Piiri (Engelsfors-trilogia #1) - Mats Strandberg, Sara B. Elfgren 7.82   188

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Riie Heikkilä. Sidottu.

Engelsfors. Pikkukaupunki Ruotsissa. Nimi on kaunis, mutta paikka rähjäinen. Kaupunkia ympäröivät synkät metsät, joihin ihmiset usein eksyvät ja katoavat. Syyslukukausi on juuri alkanut, kun yksi lukion oppilaista löydetään kuolleena koulun vessasta. Kaikki olettavat, että kyseessä on itsemurha. Paitsi ne, jotka tietävät totuuden.

Eräänä yönä kuu värjäytyy salaperäisen punaiseksi, ja kuusi lukiolaistyttöä löytää itsensä hylätystä puistosta. Tytöillä ei ole mitään yhteistä. Yksi on luokan suosituin, toinen kiusattu, kolmas omaa tietään kulkeva gootti, neljäs kunnollinen huippuoppilas… Pian selviää, että paha on saapunut Engelforsiin, ja ilman toisiaan tytöt eivät selviydy hengissä.

Piiri on urbaania, skandinaaviseen koulumaailmaan sijoittuvaa, koukuttavaa fantasiaa. Teos kertoo vetoavasti nuorena olemisen vaikeudesta, koulukiusaamisesta, ihastumisista ja kaiken voittavasta ystävyydestä. Kuudesta eri näkökulmasta kerrottu tarina vetää mukanaan, ja jokaisen lukijan on helppo löytää hahmoista oman samaistumiskohteensa. Suomalaisia lukijoita kiinnostaa varmasti myös laadukas nuortenfantasia, jonka sankareista osalla on suomalaistausta.

Piiri on ensimmäinen osa trilogiasta, jonka seuraavat osat ilmestyvät Ruotsissa 2012 ja 2013. Teoksen käännösoikeudet on myyty pariinkymmeneen maahan, myös englanniksi (Random House). Teoksen ensimmäinen 15 000 kappaleen painos myytiin Ruotsissa loppuun alle viikossa. Teoksesta on tekeillä myös elokuva.

Mats Strandberg on kirjailija, jolta on aiemmin julkaistu kolme teosta. Piiri on hänen ensimmäinen nuortenkirjansa. Sara Bergmark Elfgren on käsikirjoittaja.

Kirja julkaistu huhtikuu 25, 2012 (Basam Books)
Alkuperäinen nimi 'Cirkeln'

Tuli (Engelsfors-trilogia #2) 8.26   99
Avain (Engelsfors-trilogia #3) 8.10   46

Pusheen
elokuu 29, 2023

Tämä kirja kuuluu ehdottomasti suosikki-kirjoihini! Kirjassa on yllättäviä juonenkäänteitä ja Valitut ovat kiinnostavia päähenkilöitä. Kirja kuvaa realistisesti nuorten elämää ja tunteita.

Suosittelen :)

Kuutarrr
marraskuu 6, 2016

Kirja on todellakin mahtava! Se nousi välittömästi yhdeksi suosikeistani erikoisuudellaan ja kauniilla tekstillään. Paksusta koostaan ja pienestä teksistään huolimatta luin Piirin hyvin nopeasti. Tylsää tämän kirjan kanssa ei koskaan ollut, mutta juonenkäänteitä ei ollut suinkaan liikaa. Kaikki tapahtumat olivat hyvin seliteltyjä ja mielenkiintoisia. Ainoa huono puoli on se, että melkein koko kirjan ajan pohditaan loppuratkaisua, ja sitten se yhtäkkiä noin vain keksitään. Luen kirjaa nyt toista kertaa, enkä vieläkään ole kyllästynyt siihen.

Kastehelmi
syyskuu 3, 2016

Aluksi en pitänyt kirjasta yhtään. Luin kirjaa melkein kuukauden, koska kirja oli helppo jättää sivuun. Se ei pitänyt otteessaan, mutta oli kuitenkin mukavaa ajanvietettä. En aluksi pitänyt myöskään siitä, miten asioita kerrottiin usean eri henkilön näkökulmasta. Mutta lopulta aloin pitämään kirjasta. Opin pitämään päähenkilöistä ja huolestuin jo etukäteen, kun joku oli vaarassa, koska en halunnut kenenkään kuolevan. Lopussa en voinut jättää kirjaa enää sivuun, mutta oli pakko, jotta sai nukuttuakin hieman jossain välissä. Juonenkäänteet olivat hyviä, vaikka välillä tuntuikin siltä, että haluaisi vain hypätä seuraavan kohtaukseen, jossa tapahtuisi jotain kiinnostavaa. Välillä häpesin päähenkilöitä heidän tekemiensä ratkaisujen takia, mutta pidin heistä samaan aikaan ja ymmärsin, miksi he tekivät niin kuin tekivät. Suosittelen lukemaan kirjan, vaikka se ei ehkä alussa vaikuta ihan niin hyvältä kuin toivoisi. Mutta loppu palkitsee. Nyt vain odottelemaan, että saisi kirjastosta seuraavan osan :)

