Punainen pyramidi

@ Rick Riordan
Punainen pyramidi (Kanen aikakirjat #1) - Rick Riordan 7.88   265

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Sidottu.

Taikavoimia, seikkailua ja Egyptin kiehtovaa mytologiaa! Suositun tekijän uudessa sarjassa 2000-luvun nuoret ja muinaiset faraot joutuvat rajulle törmäyskurssille

Äitinsä kuoleman jälkeen Kanen sisarukset Carter, 14, ja Sadie, 12, tapaavat vain harvoin. Sadie jää asumaan Lontooseen, Carter sen sijaan matkustaa egyptologi-isänsä kanssa ympäri maailmaa.

Sisarukset vieraantuvat toisistaan, heillä ei ole enää juuri mitään yhteistä. Ei ennen jouluaattoa, jolloin isä vie heidät British Museumiin, lupaa ”korjata kaiken” – ja aloittaa aiheuttamalla mittavan räjähdyksen. Samalla hän tulee vapauttaneeksi muinaisen Egyptin pahamaineisimman jumalan Sethin.

Isä katoaa, ja Sadien ja Carterin on paettava henkensä edestä. Sisarukset huomaavat, että muutkin muinaisen Egyptin jumalat alkavat heräillä, ja koko maailmaa uhkaa kaaos. Isän kohtalo on ratkaistava, vaikka se veisi vaarallisen lähelle mahtavien faraoiden pimeitä voimia, äidin kuolemaa ja suvun suurta salaisuutta.

Rick Riordan on palkittu dekkaristi ja kirjailija. Hänen Percy Jackson -sarjansa on voittanut lukuisia palkintoja, ja sen ensimmäisestä osasta Salamavaras tehty elokuva on ollut menestys. Riordan asuu Teksasissa, San Antoniossa, vaimonsa ja kahden poikansa kanssa.

Kirja julkaistu tammikuu 28, 2011 (Otava)
Alkuperäinen nimi The Red Pyramid
Tietoja muokattu tammikuu 15, 2023

Kanen aikakirjat

Punainen pyramidi (Kanen aikakirjat #1) 7.88   265
Liekehtivä valtaistuin (Kanen aikakirjat #2) 8.10   197
Pedon varjo (Kanen aikakirjat #3) 8.12   156

PercyJacksonfani
joulukuu 9, 2016

Pidin kirjasta heti, kun luin sen ensi kerran. Juoni on hyvä ja hahmot hienoja. Riordan on tehnyt loistavaa työtä kirjoittaessaan tämän kirjan. Sadiessa ja Carterissa on monia eroja, ja vaikka he ovat sisarukset, he ovat melkein toistensa vastakohdat. Myös kerrontatapa on mielenkiintoinen, koska Percy Jacksonit on kerrottu Percyn omasta näkökulmasta, ja Olympoksen sankarit taas eri hahmojen näkökulmasta vuorotellen. Kanen aikakirjat on kerrottu Carterin ja Sadien näkökulmista vuorotellen. He myös kommentoivat toistensa puheenvuoroja ja nälvivät toisilleen.

Soturiorava
marraskuu 20, 2014

Pidin kirjasta kyllä, mutta ei yllä lähellekään Percy Jacksoneita. En tiedä miksi en oikein pidä Kanen aikakirjoista. Syy siihen on mahdollisesti se, että egyptiläiset jumalat eivät ole niin tuttuja. Kyllä kirjassa oli hyviäkin puolia kuten se että kirjasta oppi egyptiläisiä jumalia.

