Beowulf

@ tuntematon
Beowulf -  tuntematon 6.50   4

Suomennos, johdanto ja selitykset: Osmo Pekonen ja Clive Tolley. Sidottu, kansipaperi. Eepos.

Muinaisenglantilainen sankarieepos nyt suomeksi

Beowulf on yli tuhat vuotta vanha runokokoelma, joka valaisee koko Pohjolan muinaisuutta. J. R. R. Tolkien otti Taru sormusten herrasta -romaaniinsa paljon vaikutteita Beowulfista. Vaikka yksikään varteenotettava kirjallisuushistoria ei voisi sivuuttaa Beowulfia, tämä on teoksen ensimmäinen täydellinen suomennos.

Beowulfin tapahtumien näyttämö on puoliksi historiallinen, puoliksi kuvitteelinen Skandinavia, jonka nummilla ja metsissä on tyyssijansa niin yli-inhimillisillä sankareilla kuin tultasyöksevillä lohikäärmeillä. Päähenkilönä on urhea soturi Beowulf, jonka taisteluja ja vääjäämätöntä tappiota runoelma kuvaa. Kuten Tolkien on Beowulfista todennut, hän ei ole tavallinen sankarilaulun sankari: ”Hänellä ei ole sekavia lojaalisuussuhteita eikä onnetonta rakkautta. Hän on ihminen, ja siinä on hänelle, kuten monille, riittävästi tragediaa.”

Beowulf on paitsi merkittävä historiallinen lähde myös suuri runoelma, jonka hohto ei ole himmentynyt tuhannessa vuodessa.

Teoksen ovat suomentaneet Osmo Pekonen ja Clive Tolley, jotka ovat myös laatineet teoksen johdannon ja selitykset.

Kirja julkaistu 2007 (WSOY)
Tietoja muokattu marraskuu 1, 2015

Muita teoksia kirjailijalta tuntematon

Sparhawk
maaliskuu 16, 2014

J.R.R.:n fanina tämäkin tuli hankittua. Kirja on kaksijakoinen. Sisältää historiallisen vakuuttavan oloisen selvitysosan jossa Scandinaavisempikin puoli Beowulfin tarun syntyhistoriasta paljastuu ja tottakai käydään läpi yhtymäkohtia Tolkienin tuotantoon. Loput kirjasta koostuu itse Beofulf runokokoelmasta. Kirja on tarkoitettu hard core Tolkien faneillekin mutta historiasta, kielten synnystä yms. kiinnostuneille ja miksei tutkijoillekin. Jos on jaksanut lukea Kalevalan, on toivoa, että tn. jaksaa myös lukea tämän. Tarinassa ei sinänsä ole mitään vikaa mutta runomitta voi olla hankala omaksua ja siten häiritä kokonaisuuden ymmärtämistä. Itsellä meni siihen tovi. Luin lopulta tekstin suht nopeasti putkeen runimitasta välittämättä ja se toimi ainakin minulle ja lopulta tarinastakin sai itselleen mielenkiintoisen lukukokemuksen. Kaksitähteä siksi että on sen verran kuitenkin "työläs" opus ettei voi suositella miksikään kevyeksi lukupaketiksi. Asiasisällöltään ja kunnioituksesta tälläistä historiallista julkaisua kohtaan olisi voinut antaa tähden lisääkin mutta arvio pelkästään fantu-lukukokemuksena pelkästään.

maahinen
maahinen