Tietoja muokattu helmikuu 29, 2024

Taru Sormusten herrasta

Taru Sormusten herrasta on J. R. R. Tolkienin rakastettu, ajaton ja suurelokuvaksikin sovitettu fantasiaklassikko.

Sormuksen ritarit (Taru Sormusten herrasta #1) 8.72   560
Kaksi tornia (Taru Sormusten herrasta #2) 8.96   438
Kuninkaan paluu (Taru Sormusten herrasta #3) 9.10   421
Taru Sormusten herrasta 9.10   892

Lukijatar
syyskuu 18, 2019

Sormuksen ritarit sisältää kaksi ensimmäistä osaa kaikkien aikojen suosikkifantasiaromaanistani. Erityisesti ensimmäisellä osalla on erikoista lumovoimaa, sillä se poikkeaa sävyltään huomattavasti viidestä muusta osasta. Seikkailutarinana alkanut juoni muuttuu synkemmäksi ja syvemmäksi, ja Hobitti-teoksen tunnelmista siirrytään maailmaan, jonka suuruus ja kerroksisuus alkaa valottua.

Edelleen tyylissä vetoavat erityisesti luontokuvaus, runous - sanon näin siis lukijana, joka ei tavallisesti paljon runoista välitä - sekä luonteikas kerronta, joka taipuu niin kauniiseen surumielisyyteen kuin iloiseen veitikkamaisuuteen sekä kaikkeen siltä väliltä.

Poison Girl
heinäkuu 2, 2015

Sainpas sen luettua! Tämä kirja on ehkä ainoa joka on minussa herättänyt näin paljon ristiriitaisia tunteita. Välillä juoni eteni vauhdikkaasti ja oli helppoa päästä eteenpäin, mutta välillä taas oli aivan kuolettavan tylsää tekstiä ettei mitään rajaa. Vasta 200 sivun jälkeen alkoi tapahtua. Vaikeat, pitkät lauserakenteet ja varsinkin haltioiden käyttämä hienostunut kirjakieli rasittivat ja hankaloittivat lukemista. Välillä juuri lukemani meni ihan ohi. Tykkään kuitenkin juonesta ja kirjan maailmasta. Kyllä muutkin osat tulen lukemaan ... joskus. Nyt kiinnostaa nähdä leffaversio!

Milzu
toukokuu 23, 2015

Taru sormusten herrasta elokuvat on hyviä, mutta nää kirjat on niin raskasluontoista luettavaa. Mua ei siis haittaa kirjan paksuus vaan sen kirjoitustyyli.

Elfgirl
toukokuu 17, 2014

Kirja oli aivan ihana. Luin sen niin nopeasti kuin pystyin. Tietenkin olen suuri LotR-fani. Elokuvakin oli todella hyvä.

Mysi
huhtikuu 7, 2014

Tosi hyvä! Tämän voi aina lukea uudestaan ja uudesta. Aina löytyy uusia puolia. Aina tykkää. Ihailen Tolkienin mielikuvitusta suuresti

Rauros
maaliskuu 30, 2014

<3! Täysin napakymppi! Rakastan Tolkienin kirjoja yli kaiken! Erityisesti tätä sarjaa! Kunnioitan erityisesti Konnua ja Keski-Maata! Koko kirjassa vihasin/inhosin örkkejä! Mutta ilman niitä ei olisi ollut mitään jännitystä. Tämä sarja on erityisesti lukulistojeni huipulla! SUOSITTELEN TÄTÄ SARJAA KAIKILLE! <3<3<3<3<3<3<3<3.!!! En pitänyt hirveästi Boromirista mutta....Öhm...ei mithään ;)! SUOSITTELEN!

MustaParonitar
helmikuu 20, 2014

Aaaaaah! Jos sanoisin, että olen valtava LOTR fani, vähättelisin anteeksiantamattomasti. Tämä kirja on listojeni huipulla vilkuttelemassa muille, jotka yrittävät roikkua reunoilla. Ihalen Tolienin taitoa ja mielenkiintoa koko Keski-Maata kohtaan. Hän ei kirjoita siitä niinkuin se olisi satua, vaan tuntuu, että hän uskoi jokaiseen kirjoittamaansa sanaan. Ja saa lukijatkin uskomaan. Fantastista. Alku oli mukava. Bilbon juhlat, taustatietoa, sitten PAM. Sormuksen olemassaolo tulee julki ja Frodo häipyy rakkaasta repunpäästään vaaralliselle matkalle,vaikka tietää mahdollisesta kuoleman riskistä. Kaunista... Pidän hobiteista. Siinä vasta leppoisa ja mukava hahmo! Kaikkea muuta kuin seikkailunhaluisia veijareita. Mietin vain, mistä Tolkien on saanut näin loistavan idean... Joka tapauksessa tarina on loistava. LUKEKAA

Kirjaneito
joulukuu 9, 2012

Huhhuh että minulla kesti tämän lukemisessa. Olen nopea lukija eikä minulla yleensä ole suurempia ongelmia lähes minkään kirjan kanssa. Mutta tämä... Onnistuin vasta kolmannella yrttämällä. Täytyy kuitenkin sanoa, että oli sen arvoinen! Mielestäni Sormuksen ritarit on kieltämättä loistava kirja, mutta aivan suosikkeihini se ei yllä. Tolkienin teksti on aika raskasta ja jotenkin puuduttavaa lukea. Pääsin vauhtiin vasta noin 150:n sivun jälkeen. Olen kyllä iloinen että tartuin tähän, silä onhan koko Taru sormusten herrasta todellinen fantasiakirjallisuuden klassikko.

Miriel
heinäkuu 6, 2011

Omasta mielestäni vuosituhannen ykkös-fantasia-trilogia. Parempaa ei vain voi löytää. Tietysti melko vanhaa tekstiä, joten alku oli hieman tylsä, mutta kun pääsi vauhtiin, se oli siinä sitten. Turha enää edes yrittää päästä irti kirjasta, joka oli muuttunut huumeeksi. Loppujen lopuksi kävikin niin, että itse elin kirjan tunteissa. Minä itkin kun kirjan henkilöt itkivät, minä iloitsin kun kirjan henkilöt iloitsivat, ja minä ahdistuin kun kirjan henkilös ahdistuivat. Kaiken kaikkiaan upea kirja, kuten jatko-osansakin.

lnx
heinäkuu 1, 2011

Ihanaa vanhanajan kerrontaa. Tolkien luo upean maailman ja kertoo monipuolisesti henkilöistä. Kirjassa on jännitystä ja huumoria juuri sopivasti!

vol
maaliskuu 4, 2010

Ihan kelvollinen fantasia, hahmot ja tapahtumapaikat on oikein mielenkiintoisia. Vikana vain se, että teksti on etenkin alkupuolella paikoittain todella tylsää, paikoittain teksti taas luistaa eteenpäin salamanvauhtia. Joka tapauksessa ihan hyvä kirja, ei nyt mikään loistava.

Jehudiel
joulukuu 14, 2008

Olen lukenut Sormusten Ritarit koko trilogian käsittävästä yhteisniteestä aikaa sitten, mutta sanon, että kyllä tämä ihan kelvollista fantasiaa oli. Tolkienin teksti on ehkä hivenen raskaslukuista ja yksityiskohtiin se pysähtyy välillä aika pitkäksikin aikaa (kerran jossain Morian lähettyvillä taidettiin kuvailla maisemaa melkein sivun verran!), mutta sainhan minä sen ekan osan luettua. En anna neljää tähteä, se voisi antaa väärän kuvan. Mutta onhan kolmonenkin ihan kelvollinen.