Kirassiina
kesäkuu 6, 2014

Punainen pyramidi (koko Kanen aikakirjat) on loistavaa lukemista kuten muutkin Rick Riordanin kirjat. Kirja pitää otteessaan ja niin edelleen. Pikku hiljaa alkaa tuntua että Riordan ei osaa kirjoittaa huonoja kirjoja.

kirjafriikki blogi
maaliskuu 15, 2014

Tämä kirja on hieno aloitus rick riordanin kanen aikakirjoile ja kaksi kertojaa tuo mukavaa vaihtelua tapahtumien kuvailuun. suosittelen

Adana
maaliskuu 1, 2014

Punainen pyramidi ei sinänsä ollut romaanina huono, mutta kielen asu, juonen ennalta-arvattavuus ja suuret samankaltaisuudet Riordanin muiden kirjojen kanssa eivät tuntuneet tuovan mitään uutta tai kiinnostavaa lukijalle. Vaikka Riordan saakin propsit "menevästä" kirjoitustyylistänsä ja muinaisten korkeakulttuurien mytologioiden tuntemuksestaan, niin odottaisin näkeväni bestseller-kirjailijalta paljon enemmän sitä ihan itse tuotettua sisältöä. Summa summarum, Kanen aikakirjojen avausromaani jäi varsin vaisuksi, eikä vakuuttanut jatkamaan sarjan lukemista - kirjasarjasta riippumatta juoni kun tuntuu pysyvän ytimeltään samana jokaisessa Riordanin kirjassa.

Marski
tammikuu 12, 2014

Egyptin jumaltarusto kiinnostaa ja muutenkin egyptin kulttuuri. Tätä yritin lukea kahdesti, ensimmäisellä kerralla ei napannut yhtään, mutta toisella sitten tuli luettua loppuun. Kirja on ihan hyvä, ei loistava, mutta ihan hyvä. Juoni on hyvä, vaikka tosiaan vähän klisee. Kirjoitustyyli taas on oikein kivaa luettavaa, vaikka välillä seassa oli ärsyttäviä enemmän puhekieleenviittaavia ilmauksia, jotka eivät sopineet muuhun kirjoitustyyliin. Saattaa olla että tästä pitäisi syyttää suomentajaa.

Annav
joulukuu 26, 2013

Aika huono! Odotin parempaa mutta petyin. Oli tosi lapsellista paikka paikoin... Rick riordanin aikaisemmat kirjat on ollu paljon parempia. Tätä kanen aikakirjoja en tiedä tuleeko luettua enempää.

Kastehelmi
lokakuu 14, 2013

Seuraava osa, antakaa seuraava osa! Kirja oli mielestäni erinomainen. Pidän Egyptin historiasta ja kun katsoin pelkkää kantta, rupesin mielessäni kuvittelemaan juonta. Ahmin kirjan heti kirjastosta tultuani. En uskonut, että joku voi kirjoittaa noin hyvän kirjan ja liittää siihen Egyptin historiaa ja kuitenkin saada siitä kiinnostavan. Odotan jo innolla, että pääsen lukemaan seuraavaa osaa.

Pyrexia
kesäkuu 19, 2013

Harkitsin kauan ennen kuin ostin Kanen aikakirjat, koska Egyptin historia ei ole tuttu, enkä tiedä siitä paljoakaan. Mutta kirjailijan takia sitten hommasin, koska pidin jo Percy Jacksonin seikkailuista. Tykkäsin kirjasta kyllä, mielenkiintoisia kohtia ja juonenkäänteitä, mutta tavallaan silti ennalta arvattavissa. Ja toisinaan vähän turhan samankaltainen Jacksonien kanssa. Kirja oli loppupeleissä omasta mielestäni helppolukuinen ja selkeä, eikä minua häirinnyt vaikka kertojia oli kaksi. Lopuksi voisin sanoa vielä, että lukemisen arvoinen kirja.

Arwina
toukokuu 7, 2013

Loistavaa jatkoa, kun on saanut luettua Percy Jacksonit! Rick Riordan on yksi lempikirjailioistani. Kirjassa oli hyvin mielenkiintoinen juoni, hyvät hahmot ja tapahtumat. Kunnon historiallista fantasiaa. Egyptin myytit ovat jo itsessään kiinnostavia, mutta sekoitettuna fantasiaan... Vielä koukuttavampi! Vaikkakin on pakko sanoa, että Jacksonit ovat parempia ja juoni on joissain kohdissa samanlainen, kuin niissä.

