Fraktaaliruhtinas (Kvanttivaras-trilogia #2) - Hannu Rajaniemi8

Kirja-arvio :: Fraktaaliruhtinas

Kirjoittanut Kuurosokea Pianisti

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Ensimmäisellä lukukerralla pidin Fraktaaliruhtinaasta paljon Kvanttivarasta enemmän. Tässä aurinkokunnan ja Sobornostin historiaa alettiin kunnolla valaista, ja tarina oli hienosti rakennettu. "Tarinat" olivat taitavasti kirjoitettuja, ja Tawaddudin ja Jeanin juonenpätkät kohtasivat nerokkaalla tavalla. Erittäin hyvä kohtaus oli myös se, kun Jean kuoriutui tarkastajan mielestä ja kerronta vaihtui hän-muodosta minään. Toisin kuin Kvanttivarkaassa, nautin Fraktaaliruhtinaassa enemmän varkaan osioista kuin toisen päähenkilön (Isidore/Tawaddud). Loppu tuntui aluksi heikolta, mutta toisella lukukerralla siitä sai enemmän irti. Muuten en pitänyt kirjasta yhtä paljon toisella kerralla. Kvanttivaras puolestaan paranee joka kerralla, nyt kolmas kierros menossa. Rajaniemen vahvuudet ovat uudelleenluettavuus, omaperäinen juonen rakentaminen ja niin suurten kuin pienten hahmojen syvällisyys. Minua todella kiinnostaa, mitä Jeanille loppujen lopuksi tapahtuu.

Fraktaaliruhtinas

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Antti Autio. Kannen suunnittelu: Jenni Noponen. Sidottu, kansipaperi.

Mestarivaras Jean le Flambeur on paennut dilemmavankilasta mutta on edelleen ihmiskehonsa vanki. Lunastaakseen lopullisesti vapautensa salaperäiseltä pellegrinijumalattarelta hänen on keksittävä keino murtautua fraktaaliruhtinaan mieleen. Keikka vie Jeanin villikoodin valtaamalle maapallolle, henkiolentojen ja muhtasibsukujen kätkettyyn kaupunkiin. Villikoodiaavikolla ja minareettien varjossa tuhannen ja yhden yön tarinat heräävät henkiin.

Fraktaaliruhtinas on Kvanttivaras-trilogian räjäyttävä toinen osa, aikamatka tulevaisuuden aurinkokuntaan ja ihmissuvun viimeiseen asumukseen.