Lumottu - Deborah Harkness10

Kirja-arvio :: Lumottu

Kirjoittanut Lexei

Pidin eritysesti kirjan monipuolisuudesta, kuinka yhdisteltiin romantiikkaa, historiaa, nykyaikaa, sekä fantasiaa täydellisesti yhteen pakettiin. Muita arvosteluja lukiessa huomasin useammassa mainittavan paino/käännös virheitä, vasta toisella lukukerralla huomasin kirjoitusvirheet. Ne eivät kuitenkaan häirinneet minua. Tarina itsessään oli hyvin mukaansatempaava sekä juoni mukavan tapahtumarikas. Hahmot olivat tarinaan sopivia sekä kiinnostavia seurata. Valitettavasti olen lukenut keskustelupalstoilta (en tiedä tiedon luotettavuudesta), ettei jatko-osia aiota suomentaa. Ensimmäinen osa ei ole kuulemma kerännyt riittävästi lukioita. Itse olen kovin harmissani tästä, ensimmäisen osan kahdesti lukeneena.

Lumottu

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Helene Bützow. Sidottu, kansipaperi.

Jotakin oli juuri tapahtunut. Jotakin maagista.
Ei se mitään ole, minä ajattelin ja marssin päättäväisesti ulos kirjastosta.

Oletko ihan varma? kuiskasi pitkään torjuttu ääni.

Diana Bishop on nuori historiantutkija ja tunnetun noitasuvun jälkeläinen. Sukuun kohdistuneiden vainojen vuoksi hän tutkii alkemiaa puhtaasti tieteen keinoin, mutta joutuu pyörtämään päätöksensä löytäessään salaperäisen kadonneeksi luullun käsikirjoituksen.

Dianan lisäksi valtaväestöön sulautuu laaja olentojen eli noitien, demonien ja vampyyrien joukko, joita maaginen kirja vetää puoleensa. Vahvoin loitsuin suojattu käsikirjoitus kätkee arvokasta tietoa kaikkien luotujen syntyperästä ja jopa kuolemattomuuden salaisuuden…

Asia kiinnostaa myös perinnöllisyystieteilijä Matthew Clairmontia, joka siviiliammattinsa lisäksi on 1500-vuotias vampyyri ja intohimoinen darwinisti. Yhdessä he tempautuvat aikarajat ylittävään seikkailuun, joka vie vainoajiaan pakenevan parin aina Ranskasta Yhdysvaltoihin ja menneisyyden Englantiin. Dianan ja Matthewin välistä kiellettyä vetovoimaa ei väkevinkään magia pysty tukahduttamaan, mutta ovatko sen seuraukset niin tuhoisia kuin raivostuneet olennot uskovat?

Historian professori Deborah Harknessin esikoisteos on vangitseva fantasiauutuus, joka koukuttaa historiallisilla yksityiskohdillaan, kiehtovilla henkilöhahmoillaan ja taitavasti rakennetulla tarinallaan. Lumottu on häpeämättömän romanttinen ja nautinnollinen teos, joka palkitsee lukijansa kuin aromikas viini.

”Taianomainen kertomus noituudesta, tieteestä ja kielletystä rakkaudesta.” – People Magazine

”Kirja on historiallisten yksityiskohtien juhlaa ja sankaritar aivan omaa luokkaansa.” – Entertainment Weekly

”Vastustamattoman voimakas ja suussa sulava.” – Booklist

”Tämän luet kerralla.” – Amazon.com, Best of the Month, helmikuu 2011

”Romantiikkaa, sivistystä ja kihelmöivää jännitystä. Harkness taitaa sekä tiede- että tunnepuolen huumoria unohtamatta.” – The Oprah Magazine

”Harkness on alkemiaan perehtynyt yliopiston historian professori ja intohimoinen viiniharrastaja. Hänen tekstinsä on tulvillaan historian kiehtovia yksityiskohtia ja toinen toistaan huikeampia viinejä. Kirjailija lennättää tekstiään eteenpäin sellaisella verbaaliakrobatialla, että Ursula Pohjonen-Pirhosen ja Kaari Utrion teokset vaikuttavat hartauskirjallisuudelta.” – Kirsti Vuorela, Länsi-Savo

”Romanttisen fantasiatrilogian ensimmäinen osa koukuttaa heti ensisivuillaan. Taidokkaasti kirjoitetussa kirjassa on sopivassa suhteessa huumoria, historiallisia kuvauksia ja hyvän punaviinin ylistystä.” – Marja-Terttu Keränen, Metro