Korpinportti (Viisi vartijaa #1) - Anthony Horowitz 7.40   176

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Satu Hlinovsky. Sidottu.

Alex Rider -menestyskirjojen tekijän uusi jännitys- ja fantasiasarja nuorille alkaa!

14-vuotias orpolapsi Matt on aina tiennyt olevansa erilainen teini kuin muut. Hän ajautuu vääriin porukoihin ja joutuu hankaluuksiin, minkä seurauksena hänet lähetetään asumaan kasvattiperheeseen Yorkshireen. Ei kestä kauaakaan ennen kuin hän tajuaa, että koko kylässä on jotain pahasti pielessä. Selviää että pikkukylä on paljon nuorisovankilaa pahempi paikka, sillä Korpinportti, muinainen portaali pahuuteen, on avautumassa ja Matt on äärettömän suuressa vaarassa. Ongelma on se, että kukaan ei usko häntä. Kukaan ei voi auttaa, sillä kaikki ystävällismieliset kyläläiset tuntuvat katoavan yksi toisensa jälkeen. Vain Matt voi estää pahuuden nousun…

Bestseller-kirjailija Anthony Horowitz tunnetaan etenkin suosituista Alex Rider -nuortenkirjoistaan. Korpinportti aloittaa uuden, vieläkin jännittävämmän sarjan, joka on ollut myynti- ja arvostelumenestys ympäri maailmaa.

”Tämä ihanan pelottava yliluonnollinen trilleri todistaa, että Horowitzia parempaa ei olekaan.” – Publishing News

Kirja julkaistu helmikuu 3, 2007 (Karisto)
Alkuperäinen nimi Raven's Gate
Tietoja muokattu huhtikuu 16, 2016

Viisi vartijaa

Sarjan päätösosaa Oblivion (2012) ei suomennettu.

Korpinportti (Viisi vartijaa #1) 7.40   176
Kylmä tähti (Viisi vartijaa #2) 7.42   107
Pimeän käskyläiset (Viisi vartijaa #3) 7.20   79
Nekropolis (Viisi vartijaa #4) 7.86   61

Moonshadow
lokakuu 12, 2023

Kirja on sen verran hyvä, että on pakko lukea seuraavakin osa. Kirjasta löytyy sellaisia kauhuelementtejä, joihin usein kauhuelokuvissa törmää. Välillä meinasi tulla epätoivoinen tunne päähenkilön puolesta, kun aina tuli takapakkia jonkun asian onnistuessa. Loppu oli kuitenkin hyvä, vaikka kirja loppui ehkä vähän liian nopeasti.

Poison Girl
heinäkuu 2, 2015

Tutustuin tähän sarjaan kasiluokalla kun äidnkielenopettajamme pisti meidät lukemaan Korpinportin. Tykästyin kirjaan heti. Yksinkertaisesti rakastan Horowitzin kirjoitustyyliä! Se on Rowlingin tyylin ohella lemppareitani. Hän vain osaa kirjoittaa mielettömän jännittävästi ja pitäen lukijan puristusotteessa koko kirjan ajan.

LittleJane
heinäkuu 18, 2014

Kirja oli toisaalta ihan hyvä mutta en pystynyt pakottamaan itseäni lukemaan loppuun. Kirja ei napannut. Saatan yrittää lukea uudelleen myöhemmin koska luin muitakin kirjoja samaan aikaan niin en oikeen ole jaksanut keskittyä ollenkaan. Sen mitä luin oli ihan siedettävää ja Matt oli ihan mukava persoona ei lempparihahmojani ja muutenkin kirjan hahmot oli hiukan etäisiä.

Lady_
heinäkuu 10, 2014

Luin tän aikaa sitten, mutta tää oli MAHTAVA sarja! Yks mun suosikeista (niitä on yllättävän paljon ku alkaa laskemaan...) ja ehdottomasti tän sarjan paras kirja! Muutkin on mahtavia mut eka osa on musta aina yleensä paras! Matt oli aivan mahtava henkilö ja tarinaan pääs helposti sisään! Lukekaa herranjumala! Lukekaa myös Alex Rider -sarja, aivan mahtava!

helen1
kesäkuu 27, 2014

Mielestäni tämä kirja oli jotenkin tylsä kyllä tässä oli hyviäkin kohtia mutta se ei vain ollut mieleeni.aion silti lukea seuraavat osat jos innostuisin enemmmän sarjasta.suosittelen kaikille jotka pitävä vähän pelottavista kirjoista

Mist
kesäkuu 17, 2009

Kirjan juoni vaikuttaa alussa tavalliselta, melkeimpä tylsältä. On poika joka on rikollinen, hän jää kiinni, hän kohtaa outoja tapahtumia, parantaa tapansa ja pelastaa maailman. Silti kirjailijan tyyli pakottaa jatkamaan lukemista. Otettuani kirjan käteen en millän olisi malttanut laskea sitä! Klassisesta juonesta huolimatta pidin kirjasta ja samaistuin Mattin hahmoon vaikken ole nuorisosrikollinen, enkä edes 14-vuotias poika. Suosittelen Horowitzin kirjoja kaikille jotka arvostavat hyviä lukukokemuksia.

