Kirja-arvio: Vastavirta

Kirjoittanut Heidi Kristina - 3.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Sukellus vedenalaisen maailman pyörteisiin kohti pelottavia punaisia paholaisia ja nälkäisiä krokotiilejä, jotka eivät näe armoa saalistaessaan. Veden alla ainoat vaaralliset asiat eivät kuitenkaan koostu vain sen uiskentelevista tappajista vaan kaksijalkaisista kävelijöistä, jotka me tunnemme hyvin nimellä ”ihminen”. Valtameren pohjalle perustetussa siirtokunnassa elää Ty perheineen. Rauhallinen merenalainen elämä muuttuu kuitenkin radikaalisti, kun Tyn vanhemmat kaapataan kesken viljanmyynnin. Ty joutuu keskelle pelottavaa ja rintaa kouristavaa seikkailua, jonka päätehtävänä on löytää hänen vanhempansa. Ja toivon mukaan elävänä. Samaan aikaan Tylla on selvitettäviä asioita veden yläpuolella ennen eläneen Gemman kanssa ja teini-ikäisten suhde uhkaa joko lässähtää kokonaan tai vakiintua vakavammalle pohjalle. Suurena ongelmana kaksikon välillä on Gemman pakokauhu meren alla, joka ei johdu vain pelosta joutua hirviömäisten vesipetojen kitaan. Keskellä kieroja juonia, taistelustadioneja, kuolemanvakavia hetkiä ja suloisia suudelmia Ty oppii uuden vaarallisen taidon ja hänen suhtautumisensa omiin kykyihinsä muuttuu. Fallsin luoma maailma on erilainen muihin tieteiskirjallisuuden maailmoihin verrattuna ja luokin täten aivan uudenlaisen kosketuspinnan dystopialle. Harmittaa kuitenkin se, ettei Falls ole hyödyntänyt tulevaisuuden tekniikkaa ja keksintöjä kummemmin kirjassaan. Vaikka Vastavirta keskittyy edeltäjänsä tavoin vedenalaiseen maailmaan, olisi ennen kaikkea mielenkiintoista lukea lisää myös Fallsin luoman tulevaisuuden maanpäällisestä puolesta eli yläpuolisten elämästä. Itselle mieluisin paikka tässä Liquigenia vaativassa maailmassa lienee se syvänmeren näkökulma, jossa Ty ja Gemma sukeltavat. Merenelävistä ei ole puutetta, eikä Tyta pelota, että hänen naapureinaan elää joukko hengenvaarallisia merenasukkaita. Rohkea henkilöhahmo antaakin paljon mahdollisuuksia tämäntyyppiselle kirjalle. Nopea kerronta ja vähän yksityiskohtaisuutta antava teksti jättivät minut kuitenkin tässäkin kirjassa aika-ajoin vedenalaisiin pyörteisiin ihmettelemään, missä ja minne ollaan matkalla. Henkilöhahmot jäävät jokseen ohuiksi ja etäisiksi. Parhaiten persoonallisuuksiin pääsee sisään itse päähenkilöiden kohdalla. Kaiken kaikkiaan Vastavirta on hyvä ja viihdyttävä nuortenkirja, vaikkei nostanutkaan pisteitä edeltäjänsä pistekertoimesta. Suosittelen ehdottomasti varsinkin nuorille tieteis- ja seikkailukirjojen ystäville.

Tietoa kirjasta :: Vastavirta

Kat Falls Julkaistu: marraskuu 17, 2011
Tyylit: scifi, nuoret, seikkailu
Avainsanat: ekokatastrofit

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Arja Gothóni. Sidottu.

Huikaiseva seikkailu valtamerten ihmeiden keskellä jatkuu kansainvälisen menestyssarjan toisessa osassa.

15-vuotias Ty elää valtameren pohjaan perustetun siirtokunnan jäsenenä seuranaan pinnan päällisen maailman kovuutta paennut Gemma. Rauha on palannut siirtokuntalaisten pariin, mutta Ty ja Gemma eivät vielä aavista millaiseen kurimukseen ovat tempautumassa.

Kun Tyn vanhemmat ... (lisää)

SupernaturalistiKadotettu manner (Kävelevät koneet, #2)Maailmankello lyö 12 (Seikkailukirjasto (Karisto), #4)Lentävien lautasten arvoitus (Seikkailukirjasto, #35)Seikkaileva robotti
Uusin jäsen: Irma Niemiaho