Kuoleman koetukset

@ Darren Shan
Kuoleman koetukset (Darren Shanin tarina #5) - Darren Shan 7.74   161

Alkuteos ilmestynyt 2001. Suomentanut Kaijamari Sivill. Nidottu.

1. painos: Tammi, 2006. Nidottu.
2. painos: Tammi, 2007. Tam tam -sarja. Nidottu.

Darren Shanin on läpäistävä viisi kuolemanvaarallista koetta todistaakseen olevansa kelpo vampyyri. Hän ei voi kieltäytyä eikä epäonnistua – ainoa vaihtoehto on kuolema. Koettuaan vesilabyrintin, neulapolun ja lieskasalin kauhut Darren on kehnossa kunnossa. Ennen kuin viides koetus ennättää edes alkaa, tielle osuu äkkiarvaamatta ylimääräisiä hankaluuksia: petturi, joka väittää olevansa pelastaja, kuumeinen pakomatka Vampyyrivuoren uumenissa ja violetti-ihoisten vihollisten kohtaaminen...

Karmivan jännittävän sarjan viides osa.

LUE JA PELKÄÄ! Odotettu viides osa ilmestyy nyt tamtam-pokkarina!

Kirja julkaistu 2006 (Tammi)
Alkuperäinen nimi Trials of Death
Tietoja muokattu helmikuu 14, 2023

Darren Shanin tarina

Darren Shanin nuorille suunnattu vampyyri/kauhusarja. Sarjan päähenkilöllä on sama nimi kuin kirjailijalla.

Alasarja Darren Shanin tarina (sarjakuva)

Friikkisirkus (Darren Shanin tarina #1) 7.52   257
Varjojen vangit (Darren Shanin tarina #11) 7.78   50
Kohtalon perilliset (Darren Shanin tarina #12) 8.02   49

manni
lokakuu 4, 2014

Kirja oli ihan OK, vaikkakin mielestäni tämä kirja otti vähän takapakkia edellisien kirjojen nousujohteisessa jatkumossa. Kirja ei antanut oikeastaan mitään juonellisesti. Kuoleman koetukset olivat itsessään mielenkiintoisia, mutta se miten Darren selvisi niistä oli typerästi kirjoitettu. Jokainen koetus päättyi siihen, että Darren on varma että hän kuolee, mutta hupsista keikkaa jollain ihmeen kaupalla hän selviää, vaikka kaikki odottivat että hän kuolee. Yhden kerran se toimi ja loput koetukset tuntuivat edellisiensä toistolta. Darren Shan on näiden kirjojen aikana joka kerta skarpannut ja saanut jokaisesta teoksestaa edeltäjäänsä paremman, mutta kirjojen loppujen osalta hän on hän on aivan hukassa. Ainakin minun mielestä. Tämänkin kirjan loppu oli sekava, liian nopea tahtinen, hahmojen tunteista ei saanut mitään selkoa ja kirja jäi ärsyttävään kohtaan. Kaiken kaikkiaan olen hieman pettynyt tähän kirjaan, koska edellinen kirja antoi syytä odottaa tältä kirjalta paljon enemmän. Tämä ei ollut kirjasarjan huonoin, mutta ei lähellekkän parhaimmistoa.

Rauros
huhtikuu 1, 2014

Oikeasti lempparini sarjassa! Paljon raakoja kohtauksia joten ei alle 10 vuotiaille ;)!

Ruttola
maaliskuu 22, 2014

Lempikirjani Darren Shaneista... Muut ovat pitkästyttäviä, mutta tässä on hyviä tapahtumia... ei aivan perusvampyyriä, tämä Darren Shan ja siksi kiinnostava. Pelottavin on tulikoetus... Olen lukenut darren shanit kahdesti ja suosittelen ehdottomasti yli 10 vuotiaille.. sillä paljon raakoja kohtauksia

tintti89
maaliskuu 14, 2010

Tämä kirja on suoraa jatkoa sarjan edelliselle osalle. Sarjan juonta eteenpäin vieviä tapahtumia ei paljoa ollut, mutta itse pidin tästä kirjasta silti. Koetukset oli hyvin kuvattu, vaikka aivan jokaisessa tapahtui toistoa: Darren selviää täpärästi kuolemalta. Tätä olisi voinut käyttää yhdessä, ehkä kahdessa koetuksessa, mutta ei missään nimessä kaikissa.. Tykkäsin tässä osassa lähes jokaisesta henkilöstä. Hieman häiritsi kirjailijan toistot ja esittelyt jokaisesta henkilöstä, jos haluaa lukea sarjaa niin sen voi lukea järjestyksessä tietääkseen henkilöt.. Crepsleyn ja Darrenin suhteesta löytyi mukavia, uusia puolia. Harkatkin paljastui lopulta ihan symppispersoonaksi. Kirjan loppu oli jotenkin melko ärsyttävä. Kirjailija ei taaskaan osannut paneutua henkilöiden tunteisiin, eikä täten lukijallekaan jää oikein mitään käteen. Muutenkin kirjailija jätti vähän turhan paljon asioita kesken, vaikka kaikkiin kysymyksiin saa varmasti vastauksen seuraavassa kirjassa.

Pennywere
heinäkuu 20, 2008

Kuoleman koetukset on helppo kirja, jonka voi lukea helposti vaikka päivän aikana. Mielestäni tämä on yksi sarjan parhaimmistoa, koska tässä kerrotaan perusteellisesti hahmojen tunteista koetuksia koskien, sekä itse koetukset oli kerrottu hetki hetkeltä. Monta täpärää tilannetta siellä oli, mutta Darren selviytyi niistä hienosti. Oli myös mukava lukea Elävien kuolleiden juhlista, miten vampyyrit käyttäytyvät ollessaan suurissa porukoissa. Lopussa oli myös järkyttävä tapaus, kun ystävä paljastuikin petturiksi ja toinen ystävä sai surmansa. Kyllä on hyvä kirja! Ehdottomasti kaikki vampyyrien ystävät, lukekaa tätä sarjaa! =)

Lonely Reader
tammikuu 4, 2014