Angga
kesäkuu 12, 2009

Kirjaan jäi heti koukkuun ja oli pakko lukea kaikki kerralla.Kirja oli todella hyvä mutta liian ennalta arvattava.Alkua kohden kirjaa oli todellakin nautittava lukea mutta myöhemmin huomasikin että monet kysymykset jäivät auki.Loppu oli aikalailla sekavaa mutta jännitystä siitä ei ainakaan puuttunut,joten en todellakaan aio jättää myöhempiä osia välistä.Hyvin onnistunut fantasia kirja joka ei kuitenkaan mennyt liian pitkälle.

tintti89
maaliskuu 14, 2009

Viimeinkin joku on osannut kirjoittaa hyvän kauhukirjan nuorille! Kirja tempaisi mukaansa, ja myös niitä pelottavia kohtia löytyi. Osaltaan tapahtumat etenivät hieman hitaasti ja lopussa taasen kaikki tapahtui vähän turhankin rivakkaan tahtiin. Itse juoni oli kerrankin hieman erilainen, iloisia tapahtumia ei paljoa mukaan mahtunut. Kirjan päähenkilöt jäivät mielestäni hieman pinnallisiksi. Varsinkin Mattista ja Richardista olisin toivonut hieman syvällisempää esittelyä, tosin vanha nainen, kenen luokse Matt joutui asumaan, oli saatu kuvailtua hyvinkin karmivaksi. Olisin halunnut tietää, mitä alun vartijalle ja Kelvinille lopulta kävi. Kirjan loppu oli tyypillinen happy end -lopetus, hyvä voittaa pahan. Olisin toivonut kirjan tyylin jatkuvan loppuun asti synkkänä. Kaiken kaikkiaan kirja toi mukavaa vaihtelua tyypillisiin sankarikirjoihin, tässä kirjassa pieni paha taistelee isoa pahaa vastaan. Mielenkiinnoolla jään odottamaan sarjan seuraavia osia, haluaisin saada vastauksia kirjasta heränneisiin kysymyksiin.

Astraali
tammikuu 10, 2009

No, voisin oikeastaan sanoa, että odotin kirjasta liikoja. En pidä siitä mitä tähän mennessä olen lukenut, sillä siinnä paljastuu eläinrääkkäystä, ja kaikkea ällöttävää ja karmivaa. Voisi myös oikeastaan luulla että kirjailija on joskus katsonut tv-sarjaa Siskoni on noita, sillä esim. kirjassa yhden luvun nimi on Nexus, ja tämä sama nimi on myös Siskoni on noidassa "varjolla" joka asuu niiden kellarissa. Kirjassa "Omega" voisi taas tarkoittaa loppua. Suosittelisin tätä kirjaa semmoisille lukijoille, jotka pitävät kauhusta, ja ovat lukeneet ehkä R.L.Stinen kirjoja.

Shjaawen
joulukuu 22, 2008

Toistaiseksi vasta luen kirjaa, erehdyin aloittamaan kirjastossa ja jouduin laimaan. Jossain vaiheessa kylmät väreet rupes hiukan kulkemaan pitkin selkää, en vähään aikaan ole lukenut kirjaa joka koukuttaisi samalla tavalla. Aika mahtava, kivaa vaihtelua siihen perus fantasiaan ja scifiin mitä lueskelen normaalisti. Matt on melkoisen kiehtova hahmo, samoinkun se ettei kukaan usko mitä se sanoo, sitten se vanha ämmä minkäluona se on, ihanan kamalan mystinen ja kamala. Siksi vissiin niin hyvä, mutta tykkään todella... katellaan tykkäänkö sitten siitä miten tää loppuu, se nähään sitten yöllä... EDIT: Mustaa magiaa oli lopussa ripaus liikaa minun mieleeni. Vaikka käänteitä riittikin, niin loppu oli silti hiukan ennalta arvattava.

