Luolakarhun klaani (Maan lapset #1) - Jean M. Untinen-Auel8

Kirja-arvio :: Luolakarhun klaani

Kirjoittanut Nage

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Mielestäni kirja oli mielenkiintoinen, erilainen ja koukuttava. Kirja ei ollut milloinkaan tylsä vaan piti lukijan otteessaan koko ajan. Aylaa kävi välillä sääliksi kun hänellä oli niin vaikeaa mutta onneksi lopussa hän lähti klaanista!

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Luolakarhun klaani

Alkuteos ilmestynyt 1980. Suomentanut Erkki Hakala. 2. laitos: Suuri Suomalainen Kirjakerho 1982. 18. tarkistettu painos 2002, suomennoksen tarkistanut Päivi Koivisto-Alanko. Sidottu, kansipaperi.

American Book Award -palkintoehdokas (paras esikoisromaani).

Romaani ihmiskunnan aamuhämärästä

Ayla menettää lapsena perheensä maanjäristyksessä ja joutuu kokonaan toisen ihmislajin, Luolakarhun klaanin, kasvatettavaksi. Vankkarakenteiset, karvaiset ja lyhyet klaanilaiset hämmästelevät tytön siroa vartaloa ja vaaleaa ihoa heidän mielestään Ayla on ruma. Ihmetystä herättää myös vieraan äänekkyys. Tyttö itkee ja nauraa, kun taas klaanilaiset itse osoittavat tunteensa pelkkien eleiden avulla. Eniten klaanilaisia suututtaa Aylan niskurointi kauan sitten laadittuja, vanhoja hyviä sääntöjä vastaan. Aylaa ei voi kuitenkaan lannistaa, sillä hänellä on valtava elämänhalu ja suojelijanaan Suuren Luolaleijonan henki. Hänen veressään virtaa ihmiskunnan tulevaisuus.

Suomalaissukuisen kirjailijan Jean M. Untinen-Auelin eläytyvää ja elämyksellistä Maan lapset -sarjaa on myyty yli kolmekymmentä miljoonaa kappaletta kymmenillä kielillä. Meillä sarja ilmestyi 1980-luvulla ja saavutti suurta suosiota monenikäisten lukijoiden keskuudessa. Romaanien uusissa painoksissa suomennoksen kieli on tarkistettu ja päällys uudistettu entistä tyylikkäämmäksi.