Kerjäläisprinsessa (Gigi ja Henry #1) - Magdalena Hai6

Kirja-arvio :: Kerjäläisprinsessa

Kirjoittanut The Big Bad Wolf

Olen katsellut tätä risingillä suhteellisen pitkään. Kannet ovat herättäneet kiinnostusta, samoin parit arvostelut ja hyvät tähtiarviot. Ja taas, tästä kaikesta infosta huolimatta yllätyin ensinnäkin kirjan pienestä koosta ja toisekseen kirjan sijainnista kirjaston scifihökkelistä. Luetunymmärrys kunniaan. Luin tätä palasina sivu silloin, luku tällöin ja olisin voinut päästä vähän syvemmällekin tekstiin. Ihailin kielikuvia ja joitain sanoja, mutta toisinaan asiat oli selitetty vähän värittömästi. Hahmot olivat oikeastaan aika virkistävän mukavia. Vastapainoa marttyyriteineille ja vaikkei kukaan erityisesti erityisyydellään loistanut, olen iloinen mahdollisuudestani tutustua heihin. Steampunk alkoi kiinnostaa. Maailma on mielenkiintoinen ja voisin tähän genreen alkaa tutustua hiukan tarkemminkin. Etenkin lopetus (ennen taustajuttuja) oli erittäin hellyttävä ja muutenkin Kerjäläisprinsessa on hyvänmielen välipala. En kadu lukemistani, vaikka toki olisin nauttinut tästä enemmän kymmenen ikäisenä. Sääli, kun ei ollut mahdollista.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Kerjäläisprinsessa

Kansi: Sára Köteleki. Sidottu.

Huima seikkailuromaani Jules Vernen hengessä

Umbrovian prinsessa Gigin perhe on paennut vallankumousta halki Euroopan kaukaiseen Keloburgin satamakaupunkiin. Vallankaappaajat eivät kuitenkaan luovuta: perheen asuntoon heitetään pommi, ja kuningatar ja Gigin kolme siskoa siepataan. Pelastusoperaatiosta sukeutuu Gigille ja hänen parhaalle ystävälleen katupoika Henrylle hurja ja vaarallinen seikkailu, täynnä ihmissusia, merirosvoja, salakuljettajia ja mielikuvituksellisia koneita.

Kerjäläisprinsessan maailma on omintakeinen ja kiehtovan aistivoimaisesti kuvattu. Teos on steampunkia, vaihtoehtoista historiaa, joka herkuttelee 1800-luvun keksinnöillä ja ajankuvalla. Magdalena Hain huima seikkailuromaani tuo tämän maailmalla suositun kirjallisuudenlajin suomalaiseen nuortenkirjallisuuteen. Teos aloittaa Gigin ja Henryn vaiheista kertovan trilogian.