Ingo – Meren kansa (Ingo #1) - Helen Dunmore6

Kirja-arvio :: Ingo – Meren kansa

Kirjoittanut Lady_

Tää oli ihan hyvä, mutta jotenkin pitkäveteinen kirja. Tässä oli hyvä juoni ja kaikkee muuta ihmeellistä, mutta hahmot mua välillä ärsytti. Muhun ei jotenki uponnu :D Mutta suosittelen kevyeks lukemiseks!

Black Friday: Adlibris tarjoaa 10% alennuksen kirjoista koodilla BLACK21 (voimassa 28.11.2021 saakka)

Ingo – Meren kansa

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Paula Korhonen. Kannen suunnittelu: Jenni Noponen. Alkuperäiskannen kuvitus: Denis Scott, Stuart Westmorland ja Zena Holloway.

1. painos: Gummerus, 2006. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Gummerus, 2008. Nidottu.

Sapphiren ja hänen veljensä Conorin elämä Cornwallissa on ihanaa. He saavat vapaasti nauttia elämästään kauniissa poukamassa lähellä kotiaan. Tuossa lempipaikassaan sisarukset uivat ja leikkivät. Aika ajoin he tähyilevät kaukaisuuteen ja odottavat isää meriltä kotiin. Mutta eräänä päivänä isä ei palaakaan. Lasten äiti vaipuu epätoivoon, mutta Sapphire ja Conor uskovat vakaasti, että isä on vielä elossa. Tunsihan isä meren jokaisen karikon ja osasi uhmata tuulta ja myrskyä. Kuinka hän olisi joutunut meren armoille?

Sapphiren veli Conor alkaa tehdä salaperäisiä retkiä meren rantaan. Sapphy seurailee veljeään poukamalle ja näkee tämän juttelevan rantakalliolla tumman ja pitkätukkaisen tytön kanssa. Mitä Conor oikein juonii? Mistä merkillinen tyttö on ilmestynyt?

Pian Sapphy ja Conor saavat tutustua Ingoon, ihmeelliseen maailmaan, josta heidän isänsä lauloi ihania lauluja. Lapset ovat nopeasti valmiita hylkäämään kaiken ja vastaamaan meren kansan kutsuun. Ehkä isä onkin Ingossa, seikkailujen maailmassa, jonka rinnalla arki maan päällä on väritöntä ja valjua.

Ingo – Meren kansa on ensimmäinen osa nuortenkirjatrilogiasta, joka kertoo kiehtovan kauniista vedenalaisesta maailmasta ja sen väestä. Huumaavan seikkailun lomassa Dunmore kertoo mieliinpainuvasti, mitä lapsen mielessä tapahtuu, kun perhe hajoaa.

Helen Dunmore on palkittu romaanikirjailija ja runoilija sekä lastenkirjailija. Hän on julkaissut kahdeksan runokokoelmaa, kahdeksan romaania ja kaksi novellikokoelmaa. Hän on voittanut Orange Prize for Fiction -palkinnon, ja hänen viimeisin romaaninsa The Siege oli ehdolla Orange-palkintoa sekä Whitbread Prize for Fiction -palkintoa varten. Dunmore on kirjoittanut lapsille novelleja, romaaneja ja runoja. Hän on matkustanut lukemassa ja luennoimassa laajalti sekä Brittein saarilla että ulkomailla, muun muassa Marokossa, Hong Kongissa ja Romaniassa.