Kirja-arvio: Syntymälahja

Kirjoittanut Lonely Reader - 4.0

Etsiskelin kirjaa kirjastossa kun tämän kirja nimi, juuri nimenomaan sen nimi pisti silmään. No lainasin sen ja lukaisin läi. Mahtava kirja! jo toivoisin kakkososaa vaikkei tästä kyllä saisi puserrettua jatkoa. Olen siitä tavallaan onnellinen. Jotkut kirjailijat pitkittävät turhilla seikoilla kirjojansa moniin osiin, mutta tämä pysyi yksiosaisena eikä liian pitkänä ja juuri sopivan paksukin. Katsan typeryys heti alussa pisti silmään. enkä nyt tarkoita mitään hölmöilyä vaan sitä ettei hän pannut jo alussa kampoihin randalle. Ulkokuori on vahva ja urhea mutta sisältä ujo, epäluuloinen ja jotenkin vain lapsellisen hölmö. Kun Po taas. Vahva ulkoa ja sisältä mutta tietyissä asioissa herkkä ja murtuva. Rakastaa ja suojelee läheisiään mutta osaa olla tiukka ja jopa verenhimoinen vihollisiian kohtaan. Kummallakin hahmolla ihanat silmät. Vihreä lempivärini ja sininen BFF:fäni joten voisi sanoa että katsa edustaa meidän kummankin hyviä ja huonoja puolia. Po:n silmät taas kuin aurinko ja kuu, Jing ja Jang, hopea ja kulta. :) Tarina etenee sutjakkaasti ja loppuhuipennus ja oivallukset ovat aivan omaa luokkaansa. Kummallakin oli hyviä syitä salata asioita. Pieni romanssikin heidän välilleen mahtui kaiken verenhimon ja jännityksen keskellä. Leivisköistä tulee mieleen helinä-keiju paitsi katsan leiviskä ei taida olla mikään keijumainen eikä sen ilkeän kuninkaankaan. Onneksi katsan leiviskä ei ollutkaan se miksi aluksi luultiin. Lukaise ihmeessä läpi.

Tietoa kirjasta :: Syntymälahja

Kristin Cashore Julkaistu: syyskuu 18, 2009
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret
Avainsanat: mythopoeic-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Maria Lyytinen. Päällys: Mika Tuominen. Sidottu.

Mythopoeic-palkinto (paras nuortenkirja) 2009, Southern Independent Booksellers Alliancen nuortenkirjapalkinto 2009. Andre Norton -palkintoehdokas 2008, William C. Morris YA Debut Award -ehdokas 2009.

Lady Katsan silmät ovat eri paria, toinen vihreä, toinen sininen. Kahdeksanvuotiaasta hän on tiennyt olevansa erilainen. On muita tyttöjä, joiden erityiskyky on hoitaa eläimiä tai ... (lisää)

Perillinen (Perillinen, #4)ArraMatkalaiset (Syysmaa, #6)AnachéLasipalatsi (Throne of Glass, #1)
Mab, Nylkky
Uusin jäsen: Jere Jokinen