Minun rakastajani (Mustan tikarin veljeskunta #8) - J. R. Ward10

Kirja-arvio :: Minun rakastajani

Kirjoittanut Heidi Kristina

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Luultavasti jotkut Risingshadowin jäsenet tietävät minun arvostelleen tämän kirjan jo aiemmin. Satuin vain tekemään sellaisen virheen, että luin kirjaa vähän hajamielisesti ja sitäkin vielä innokkaammin niin, että tuli loikattua muutaman lievästi tärkeän ja merkittävän kohdan ylitse. Päätin palata sulkemaan vampyyrin puremani, luin kirjan uudelleen ja tässä sitä ollaan: kirjoittamassa uutta arvostelua, joka tosin on tietoteknisistä syistä hieman myöhässä. John Matthew ja Xhex eivät suinkaan ole uusia ja täysin tuntemattomia henkilöhahmoja Mustan tikarin veljeskunnan kaksitoistaosaiseksi luokitellussa kirjasarjassa. Johnin tarinaa on seurattu jo sarjan toisesta osasta saakka, jolloin hän oli vasta pieni ruipelo poika vailla tietoakaan siitä, mikä hän todellisuudessa on. Tai jos rehellisiä ollaan, niin John on nähty - tosin eri ruumiissa ja erilaisena persoonana - ensimmäisen kirjan ensimmäisillä sivuilla. Dariuksena. Nyt John on täysiverinen vampyyriuros, jolle ei kannata noin vain mennä uhoamaan siitäkään seikasta huolimatta, ettei hän kykene tuottamaan kuuluvia sanoja. Eikä suinkaan kyse ole siitä, että hän pitäisi iänikuista mykkäkoulua. Johnin virtapiirit on saanut alusta saakka sekaisin Xhex. Kylmäverinen tappaja ja vieläpä Sympath. Pitkään on näyttänyt siltä, etteivät heidän kivikkoiset polkunsa voi koskaan kohdata. Mutta kun Xhex joutuu kokemaan pahoja asioita Johnin soturikoulutuksen aikaiselta taholta, heidän kohtalonsa nivoutuvat ikuisiksi ajoiksi yhteen. Intohimoisten, surullisten ja vihaisten kohtaamisten keskiössä sykkii rakastunut sydän. J.R Wardin tuntien pääjuonen rinnalla kulkee useampi merkittävä sivujuoni. Palatessa menneisyyteen 1600-luvulle Darius ja Tohrment matkaavat Wrath Oikeamielisen palveluksessa surumielisen tehtävän parissa. Kirjurineitsyen puhtaassa ulottuvuudessa Payne kituu hänen äitinsä langettamassa kohtalossa päätyen ratkaisuun, joka sysää räjähtävästi alulle Vapautetun rakastajan tarinan. Paranormal Invistigatorsin tuottaja, hänen seksikäs juontajansa ja pöllyssä kävelevä kameramiehensä jahtaavat kuuluista legendaa. Jos kyseessä ei olisi Ward, luulisi viimeisimmäksi mainitun sivujuonen olevan yhtä tyhjän kanssa. Mutta ei. Ward osaa aina yllättää. Minun rakastajani lukeutuu ehdottomasti suosikkikirjoihini. Ward on onnistunut säilyttämään kirjan kaaottisista tapahtumissakin henkilöhahmojen peruspiirteet ennallaan ja silti aikaan saamaan heissä valtavan henkisen kasvun. Tätä piirrettä näissä kirjoissa on ehdottomasti kunnioitettava. J.R Wardin kirjoissa parasta on se, että ne elävät enemmän henkilöhahmojen kuin itse juonen perusteella. Kirjailija ei ole ohittanut normaaleja rutiineja, kuten kahvinjuontia, television katsomista, suihkussa käymistä, parranajoa, hyviä- ja huonoja päiviä, ruokailuhetkiä ja ajatuksenkatkoja.

Minun rakastajani

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Maria Sjövik. Nidottu.

Kun yön varjot laskeutuvat New Yorkin Caldwellissa, alkaa kuolettava ajojahti vampyyrien ja heidän metsästäjiensä välillä. Vampyyrirodulla on puolustajanaan kuuden vampyyrisoturin salainen veljesjoukkio.

John Matthew on kulkenut pitkän matkan siitä, kun hänet löydettiin ihmisten joukosta epätietoisena vampyyripuolestaan. Sen jälkeen kun Veljeskunta toi hänet pariinsa, kukaan ei ole osannut arvata hänen todellista historiaansa – tai hänen oikeaa identiteettiään. Langennut Darius on palannut, mutta eri kasvoilla ja hyvin erilaisen kohtalon ohjaamaksi. Säälimätön henkilökohtainen kosto vie Johnin keskelle sotaa, jossa hänen täytyy yhdistää nykyiset ja entiset voimansa pystyäkseen taistelemaan pahan ruumiillistumaa vastaan.

Xhex, symphath-palkkamurhaaja, on pitkään vastustanut John Matthew’ta kohtaan tuntemaansa vetovoimaa. Menetettyään jo yhden rakastajan hulluudelle, hän ei halua sallia tämän arvollisen uroksen jäävän hänen synkän ja kieroutuneen elämänsä uhriksi. Kun kohtalo puuttuu peliin, nämä kaksi saavat kuitenkin huomata rakkauden, kuten kohtalonkin, olevan vääjäämätön sielunkumppanien välillä.