Saphira.
helmikuu 26, 2013

En oo lukenu vielä loppuun asti, mutta toivon, että juoni hiukan paranisi. Ei ole vielä temmannut mukaansa, ehkä johtuu siitä, että Egyptin mytologia ei oikein houkuttele minua. Mutta kyllä Rick Riordan osaa kirjoittaa. Rakastan Percy Jacksoneita. ^^ Toivottavasti tämäkin kirja lumoaisi minut samalla tavalla kuin Percyn tarinat. Ja vaikka ei lumoaisi, niin pitää sitä silti lukea koko sarja, jotta tietää mistä puhuu. :D

Villapumi
helmikuu 23, 2013

Kolme sanaa: Rakastan tätä kirjaa <3 Tosin kliseetä "pelasta maailma muutamassa päivässä" -on käytetty vähän liian usein Riordanin kirjoissa...

Iltaneth
lokakuu 9, 2012

Pidin todella paljon Percy Jacksoneista ja olen aina tykännyt muinaisegyptiläisestä mytologiasta. Siitä huolimatta tämä kirja oli vähän pettymys. Juoni kyllä oli ja se eteni ihan kivasti, mutta päähenkilöt eivät olleet yhtä mielenkiintoisia kuin aiemmin mainitussa aiemmassa sarjassa. Lisäksi minua ärsytti se kuinka kuvakulma hyppi kahden päähenkilön välillä - valitettava tapa jonka Riordan on näemmä ottanut omakseen myöhemmissäkin teoksissaan. Mytologiaviittaukset olivat kuitenkin mielenkiintoisia ja Riordan onnistui luomaan mielenkiintoisen maailman. Juonen onnahteluista huolimatta kirja oli ihan luettavissa.

Pirita
kesäkuu 23, 2012

Voiko tähän mitään sanoa? Riordan hoiti taas kerran homman hienosti, niinkuin aina. Kirja on todella hyvä, jännittävä ja edelleen jopa mielenkiintoinen erilaisine hahmoineen ja jumalineen. Kannattaa lukea.

Lukutoukka8
maaliskuu 6, 2012

Taas hyvä kirja Riordanilta! Aluksi tuntui hieman kyllästyttävältä, mutta kun juoneen ja henkilöihin tottui, alkoi kirja tuntua paremmalta. Pidän silti enemmän Olympoksen sankarit-sarjasta, vaikka odottelenkin jo seuraavaa kirjaa.

Elyon
helmikuu 2, 2012

Sinänsä ihan kiva juoni joo. Harmi vaan että jokaisessa Percy Jacksonissa on täsmälleen sama juoni eri henkilöillä ja tapahtumapaikoilla varustettuna.

siisbu54
marraskuu 1, 2011

Kyllähän nuo, Percy Jacksonit ovat ehkä hiukan parempia, mutta ei tämä ollut mikään surkea kirja. Minä rakastan, Riordanin kirjoja! Niissä on tarpeeksi jännitystä, vaikka muille jakaisi. Olen itse lukenut lähes kaikki, Rick Riordanin kirjat ja suosittelen niitä muillekin. "Punaisessa pyramidissa" oli paljon jännittäviä kohtauksia mutta oli siinä pari, ehkä vähän "kyllästyttävääkin" kohtausta. Jäin kuitenki odottamaan jatkoa innolla ja toivon, että se olisi yhtä hyvä ja ehkä vähän parempikin! :)

Miriel
heinäkuu 6, 2011

Jaa'a, vaikea sanoa että onko nyt noita Jacksoneita parempi. Ehkä hiukan. Sinänsä Egyptin jumaltarusto on mulle vieraampaa kuin Kreikan, joten ehkä hiukan parempi kyllä. Näitä Riordaneita kyllä varjostaa se, että kirjailija ei oikeastaan kirjoita näitä itse, vaan tekee tarujen pohjalta. Joka tapauksessa kirja oli hauska ja jännittävä, joskin jossain kohdissa alkoi hieman haukotuttaa. Mutta muuten jäin innolla odottamaan jatkoa.

kpoplovercutie
toukokuu 12, 2013