Julma maa - Moira Young10

Kirja-arvio :: Julma maa

Kirjoittanut MustaParonitar

Kiinnitin kirjaan heti täyden huomioni, kun näin sen kirjastossa. Lainasin sen piinaavan mielenkiinnon vallassa ja ahmin sen jieman liian nopeasti. Saba oli henkilönä mahtava! Hän oli inhimillinen, synkistelevä ja monella tapaa mielenkiintoinen hahmo. Lughista pidin myös. Kirjailija on tehnyt erinomaista työtä luodessaan Saban ajatusmaailman, ja kerrontana jatkuva tajunnanvirta oli oikein osuva valinta. Se toi kirjaan omaperäisyyttä ja moniulotteisuutta. Olisipa enemmän tämänkaltaisia kirjoja!

Black Friday: Adlibris tarjoaa 10% alennuksen kirjoista koodilla BLACK21 (voimassa 28.11.2021 saakka)

Julma maa

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Tarja Kontro. Kannen kuvat: Michael Frost (tyttö), Hemera Technologies Thinkstock/Getty Images (aavikko). Sidottu.

Saba on varjo. Lugh on valo.
Ruma. Kaunis.
Laiha. Voimakas.

Saba ja Lugh ovat erottamattomat. Niinpä kun mustakaapuiset ratsastajat vievät talvipäivän seisauksena syntyneen kaksoisveljen kotoaan, alkaa Saban pitkä ja vaikea matka Kuolemanenkeliksi.

Maailma eristäytyneen kotiseudun ulkopuolella on raakalaismainen ja vailla lakia ja järjestystä. Saba joutuu raivaamaan tiensä läpi tuhoutuneiden kaupunkien ja hylättyjen korpien etsien veljeään. Samalla itsepäinen Saba, joka on tottunut pitämään huolta vain itsestään, oppii vähitellen luottamaan myös toisiin ihmisiin ja heidän apuunsa.

Kanadalaisen Moira Youngin Julma maa aloittaa toiminnallisen ja ahmittavan trilogian tulevaisuuden yhteiskunnasta. Teos sai myös Costa Children’s Book Awardin ilmestymisvuonnaan.

"Youngin visio tulevaisuudesta on helvetillinen ja pelottava, mutta jos haluat jonkun puolellesi, se on mitään pelkäämätön Saba." – Telegraph

"Parempi kuin Nälkäpeli. Tämä kirja räjäyttää tajuntasi." – MTV