Lukijatyttö
syyskuu 2, 2016

Piiri oli mielestäni todella hyvä kirja. Minulle juuri sopivasti jännitystä ja vähän romantiikkaakin. Kaksi seuraavaakin osaa odottaa jo hyllyssä ja odotankin innolla niiden lukemista. Kirja oli yksi parhaista

kesäkuu 15, 2016

Ehdottomasti hyvä kirja. Kirja on koukuttava, eikä se ole kokonaan ennalta arvattava. Suosittelen!

kirjafriikki blogi
heinäkuu 19, 2014

Piiri on paras ikinä lukemani kirja. Idea että piiri koostuu niin erilaisista ihmisistä vetosi minuun heti ja kun olin lukenut kirjan olin aivan sekaisin innosta ja ryhdyin etsimään seuraavaa osaa. kannatta ehdottomasti LUKeA.

Matti Karjalainen
maaliskuu 10, 2014

Mats Strandbergin ja Sara B. Elfgrenin "Piirin" (Basam, 2011) tapahtumat sijoittuvat ruotsalaiseen Engelsforsin pikkukaupunkiin, jossa kuusi lukiolaistyttöä saavat kuulla olla paljon vartioina, sillä muinainen pahuus on tunkeutumassa maailmaan, eikä kukaan muu kykene sitä pysäyttämään kuin pieni valittujen joukko. Valitettavasti valitut ovat melko dysfunktionaalinen ryhmä, sillä kenelläkään ei ole minkäänlaista kokemusta magiasta, puhumattakaan siitä että he tulisivat erityisen hyvin toimeen keskenään; mukaan mahtuu niin syrjäänvetäytyvää koulukiusattua, siideripissistä, kaikkien inhoamaa narttua, opettajaansa ihastunutta hikipinkoa kuin japanilaisesta populaarikulttuurista kiinnostunutta vaihtoehtonuortakin. Kun ihmisiä alkaa kuolla, ei vaihtoehtoja kuitenkaan ole: pahuuden voimista on otettava niskalenkki. Jossakin fantasian ja kauhun rajamaastossa kulkeva romaani ei missään vaiheessa tuntunut ylipitkältä, vaikka sivuja siinä oli kuin pääkaupunkiseudun puhelinluettelossa. Siitä on pitkälti kiittäminen onnistunutta henkilögalleriaa. Vaikka hahmot edustivatkin kliseisiä arkkityyppejä, olivat he silti riittävän realistisia ja kiinnostavan rosoisia persoonallisuuksia kaikkine vikoineen ja heikkouksineen. Ruotsalaisille nuortenkirjoille ehkä tyypilliseenkin tapaan "Piirissä" kuvataan länsinaapurin pimeää puolta, joka pikkukaupunkimiljöössä ilmenee koulukiusaamisena, huumeiden käyttämisenä, työttömyytenä, eriarvoisuutena, perhehuolina ja mielenterveysongelmina, mutta niiden lisäksi siinä kuvataan kivasti ystävyyttä ja yhteen hiileen puhaltamisen tärkeyttä. Loppu töksähtää hieman, mistä joudun rokottamaan yhden tähden verran, mutta pakkohan tämän jatko-osatkin on lukea.

BookSolder
joulukuu 8, 2013

Piiri oli ihan hyvä kirja. Mielestäni kirja oli joltakin osin hyvin sekava ja varsinkin alussa kaikki hahmot menivät sekaisin. En nyt mene tarkoita pahalla, sillä kirja oli kuitenkin hyvä luku kokemus. Olisin halunnut, että kirjailijat olisivat kertoneet enemmän murhaajasta ja miten hänet saatiin selville. Edelleen hoen että ihan hyvä kirja ja jatko-osa menee lukulistalle!

