Tarkoitettu (Tarkoitettu-trilogia #1) - Ally Condie9

Kirja-arvio :: Tarkoitettu

Kirjoittanut Iisukka

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Tämä kirja oli todella kauniisti kirjoitettu. Kun aloitin lukemaan, en tiennyt mitä odottaa, mutta kirja osoittautui tosi hyväksi. Kirjassa Cassia asuu Yhteiskunnassa jossa kaikki on säädeltyä eikä ihmisillä ole persoonaa. Maailma on karmiva utopia. Kaikki saavat omistaa vain yhden omistusesineen. Cassia saa isoisältään ennen tämän kuolemaa runon: "älä kulje sovinnolla" ja pian muitakin Yhteiskujnnan säröilystä kertovia asioita alkaa tapahtua. Cassia näkee salaperäisen Kyn kasvojen välähtävän parijuhlassa saadulta mikrokortilla jolla pitäisi näkyä hänen parinsa ja lapsuudentoverinsa Xanderin kasvot. Cassian mieleen herää kysymyksiä joihin ei löydy vastausta. Pidin kirjasta, koska Condien kirjoitus on niin kaunista, suorastaan laulavaa. Lisäksi tarina eteni sopivan nopeasti eikä liian lujaa ja missään ei ollut inhottavia kirjoitusvirheitä.

Tarkoitettu

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kannen suunnittelu: Theresa Evangelista. Kannen kuva: Samantha Aide. Sidottu, kansipaperi.

Pakahduttava ja kauniisti kirjoitettu kielletyn rakkauden kuvaus avaa tulevaisuuteen sijoittuvan kiehtovan trilogian.

Tarkoitettu sijoittuu tulevaisuuden maailmaan, uuteen uljaaseen Yhteiskuntaan. Päähenkilö on miltei 17-vuotias Cassia-tyttö. Maailma, jossa hän elää, on täydellisen säännelty ja elämä siellä ennalta suunniteltu. Kaikki pukeutuvat samalla tavalla ja syövät samaa ruokaa, jonka Yhteiskunta lähettää heille valmiina. Kansalaiset tekevät mitä käsketään ja menevät minne määrätään. Jopa vapaa-aika on tarkasti ohjattua.

Kun Cassia täyttää 17, hänelle esitellään hänen tuleva kumppaninsa. Parit ovat yleensä toisilleen ennalta tuntemattomia, Yhteiskunnan valitsemia optimaalisesti yhteen sopivia henkilöitä. Cassialle valittu kumppani on kuitenkin yllättäen hänen paras ystävänsä Xander. Mutta kun Cassia myöhemmin tutkii tarkemmin Xanderin tietoja saamaltaan levykkeeltä, ruudulle ilmestyvät toisen pojan kasvot. Poika on Ky, ”poikkeama”, yksilö joka saa kyllä elää Yhteiskunnassa, mutta ei koskaan mennä naimisiin tai saada lapsia.

Kyn kasvot nähtyään Cassian mieli täyttyy kysymyksillä. Entisen mallikansalaisen sokea usko Yhteiskuntaan alkaa murtua. Kuka on hänelle optimaalisin kumppani? Kenen kanssa Yhteiskunta haluaa hänen menevän naimisiin? Ja onko sillä edes väliä? Sillä ehkä lopulta tärkeintä onkin, kenen kanssa Cassia itse haluaa olla…

Ally Condien romaani on erittäin hyvin kirjoitettu ja rakennettu, siinä on samastuttavat ja koskettavat päähenkilöt sekä myös kaunis kirjallinen ulottuvuus. Trilogia on herättänyt maailmalla poikkeuksellista huomiota jo ennen virallista julkaisuaan. Sarjan oikeudet on myyty tähän mennessä jo yli 20 maahan.