Phenomena: Ennustuksen valitut

@ Ruben Eliassen
Phenomena: Ennustuksen valitut (Phenomena #1) - Ruben Eliassen 4.50   32

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Veijo Kiuru. Sidottu.

Ark-lastenkirjapalkinto 2002.

Mahtavaa fantasiakerrontaa täynnä taikaa ja jännitystä!

Vanhan tarun mukaan maahislapset pelastavat maailman pahoilta voimilta. Maahislapsille Alkille ja Ilkelle selviää vähitellen, että he ovat ennustuksen tarkoittamat valitut lapset. Velho Sh-ran ja talvikarhu Arolin avulla Alk ja Ilke lähtevät taisteluun pahaa vastaan maailmaan, jossa seikkailevat julma valtias Tarkan, velhot, rohkeat maahiset ja monet muut olennot – niin hyvät kuin pahat.

Ennustuksen valitut on Ruben Eliassenin esikoisromaani ja Phenomena-sarjan ensimmäinen teos.

Kirja julkaistu maaliskuu 14, 2006 (Bazar)
Alkuperäinen nimi 'Phenomena: Profetiens utvalgte'
Tietoja muokattu elokuu 19, 2021

Phenomena

Phenomena: Ennustuksen valitut (Phenomena #1) 4.50   32

Bensku
kesäkuu 9, 2014

Idea on sinäänsä hyvä, mutta kuvailu on aivan onnetonta. Epäilen sitä osittain sumennoksen viaksi, eihän tämä muuten olisi voinut mitään palkintoa ikinä saada, mutta yhtä kaikki teksti on ärsyttävää luettavaa. Onneksi lainasin kirjan kirjastosta, enkä tullut tuhlanneeksi rahojani.

Subbe93
marraskuu 16, 2013

Luin tämän kauan aikaa sitten, kai melkein pian sen ilmestymisen jälkeen, ja pidin sen tarinasta jotenkin kovasti. Odotin jatko-osia, mutta on jotenkin surullista saada huomata, ettei niitä ole käännetty :/

Jackalbury
elokuu 4, 2007

'Ennustuksen valitut' oli sitä mitä odotinkin takakannen perusteella. Tarinassa velho Sha-ra ja talvikarhu Arol saavat hoteisiinsa kaksi maahislasta, Alk ja Ilke, joista on määrä tulla pahan Tarkanin tuhoajat ja Phenomena-kirjan ennustuksen toteuttajat. Ilkestä tulee Pakkasen Tytär erikoisine kykyineen kun pakkasruhtinas Hijs yrittää kaapata hänet. Seurue lähtee vaeltamaan Efraiberin lähteelle toteuttamaan Ennustuksen ensimmäistä osaa ja matkalla ehtii sattua kaikenlaista ennen taistelua Tarkania vastaan. 'Phenomena - Ennustuksen valitut' oli minusta todella tökerö ja kliseinen, pikemminkin tarinan ranka kuin ehjä tarina. Kuvailu oli onnetonta, tarina loikki eteenpäin, henkilöiden motiiveja ei juuri selitelty ja kaikesta selvittiin aivan liian helposti. Aineksia parempaan kyllä olisi ollut ja toivon että jatkossa Eliassenin taito kehittyy paremmaksi. Hyvä esimerkki epävalmiista tarinasta. Ei mitenkään nautittava lukukokemus, mutta luettavissa silti. Suosittelen ei-niin-hienoa luettavaa etsiville. Arvosana: 5.

gvven
gvven