Kirja-arvio: Outolintu

Kirjoittanut suski - 4.5

Luin Divergentit alunperin englanniksi, koska suomennus ei ollut vielä ilmestynyt (enkä silloin tiennyt, tulisiko edes suomennosta). Myöhemmin olenkin ollut siitä erittäin kiitollinen, sillä itse en ollenkaan tästä kirjan suomennoksesta tykkää. Suosittelen lukemaan Divergentin englanniksi, jos suinkin pystyy - kirja on yllättävän helppo lukea myös alkuperäiskielellään. Kirjasarja ylipäätään on kuitenkin yksi suosikeistani, ja Tris yksi lempipäähenkilöistäni. Itse en Divergentissä juurikaan Nälkäpeliä näe - toisaalta, nykyään suurin osa uusista kirjoista leimataan 'uudeksi Nälkäpeliksi'. Trisin ja Katnissin luonteiden ero on minusta huima, eikä Divergent-sarjassa ole missään vaiheessa sitä kolmiodraamaa, joka yleensä tungetaan joka kirjaan (huom - rakastan myös nälkäpeliä, kerron vain, ettei näissä kahdessa trilogiassa ole juurikaan samaa). Yllättävää, minäkin tietysti rakastan Fouria. Kukapa ei? Muita lempparihahmojani ovat Uriah ja Christina. Kaiken kaikkiaan, Divergent on mahtava dystopiasarja jota suosittelen.

Tietoa kirjasta :: Outolintu

Veronica Roth Julkaistu: tammikuu 16, 2014
Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Outi Järvinen. Sidottu. Uusi painos elokuvakannella 2014, nidottu.

Kerron itselleni niin tiukasti kuin pystyn, että näin asiat täällä menevät. Me teemme vaarallisia temppuja ja ihmisiä kuolee. Ihmisiä kuolee, ja sitten me teemme lisää vaarallisia temppuja. Mitä pikemmin pystyn sen seikan omaksumaan, sitä varmemmin selviän hengissä tästä ... (lisää)

Paljaan taivaan alla (Paljaan taivaan alla, #1)Perillä (Tarkoitettu-trilogia, #3)Hiekkasotilaat (Routasisarukset, #2)Requiem: Rakkaus palaa (Delirium-trilogia, #3)Poltettu maa (Maze Runner, #2)
Wanda, Jussi
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen