Time Riders

@ Alex Scarrow
Time Riders (Time Riders #1) - Alex Scarrow 7.22   77

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Tytti Träff. Sidottu.

Uuden 6-osaisen sarjan ensimmäinen osa. Sarjan ensimmäisen osan myynti on jo nyt noussut huimiin lukuihin.

Liam O'Connor, Maddy Carter ja Sal Vikram olisivat kuolleita, ellei herra Foster olisi pelastanut heitä viimeisellä hetkellä onnettomuudesta ja tehnyt heistä aikamatka-agenteja. Agenttien tehtävänä on estää muita aikamatkustajia muuttamasta maapallon historian tapahtumia mutta työ ei suinkaan ole helppo.

Ensimmäinen tehtävä vie agentit toisen maailmansodan aikaan seuraamaan natsien tuhotöitä.

Kirja julkaistu toukokuu 2013 (Buster Nordic)
Alkuperäinen nimi TimeRiders
Tietoja muokattu tammikuu 1, 2015

Time Riders

Time Riders on yhdeksänosainen sarja. Vain kolme ensimmäistä kirjaa suomennettiin.

Time Riders (Time Riders #1) 7.22   77
Time Riders: Saalistajan aika (Time Riders #2) 7.52   35
Time Riders: Tuomiopäivän koodi (Time Riders #3) 7.70   27

Fairchild
elokuu 21, 2014

Näin kannen ja ajattelin kirjan olevan huono, mutta takakannen luettuani päätin lainata sen kirjastosta. En koskaan olisi osannut odottaa kirjan olevan noin hyvä! Odotan seuraavaa osaa innolla, ja tiedän, että ostan sen heti omakseni. Suosikki henkilöni kirjassa on ehdottomasti Maddy. En yleensä lue tämän tyyppisiä kirjoja, mutta nämä kaksi Time Riderssia saiavt minut ihastumaan science fictioniin. Pidin ideasta kovasti, kolme nuorta pelastetaa ennen kuolemaa. Bob on aivan  ihana!

Pyrexia
huhtikuu 16, 2014

Itse pidin tästä kirjasta, oli parempi kuin olin osannut odottaa. Mielestäni juuri se oli kirjassa mielenkiintoista, että miten pienet asiat menneisyydessä voi muuttaa nykyhetken/tulevaisuuden. Myös se, että kirjassa oli tuttuja historian tapahtumia oli plussaa. Hahmot saattoi jäädä vähän etäisiksi, mutta monesti etenkin ensimmäisissä kirjoissa niin tuppaa käymään, koska kaikki asiat on niin uutta ja ihmeellistä. Toinen osa odottaakin pöydällä lukemista, että sen verran koukuttava kirja oli…

Heidi Kristina
maaliskuu 31, 2014

Time Riders ei ole rakkaustarina. Se on kirja luottamuksesta, ystävyydestä, hyvyydestä, pahuudesta, pelkojen kohtaamisesta ja toisenlaisen maailman näkemisestä, mutta ennen kaikkea se on vauhdikas kirja aikamatkustamisesta ja sen tuhonomaisista seurauksista niin ihmiskunnalle kuin yhdelle ihmiselle. Time Riders liikkuu eteenpäin nopeassa temmossa, minkä takia henkilöhahmot jäävät hieman etäisiksi ja heidän persoonallisuutensa osittain avaamatta - Scarrow tosin on onneksi avannut heidän taustojaan jonkin verran kirjan etenemisen tahtiin. Scarrow kirjoittaa sujuvasti ja ymmärrettävästi, eikä hän ole tyytynyt vain yhden henkilöhahmon pelkistävään "minä"-muotoon, vaan tarjoaa näkökulmia useammasta suunnasta. Tällaisessa kirjassa se toimii erinomaisen hyvin! Mitenkäs lukija muuten saisi tietoonsa Paul Kramerin suunnitelmat ja voisi ymmärtää hänen sekoamisensa, joka johtaa maailman tuhoavan ydinpommin räjäytykseen? Scarrow on sekoittanut aikamatkustukseen julmaa dystopiaa ja sitäkin raa'empaa kuvaa menneisyydestä. Eläväistä kerrontaa värittävät liharobotti Bobin suoraviivaiset töksäytykset, jotka pääsevät pilaamaan tunnelmallisetkin hetket.

Matti Karjalainen
helmikuu 16, 2014

Sal, Liam ja Maddy pestataan hetkeä ennen kuolemaansa salaperäisen järjestön jäseniksi. Kolmikon tehtävänä on pelastaa maapallo tai oikeammin turvata planeettamme menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus, joita aikamatkailijat voivat muokata ja saada historiankirjoituksen vääristymään pahemman kerran. Apunaan heillä on puoli-inhimillinen "liharobotti" Bob. Alex Scarrowin "Time Riders" (Buster Nordic, 2013) on uuden nuorten/nuorten aikuisten tieteissarjan avausosa, joka jaksaa viihdyttää yllättävän hyvin, etenkin jos lukija ei jää liiaksi pohtimaan epäloogisuuksia vaan heittäytyy toiminnantäyteisen juonen kuljetettavaksi. Suurin puute liittyy henkilöhahmoihin, jotka jäävät harmillisen etäisiksi ja ohuiksi. Onneksi sentään Liamin ja Bobin ystävyyssuhteeseen saadaan luotua hieman lämpöä. Puutteet unohtuvat kuitenkin siinä vaiheessa kun mustiin kumiasuihin pukeutuneet natsit hyökkäävät Valkoiseen taloon vaihtoehtoisessa vuodessa 1956, aseinaan tulevaisuudesta hankitut plasmakiväärit...

Kirjaneito
kesäkuu 11, 2013

Time Riders osoittautui mielenkiintoiseksi kirjaksi, tuoden jälleen yhden uuden näkemyksen aikamatkustukseen. Kolme nuorta, Maddy, Liam ja Sal pelastetaan muutamaa hetkeä ennen näiden kuolemaa ja heidät rekyrtoidaan järjestöön, jonka tehtävänä on huolehtia, ettei historia muutu. Okei. Aiheena tämä "yksi muutos historiassa voi aiheuttaa tuhoisia seurauksia nykypäivässä" -ei ole mitenkään uusi. Time Riders -kirjassa se ei kuitenkaan haittaa. Ensimmäisessä osassa muutoksia aiheutetaan mm. John F. Kennedyn murhaan ja natsi-Saksaan liittyen. Tämä jokaiselle tuttujen historian tapausten muuttaminen teki kirjasta mielenkiintoisen. Kirjassa luotiin oma kuva myös tulevaisuudesta, sillä siinä missä Liam on vuodesta 1912 ja Maddy 2010, niin Salin olisi pitänyt kuolla 2026. Time Riders luo oman, kiinnostavan tulkintansa aikamatkustuksesta. Salin tehtävänä on havaita "siirtymät" eli historian muutokset nykypäivässä, Maddy taas määrittää, missä historia muuttuu ja Liam matkustaa menneisyyteen korjaamaan virheen apunaan tukiyksikkö, eli tekoälyllä varustettu liharobotti Bob. Time Riders on vauhdikasta ja jännittävää luetavaa. Koko ajan tapahtuu jotakin. Siksi itse henkilöhahmot jäävät vielä etäisiksi. Oikeastaan jokaisesta selviää vain tämän lahjakkuusalue, ja paikka jossa tämän olisi pitänyt kuolla. Siksi henkilöihin ei oikeastaan kiinny. Time Riders jätti minuun silti positivisen vaikutuksen ja etenkin viimeiset sivut kääntyivät tiheää tahtia.

Jawanen
Jawanen