Kirja-arvio: Datura

Kirjoittanut Nafisan - 3.5

Sana-akrobaatti Leena Krohnin teoksissa on paljon samaa kuin Johanna Sinisalon tuotannossa. Datura ei tee tästä poikkeusta - todellisuus rakoilee välillä pahastikin. Krohn kirjoittaa lyhyitä, nopeasti ajassa ja paikassa liikkuvia lukuja, jotka tuntuvat joskus toisistaan irrallisilta tuokiokuvilta, mutta luovat lopulta hyvinkin kiehtovan kokonaisuuden. Krohnin teos on kuin moniulotteinen palapeli ja lukijan tehtäväksi jää muodostaa kokonaiskuva. (Minun kuvastani jäi vielä muutama pala puuttumaan, sen verran kiehtova ja tavoittamaton mieli kirjailijalla on.) Datura on suurissa määrissä nautittuna myrkky, mutta sillä on joskus hoidettu myös astmaa, josta päähenkilökin kärsii. Hän kokeilee ovatko huhut totta ja vähitellen menettää otteensa todellisuudesta, sopimuksenvaraisesta harhasta, jonka jokainen näkee. Datura on paha jumalatar, joka ottaa nauttijansa valtaansa ja näyttää tälle mahdollisia ja mahdottomia maailmoja. Uskallatko tarttua tähän kirjaan ja lukea sen?

Tietoa kirjasta :: Datura

Leena Krohn Julkaistu: 2001
Tyylit: fantasia, mainstream
Avainsanat: kotimainen

Datura tai harha jonka jokainen näkee. Graafinen suunnittelu: Marjaana Virta. Sidottu, kansipaperi. Fantasia, rajatapaus.

Sisällys:

Ensimmäinen siemenkota

Harha jonka jokainen näkee, Hiljaisimmassakin hiljaisuudessa, Datura, Uusi anomalisti, Äänien herra, Voynichin kirja, Kivikuntaa, kasvikuntaa, eläinkuntaa?, Hiljainen asfaltti, Parapuoti, Luumuvanukkaan päivänä, Toinen ... (lisää)

PerkerosVillijoutsenet ja muita kertomuksiaAvoin ikkuna ja muita tarinoitaTarinoita tuonpuoleisistaSanasinfonia: Novelleja Sibeliuksesta
Pisania
Uusin jäsen: Pekka Hurjanen