Platypus
joulukuu 31, 2007

Kirja herätti kysymyksiä alusta loppuun asti. Mitä voimia Matt omistaa? Mitä kyläläiset hänestä haluavat? Mitä he puuhaavat kun Matt ei huomaa? Miten Matt pääsisi pois? Tämänkaltainen jännityskirja on minulle mieleen. Ihan kylmiä väreitä nousi niskaan. Luin kirjasta kaksi kolmasosaa päivässä, kun tapahtumat jännittivät niin. kesken en voinut jättää. Outoja aukkoja tarinaan jäi, ja toivon että niihin saa paremmin täyttöä seuraavissa kirjoissa. Nyt tekisi mieli tutustua myös muihin Vartijoihin. Keitä ne muut oikein ovat?

Dark Clark
lokakuu 23, 2007

Tämä kirja onnistui yllättämään minut positiivisesti. Olin jo alistunut tietoon, että edessä on tyypillinen hyvä-vastaan-paha-asetelma, jossa ihmelapset pelastavat maailman. No sitähän tarina pohjimmillaan onkin, mutta mukana on myös muita, virkistäviä elementtejä. Päähenkilö, nuorisorikollinen, on erilainen kuin useimpien kirjojen putipuhtoiset sankarit. Varsinkin alkupuoli salaperäisine tapahtumineen on kiehtova ja jännittävä, jopa hivenen karmiva joissakin kohdissa. Mutta kun totuus Korpinportista lopulta selviää, tunnelma alkaa hieman laahata. Sitten esimerkiksi näiden kyläläisten motiivit jäivät selvittämättä. Mitä he olisivat muka hyötyneet koko jupakasta? Mutta kyllä ne tulevatkin osat pitää varmaan lukea. Tiivistys: jännittävä, erilainen nuortenfantasiakirja, joka kuitenkin sortuu hienokseltaan liian helppoihin ratkaisuihin.

Ylva_
syyskuu 15, 2007

Hieman erilainen kuin fantasia kirjat yleensä[mitä nyt olen lukenut].hyvä alku eikä juoni huonontunut lopussa.Matt on nuoriso rikollinen joka joutuu muuttamaan maalaiskylään ,jossa tapahtuu outoja asiota.Hänelle selviää, että hän on yksi viidestä vartiasta.Matt näkee outoja unia ja kuulee öisin outoja ääniä hylätyn ydinvoimalan läheltä.Hän ei pääse pakenemaan kylästä ja kaikki ketkä yrittävät auttaa häntä kuoleva.

Camaro
huhtikuu 12, 2007

Tarinan lähtökohdat toimivat, kirjoitusasu on selkeä ja sujuva. Koukutti alusta asti ja tähän oli helppo uppoutua. Valitettavasti Korpinportti on hieman ennalta-arvattavissa ja tuntui siltä kuin tämän kirjan olisi lukenut monasti ennemminkin. Kuitenkin kirja jätti sopivasti kysymyksiä auki, joten tulee kyllä seuraavatkin osat luettua :) Ei mitään Hobbia, mutta fantasiaa tämäkin.

Xariel
huhtikuu 11, 2007

Korpinporttikin tuli nyt uutena luettua. :) Tämä on jotenkin realistisempaa (nuorten)fantasiaa kuin mitä olen aikaisemmin lukenut. Se onnistuu käsittelemään nuorisorikollisuutta, varsinkin Mattin tarinaa varsin aidontuntuisella tavalla, ja iso osa kirjasta on todella upeaa tekstiä. Mutta loppuosasta on sitten hiukan erilaista sanottavaa. Loppua kohden kirja muuttuu aina vain hiukan enemmän tusinafantasian tapaiseksi. Ei tyyliltään, ei todellakaan, vaan juoneltaan. Alun merkittävä omaperäisyys ja uudenlainen kertojanäkökulma jäävät hieman taka-alalle Korpinportin siirtyessä yhä tärkeämpään asemaan. Mattin suhde tähän Richardiin jää myös melkein kokonaan arvoitukseksi. Okei, he tulevat toimeen, mutta entä sitten? Siitä ei puhuta mitään. Hieman outoa. Plussaa annan mainiosta kertoja-/päähenkilöstä. Tälläiseen en olekaan vielä törmännyt. Ehdottomasti mielenkiintoisimpia uusia henkilöitä vähään aikaan. Nimen perusteella luulen, että sarjasta tulee vähintään viisiosainen. Mietinpä vain, jatkuuko homma Mattin kertoman kautta, vai tuleeko toinen viidestä asialle tällä kertaa... Ehdotonta luettavaa nuorille (ja miksei vanhemmillekin) fantasian ystäville.