Kirja-arvio: Kaksosten aika

Kirjoittanut Mustelmann - 4.0

Vaikka innostukseni perinteisempään fantasiaan ei ole enää niin voimakasta kuin esimerkiksi pari vuotta sitten, päätin kuitenkin palata vielä joksikin aikaa Dragonlancen pariin ja tarttua viimein Legendoihin, jotka ovat olleet minulla lukematta jo suorastaan häpeällisen pitkään. Kronikat tarjosivat kuitenkin monia mukavia lukuhetkiä, ja kaiken lisäksi Legendojakin voidaan pitää ainakin jonkinlaisena fantasian klassikosarjana. Tämän ensimmäisen osan perusteella oli erittäin ilhaduttavaa huomata, että kyseessä on todellakin eri sarja eikä mikään väkinäinen vanhan toisinto, vaikka samoja aineksia tietysti mukana onkin. Aloitusosan perusteella voisi jopa sanoa, että Legendat saattaa hyvinkin muodostua Kronikoita paremmaksi tai ainakin saman veroiseksi, sillä tarina tuntuu reilusti moniulotteisemmalta ja hahmot kehittyneemmiltä. Myös tieteyllä tavalla synkemmästä tunnelmasta annan pluspisteitä.

Tietoa kirjasta :: Kaksosten aika

Margaret Weis, Tracy Hickman Julkaistu: 1993
Tyylit: fantasia
Avainsanat: aikamatkustus, dragonlance, dungeons & dragons

Alkuteos ilmestynyt 1986. Runot: Michael Williams. Kuvitus: Valerie Valusek. Suomentanut Mika Renvall. Päällys: Larry Elmore. 1. painos 1993. Nidottu. 3. painos 2002. Uusi kansikuva: Matt Stawicki. Sidottu.

Peitsen sota on päättynyt. Pimeys on väistynyt. Vai onko sittenkään?

Yksi mies, mahtava arkkivelho Raistlin, aikoo kutsua pimeyden takaisin.

Vain kaksi ihmistä voi pysäyttää hänet. Toinen heistä on valon vihitty Crysania, jota Raistlin vetää puoleensa ... (lisää)

Tomupoika (Loukkupoika, #2)Konttaava koomikkoLohikäärmeen retkikunta (Lumotun metsän kronikat, #3)Rautatielapset (Lasten toivekirjasto, #28)Silmarillion
Jupe
Uusin jäsen: Jimi Vuori