Nightmere
marraskuu 11, 2013

Hyvä kirja, tarjosi jännittäviä lukuhetkejä lukijalle, jäi kuitenki ärsyttämään se kun tarinassa ei kirjoitettu Idan ja Linnean näkökulmasta. Niihin hahmoihin olisin myös halunnut päästä tutuksi, siispä toivon, kun toista osaa alan lukemaan siellä olisi näiden henkilöiden näkökulmat. Parasta kirjassa oli ettei se ollut ennalta-arvattava. Ajattelin parissa kohtaan että ''Joo se oli toi'', mutta luettuani eteenpäin saikin huomata olevani väärässä, mikä teki kirjan kiintoisemmaksi.

Hemlit
lokakuu 20, 2013

Piiri oli hyvä perusfantasiakirja. Jotkin kohdat jäivät välillä hieman tylsiksi, mutta yllättävät käänteet pitivät kirjan lukemisen silti viihdyttävänä. Piirin juoni on hyvin keksitty ja loppuratkaisu ei ole helposti arvattava.

millinen
kesäkuu 21, 2013

Kirja oli upea kokonaisuus! Siinä oli paljon sellaista mitä takakannen tekstin perusteella ei olisi edes uskaltanut toivoa. Aluksi päähenkilöiden "paljous" häiritsi, mutta se alkoi loppua kohden tuntua jopa tarpeelliselta. Se miten kirja loppui jätti ilmaan joitain kysymyksiä minkä takia on pakko lukea myös seuraava osa, vaikka sen kyllä lukisi ilman mitään parempaa syytäkin.

Sssaraa
huhtikuu 14, 2013

Mukaansa tempaava, ja tykkäsin kovasti. Odotan seuraavaa osaa!

Akvaariokala
huhtikuu 6, 2013

Aivan mahtava kirja! Jo alusta jäin koukkuun kuin kala ja halusin lukea koko kirjan samantien. Juoni oli hyvin suunniteltu ja kaikki tapahtuin nopeasti. Vaikka mukana olikin fantasiaa, pidin Piiristä kovasti. Jokaisesta kerrottiin jotakin, mutta sopivasti jäi myös peiton alle piiloon. Henkilöiden kauhuun oli helppo samaistua -mielestäni tämä on hyvän kirjan tunnusmerkki- ja kerronta oli myös erinomainen. Odotan innoissani seuraavaa osaa!

EndlessMoment
kesäkuu 27, 2012

Tämä kirja tarttui matkaan ihan satttumalta kirjastoreissulta. Täytyy sanoa, että vaikka aihe oli sinäänsäkin rankka oli siitä kerrotttu koukuttavasti eikä kuitenkaan liian piilottelevasti.... Vaikka takakansiteksti antoi olettaa perusfantasiaa, ylsi tämä jotenkin sen yli. Kirjailijoille hatunnosto siitä, että tämä kirja oli sekä fantasiaa, että tavallista elämää ja sauma niiden välillä oli olematon. Jään innolla odottamaan seuraavia osia!

toukokuu 14, 2012

Vau, tässä on varmasti aineksia elokuvaan. Kirja esitteli yksinkertaisesti, mutta samalla syventävästi kirjan päähenkilöt, joista jokainen on täysin oma persoonansa. On nörtti, lihava, suosittu, gootti ja niin edelleen. Jokaisella on oma mielenkiintoinen tarinansa, joka herättää ajatuksia. Tytöt painivat samanlaisten ongelmien kanssa kuin kuka tahansa muukin lukiolaisnuori, mutta samalla he huomaavat olevansa osa suurempaa kokonaisuutta. On aika yrittää haudata sotakirveet ja lyödä hynttyyt yhteen. Tie ystävyyteen on kuitenkin kivikkoinen. Samalla jokaisen heistä on taisteltava omien demoniensa, kielletyn rakkauden ja monimutkaisten suhteiden kanssa. Mukaansa tempaava kirja, joka ei paljasta kaikkea heti ja saa lukijan miettimään ratkaisua, joka ei kuitenkaan selviä kuin vasta kirjan loppupuolella. Suosittelen!

toukokuu 13, 2012

Kirja oli tosi hyvä. Yllätyin hieman, koska kaikki ruotsalaisten kirjoittamat kirjat jotka olen lukenut ovat olleet aika p*skaa. Mutta tämä oli iloinen yllätys. Pidin siitä, kuinka kirjassa käsiteltiin melkein kaikkia päähenkilöitä. Myös juoni oli kiva ja jotkut kohdat hieman karmivia. Ainoa asia mikä alussa hieman ärsytti oli kerrontatyylin "on"- muoto. Mutta siihenkin tottui nopeasti, eikä se enää muuten häirinnyt.

Nella
tammikuu 1, 2020