Kirja-arvio: Kirjavaras

Kirjoittanut Veadela - 4.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Lieselin äidin täytyi luopua lapsistaan olosuhteiden vuoksi. Matkalla lapsiensa kasvatuskotiin, Lieselin veli kuolee ja hänelle pidetään hautajaiset. Hautajaisissa Kuolema tapaa Lieselin ensimmäistä kertaa. Kuolema on yrittänyt olla välittämättä ihmisistä, mutta tällöin hän tekee virheen; hän kunnolla katsoo Lieseliä ja Liesel huomaa hänet. Kun muut olivat poistuneet hautajaispaikalta, Liesel varastaa lumisesta maasta ensimmäisen kirjansa, Haudankaivajan käsikirjan. Liesel muuttaa Hubermanneille ja siellä häntä odottaa uudet vanhemmat. Rosa Hubermann on hänelle ankara, mutta Hans Hubermann on hänelle lempeämpi. Öisin Liesel herää painajaisistaan ja Hans on siellä häntä lohduttamassa. Pian kuitenkin Liesel on jo sopeutunut ja kutsuu Hubermanneija papaksi ja mamaksi. Hän rakastaa heitä paljon. Öisin, kun Liesel herää painajaisiin, hän menee papan kanssa kellariin ja Hans opettaa Lieseliä lukemaan Haudankaivajan käsikirjaa. Sen takia Liesel oppii kunnolla lukemaan ja hän löytää rakkauden sanoihin. Liesel löytää myös parjaan ystävän, Rubyn. Hänen kanssaan Liesel varastaa ruokaa ja kirjoja pormestarin talosta. Aina kun Ruby on tehnyt jonkunlaisen palveluksen Lieselille, tai tilanne olisi muuten sopiva, Ruby pyytää Lieseliltä suukkoa, mutta tyttö aina kieltäytyy ja sanoo poikaa saukerliksi. Eräänä iltana Hubermanien ovelle ilmestyy Max, juutalaismies. Hans oli kerran luvannut auttaa Maxin perhettä joten nyt Hubermanit piilottavat Maxin kellariinsa. Liesel ystävystyy Maxin kanssa ja hän pitää miehestä kovasti. Kun nyt jälkikäteen miettii kirjan juonta, se ei oikeastaan ollut mitenkään kummoinen. Tätä kirjaa voisi tutkailla, kuten se olisi elämänkertakirja fiktiivisen tekstin muodossa. Kirjassa ei siis ollut mitenkään suurempaa juonta, mutta silti se oli mielenkiintoinen ja luin sitä mielelläni. Kirjan tapahtuvat perustuvat toisen maailmansodan aikaiseen natsi-Saksaan. Itse olen pidän historiasta ja se oli yksi syy, miksi päätin lainata Kirjavarkaan kirjastosta. Kirjassa näkyi vilauksia sodan vaikutuksista, kuten Lieselin paras kaveri kärsi nälkää ja ihmisillä oli rahat ja muut vaihtokauppavälineet vähissä. Oli mielenkiintoista lukea kirjaa Kuoleman näkökulmasta. Hän vaikutti hyvin mielenkiintoiselta tyypiltä. Mutta häntä kävi myös sääliksi. Koko hänen olemassaolonsa aikana, joka oikeastaan on ikuisuus, hän ei saa koskaan levähtää. Koko ajan hänen täytyy vain tehdä töitä. Liesel oli hahmona mukavan temperamenttinen henkilö. Hän osasi laittaa muile kampoihin, eikä vain ollut peloissaan ja vain ollut odottavinaan muiden apua. Liesel oli mukavan vahva henkilö. Itse rakastin paljon Lieselin ja Hansin suhdetta. He jakoivat monia mukavia kokemuksia ja Hans on hyvin sympaattinen henkilö. Hän auttaa muita, laittaa itsensä toisten edelle. Itse haluaisin sellaisen isän kuin Hans. Kirjavaras on ihana kirja, suosittelen ihmeessä lukemaan.

Tietoa kirjasta :: Kirjavaras

Markus Zusak Julkaistu: 2008
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: mainstream
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Pirkko Biström. Mustavalkoinen piirroskuvitus. Sidottu, kansipaperi. 4. painos: Loisto, 2009. Nidottu.

Kansainyhteisön paikallinen kirjailijapalkinto 2006, Kathleen Mitchell -palkinto 2006, Ena Noel -palkinto 2008.

Unohtumaton tarina rakkaudesta, rohkeudesta ja sanojen mahdista.

Natsi-Saksa toisen maailmansodan keskellä. Kuolema, tarinamme lempeä kertoja, ei ole koskaan ollut kiireisempi. Hän kohtaa ... (lisää)

He eivät tiedä mitä tekevätMuurahaispuuViskin ruhtinaatMehiläisten historia (Ilmastokvartetti, #1)Siirtymä
Uusin jäsen: Juho Saari