Kuvun alla - Stephen King10

Kirja-arvio :: Kuvun alla

Kirjoittanut Iisukka

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Tämä oli ensimmäinen kirjani Stephen Kingiltä. Kuulin kirjasta ensin ystävältäni joka yritti suositella kirjaa toiselle ystävälleni. Kun menin kirjastoon, kirja tarttui minuun ja kun pääsin kotiin, aloin lukemaan sitä. Kirja oli alusssa hieman raaka ja verinen ja moni ihminen kuoli. Se oli kuitenkin juuri sellainen joka saa ihmiset kiinnostumann kirjasta lisää. Junior Rennie on mielstäni todella omaperäinen ja kiinostava, synkkä lisäys kirjan henkilöstöön. Kun aloitin lukemaan, hämmennyin kaikkien hahmojen ja eri persoonallisuuksien paljoudesta. Vaikka kirja on niin pitkä, tarinaa pystyy seuraamaan todella hyvin ja kaikkiin hahmoihin pystyy samaistumaan. Kun kirjan aloittaa, se on tylsä. Kun jatkaa lukemista, siitä tulee kiinnostava. Kirja on lopulta niin mielenkiintoinen, ihana, pelottava ja tunteikas että sitä on pakko lukea koko ajan! Kirjan lopussa paljastuva (huom spoileri) nahkapää/avaruusjuttu on ehkä kumminkin liian epätodellinen. Tosin Kingin kirjoittamana sekin tuntuu aivan itsestäänselvältä. Pidin kirjasta sanoinkuvaamattoman paljon ja suosittelen sitä kaikille vähintään 12- vuotiaille. Lisää tällaisia vaan!

Kuvun alla

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Sidottu.

British Fantasy -palkintoehdokas 2010.

Painajainen pikkukaupungissa.

Chester’s Millin pikkukaupungin ylle laskeutuu läpinäkyvä voimakenttä, jota ei pysty läpäisemään millään. Kupu laskeutuu niin nopeasti, että kukaan ei ehdi väistää sitä: lentokoneet lentävät päin, autot räjähtävät, ihmiset saavat ruhjeita ja perheet joutuvat toisistaan erilleen.

Dale ”Barbie” Barbara, Irakin-sodan veteraani ja nykyinen kokki, joutuu tapahtumien keskipisteeseen, kun Yhdysvaltain presidentti nimittää hänet poikkeustilan johtajaksi. Mutta kuvun ulkopuolella ei ymmärretä, mitä kaupungissa on tekeillä. Kaksinaamaisella kaupunginvaltuutetulla James ”Big Jim” Renniellä ei ole aikomustakaan luopua asemastaan Barbaran hyväksi. Päinvastoin hän käyttää tilaisuutta hyväkseen pönkittääkseen valtaansa entisestään. Kaupunkilaiset alkavat jakautua kahteen leiriin sitä mukaa kuin päivittäistarvikkeet hupenevat, ilmanlaatu heikkenee ja pikkukaupungin synkät salaisuudet alkavat nousta pintaan.

Stephen Kingin vaikuttava ja huikean jännittävä suurromaani kuvaa osuvasti pikkukaupungin olemusta, inhimillisen pahuuden eri asteita sekä sitä kuinka nopeasti päällisin puolin sivistynyt yhteisö voi ajautua täydelliseen sekasorron tilaan.

Arvosteluotteita:

”Tiukka ja energinen alusta loppuun… Niin vaikea kuin kirjaa onkin nostaa, vielä vaikeampi sitä on laskea käsistään.” – New York Times

Kuvun alla on avoimen poliittinen romaani ja samalla yksi Kingin kiehtovimmista.” – Jukka Väänänen, Apu 2011/44

King onnistuu säilyttämään jännitteen yllättävän hyvin, ja parhaimmillaan teos laukkaa kuin hirvi.” – Marika Riikonen, Hämeen Sanomat 26.1.2012

Palkitsee lukijansa kerta toisensa jälkeen ja pitää jännityksen yllä aivan viimeiseen sanaan saakka.” – Slammer 2012/1