Ingo – Aaltojen kutsu (Ingo #4) - Helen Dunmore8

Kirja-arvio :: Ingo – Aaltojen kutsu

Kirjoittanut Kastehelmi

Tämä oli ehdottomasti paras osa sarjasta, ainakin minun mielestäni. Ingon ylitys oli mielestäni kiinnostavaa luettavaa. Olin leirillä, kun luin tämän kirjan ja meinasivat yöunet jäädä aika lyhyiksi, kun halusin vain lukea koko ajan.

Ingo – Aaltojen kutsu

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Paula Korhonen. Kannen kuvitus: Larry Rostant. Sidottu, kansipaperi.

Upea päätösosa palkitulle Ingo-sarjalle

Sapphire ja Conor kutsutaan ensimmäisinä ihmisinä Ingon ylitykseen, maailman läpi kulkevalle aikuistumismatkalle, jolle hyväksytään vain vahvimmat Meren kansan nuorista. He lähtevät pitkälle taipaleelle yhdessä ystäviensä Faron ja Elviran kanssa. Mutta Ingon johtajuutta tavoitteleva, vallanhimoinen Ervys ei hyväksy puoliverisiä ja on päättänyt pysäyttää sisarukset keinoja kaihtamatta.

Matkalla Sapphire ja Conor tapaavat vihdoin isänsä, joka tulee varoittamaan Ervysin aikeista ja yrittää suostutella lapsiaan palaamaan takaisin. Mutta Ingon ylityksessä on kyse myös Ingon ja Maan tulevaisuudesta, sillä ainoastaan tehtävässä onnistuneet puoliveriset voivat turvata maailmojen välisen tasapainon. Vaarallisen matkan halki hyytävien vesien on siis jatkuttava, vaikka sen hintana olisi kuolema.

Ingo – Aaltojen kutsu
on uljas päätös suositulle nuortensarjalle. Teos jatkaa kolmesta ensimmäisestä osasta tuttua tarinaa Ingosta, ihmeellisestä vedenalaisesta maailmasta ja sen kansasta. Ingo on tarina ystävyydestä, omien pelkojen kohtaamisesta ja itsensä löytämisestä. Se on myös kertomus siitä, miltä lapsesta tuntuu, kun perhe hajoaa.