Pedot - Frank Schätzing 6.92   27

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Heli Naski. Kansi: Nic Oxby. Sidottu, kansipaperi. Nidottu painos 2010.

Ekotrilleri, joka muuttaa elämäsi

Kalastaja katoaa jäljettömiin Perun edustalla. Huippumyrkylliset meduusat piirittävät Australian rannikkoa. Valaat saapuvat Kanadan edustalle myöhemmin kuin ennen ja käyttäytyvät oudon aggressiivisesti. Norjanmerellä öljynporaajat löytävät pohjasta miljoonittain matoja, joilla on valtavat pihtileuat. Tapahtumilla ei näytä olevan yhteyttä toisiinsa, mutta Sigur Johanson, biologi ja kaunosielu, ei usko sattumaan. Myös valastutkija Leon Anawak tekee pelottavia johtopäätöksiä, ja pian tiedemiehet ovat keskellä karmeaa painajaista. Jokin on kääntänyt meressä elävät olennot ihmistä vastaan. Yhdysvaltain armeija haluaa, että tapahtumista vaietaan, vaikka käsillä oleva katastrofi saattaa vaarantaa ihmisrodun tulevaisuuden. Kuka tai mikä on tapahtumaketjun käynnistäjä?

Pedot julkaistiin saksaksi vuonna 2004. Jännitysromaanista tuli hetkessä bestseller, jota on myyty pelkästään Saksassa jo yli 3 miljoonaa kappaletta. Petojen käännösoikeudet on myyty 18 maahan, ja kirjasta on tekeillä suuren luokan elokuva nimeltään The Swarm.

"Maailma voisi tuhoutua ympäriltäsi lukiessasi Petoja, etkä huomaisi mitään." – Die Welt

"Tietoisuutemme maailmasta on rajallinen ja lyhytkestoinen." – Frank Schätzing

Kirja julkaistu syyskuu 5, 2007 (Bazar)
Alkuperäinen nimi 'Der Schwarm'
Käännetty englanniksi The Swarm
Tietoja muokattu toukokuu 26, 2023

Katjuska
heinäkuu 3, 2014

En tiedä, voinko arvostella tätä kirjaa, sillä luin siitä 726 sivua ja kirjassa oli kokonaisuudessaan 1032 sivua (kirja oli pokkarina). Alku oli mielenkiintoinen, mutta siihen kirja lopahtikin. En tykännyt yhtään PITKISTÄ (siis oikeasti usean sivun pituisia selityksiä madoista ja mitä ne tekevät) tieteellisistä selityksistä, joita suurimman osan on varmasti vaikea ymmärtää. Kirjassa ei tapahtunut juuri mitään mikä olisi herättänyt erityisiä tunteita ja käytännössä pakotin itseäni lukemaan tätä, mutta lopulta oli pakko luovuttaa, niin tylsä ja pitkästyttävä tämä kirja on. En saanut tästä kirjasta minkäänlaista nautintoa ja en suosittele tätä kenellekään, joka ei satu olemaan scifistä pitävä tiedemies. Kuten aiemmassa arvostelussa sanottiin, kirjasta olisi saanut huomattavasti lyhyemmän, jos turhat selitykset olisi jätetty pois. Kaduttaa kun tuhlasin tähän kirjaan kolme hidasta viikkoa, joiden aikana olisin voinut lukea monta oikeasti hyvää kirjaa.

Joonas
joulukuu 12, 2013

Pedot on epäilyksettä yksi parhaista koskaan lukemistani kirjoista. Ahmin opuksen parissa päivässä, enkä varmasti olisi huomannut, vaikka maailma olisi tuhoutunut ympäriltäni. Juoni soljui mukavasti eteenpäin, ja teksti oli hyvin ravitsevaa. Vaikka tieteellä ja tutkimuksilla oli melko suuri osuus teoksessa, asiat pysyivät hyvin ymmärrettävinä, eikä maallikon tarvinnut pyöritellä päätään ymmärtämättömyydelleen. Juoni oli täyttä rautaa, henkilöhahmot erinomaisia, ja tunnelma äärimmäisen tiivis. Kirja oli mainio yhdistelmä tiedettä, mysteeriä, jännitystä ja toimintaa. Kiintoisaa luettavaa ensimmäiseltä viimeiselle sivulle.

tintti89
maaliskuu 25, 2008

Kirjan idea oli mielestäni erittäin hyvä! Kirjailija osaa kirjoittaa, mutta erittäin paljon miinusta kirjalle antaa turhat selittelyt aina siellä täällä. Kirjasta olisi saanut huomattavasti paremman ja lyhyemmän, jos jaarittelut olisi tiivistetty. Jotenkin myös kirjan petojen alkuperä oli hieman kaukaa haettu, olisin itse toivonut ihan luonnollista selitystä merieläinten käyttäytymiselle. Kirjan henkilöitä oli aivan liikaa. Menin itse sekaisin koko ajan kuka oli kenenkin ystävä ja mitä kukin tekee. Henkilöistä paljastuu kirjassa koko ajan uutta, eikä juurikaan mikään jää avoimeksi. Henkilöt ovat hyvin aitoja, eikä kirjassa juurikaan kahtaa samanlaista ole. Pidin paljon myös kahden päähenkilön voimien yhdistämisestä kirjan loppupuolella. Kirjan lopetus oli erittäin omaperäinen, mutta se oli jotenkin erittäin töksähtävä ja lyhennetty muuhun kirjaan verrattuna. Se jäi myös hieman liiankin avoimeksi. Itse en tästä lopetuksesta tykännyt, sillä se meni liian scifimäiseksi. Suosittelisin kirjaa kaikille ekologisista trillereistä kiinnostuneille, mutta jos pelkäät faktoja, älä lue tätä kirjaa. Tähän on saatu ovelasti ujutettua maantieteellisiä faktoja läpi kirjan. Ihan nuorille en myöskään kirjaa suosittelisi sen raakuuden vuoksi.

mörrimöykky
mörrimöykky