Outolintu (Outolintu-trilogia #1) - Veronica Roth 8.18   477

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Outi Järvinen.

1. laitos 2014. Kannen kuva ja suunnittelu: Joel Tipple. Sidottu.
2. laitos 2014. Seven. Elokuvakansi. Nidottu.
3. laitos 2023. Seven. Kannen kuva ja suunnittelu: Joel Tipple. Nidottu.

Goodreads Choice Award (paras nuorten fantasia- tai sf-kirja) 2011.

Kerron itselleni niin tiukasti kuin pystyn, että näin asiat täällä menevät. Me teemme vaarallisia temppuja ja ihmisiä kuolee. Ihmisiä kuolee, ja sitten me teemme lisää vaarallisia temppuja. Mitä pikemmin pystyn sen seikan omaksumaan, sitä varmemmin selviän hengissä tästä koulutuksesta.

Minä en ole enää varma että selviän hengissä.

Trisin on tehtävä koko loppuelämää koskeva päätöksensä jo 16-vuotiaana. Hylätäkö perhe ja tuttu, vaatimattomien yhteisö ja seurata sydäntään tuntemattomaan? Ensin on tiedettävä, ketkä ovat todellisia ystäviä. Ja mahtuuko rakkaus uuteen elämään lainkaan.

Kirja julkaistu tammikuu 16, 2014 (Otava)
Alkuperäinen nimi Divergent

Uskollinen (Outolintu-trilogia #3) 6.80   238
Neljä 7.44   92

Sky
huhtikuu 5, 2023

Pidin Outolinnusta erityisesti koska hahmoista kuten Tris ei oltu tehty liian täydellisiä. Oli virkistävää, että päähenkilö osasi olla itsekäs eikä aina täydellinen, kiltti sankari.

syyskuu 29, 2019

Kirja on melko realistinen kuvaus siitä, miten vaikeaa on aloittaa unelmansa tavoittelu. Se vaatii kovaa työtä ja onnea, minkä seurauksena homma saattaa alkaa luistaa. Hieman minua häiritsee tässä kirjassa päähenkilön uhriutuva asenne, mutta kokonaisuutena tykkäsin tästä kirjasta.

Amsu
heinäkuu 31, 2018

Olin aluksi epäluuloinen kirjaa kohtaan, koska luulin että se on samantyyppinen kuin nälkäpeli. Mutta, yllätyin positiivisesti kun aloin lukemaan kirjaa sillä, tämä ei muistuttanu juuri lainkaan nälkäpeliä ja ahmin kirjan hetkessä. Mielestäni hahmot olivat samaistuttavia ja eivätkä liian täydellisiä.

Aino Luukkonen
marraskuu 15, 2017

Kirja on aivan loistava. Kirjassa pääsee kokonaan ihan eri maailmaan. Luin kirjan kaksi vuotta sitten, mutta vielläkin lemppari.

rahanpesukarhu
maaliskuu 10, 2016

Odotin jotain Nälkäpelin tapaista huikeaa sarjaa, koska näitä kahta sarjaa on kuullut verrattavan paljon toisiinsa. Tämä olikin lukemisen arvoinen kirja ja aluksi luinkin sitä aika nopeaan vauhtiin. Loppu kuitenkin lässähti ja teki mieli hyppiä osia yli. Haluan kuitenkin tietää miten tarina päättyy, mutta luulen, että seuraan sen loppuun elokuvien muodossa.

LauriK
tammikuu 19, 2016

tykkäsin kovasti kirjasta, miljöö on kiinnostava, ja maan mysteerit ja ihmeet saivat minut kiinnostumaan sarjasta. siinä on sopiva sekoitus romanssia ja toimintaa

Janski_hah
joulukuu 16, 2015

Hyvä kirja, mutta jostakin syystä tykkäsin enemmän elokuvasta.

lolde
marraskuu 18, 2015

Juoni tuntui välillä junnaavan vähän paikoillaan, mutta lähti kuitenkin aina taas eteenpäin. Kirjassa oli paljon eri tapahtumia, mutta jotenkin jäin kaipaamaan enemmän mukaansa tempaavaa jännitystä ja kutkuttavia hetkiä, joita ei mielestäni kirjassa ollut loppujen lopuksi paljoa. Juoni ja idea oli kuitenkin hyvä ja viihdyttävä, mutta välillä tuntui erttä jotakin jäi puuttumaan, en vain osaa pukea sanoiksi mikä se jokin on.

KJK
elokuu 1, 2015

Outolinnun pohjaidea on mielenkiintoinen, ja siksi tähän kirjaan tartuinkin. Mutta. Henkilöt jäävät pinnallisiksi ja mustavalkoisiksi, tapahtumat tuntuvat epäloogisilta ja etenkin päähenkilön luonne tuntuu muuttuvan yhtäkkiä ihan erilaiseksi kuin mitä hahmonkehittely olisi antanut ymmärtää. Eniten kirjassa harmittaa se, että sen idea yltää Suzanne Collinssin Nälkäpelille ja Ally Condien Tarkoitettu-sarjalle, mutta toteutus jää kauas. P.S. Myös loppu oli pettymys...

bambi
heinäkuu 26, 2015

Jees, vihdoin löysin uuden ihastuttavan kirjasarjan! Sain ensimmäisen osan joululahjaksi, ja ahmim sen loppuun samaisena iltana. Kirjassa oli paljon jännitystä, ja Neljä oli vähän erilainen poikaystävä. Pidin kirjasta, suosittelen.

Poison Girl
heinäkuu 20, 2015

Ihan kelpo kirja tämä oli. Idea on hieno ja teksti eläväistä, kaikki jäi hyvin mieleen. Joitain ennalta-arvattavia ja kliseisiä kohtia havaitsin, mutta muuten nautin kirjasta tosi paljon. Leffa odottaa jo hyllyssä katsomista!

darlah-01
kesäkuu 18, 2015

Kirjan henkilöt ovat hyviä ja mielenkiintoisia. Kirja on ihanasti kirjoitettu ja juoni on mielenkiintoinen alusta loppuun. Tämä kirja kuuluu ehdottomiin suosikkeihini!

Mirelle
kesäkuu 13, 2015

Ei ollut mielestäni yhtä hyvä kuin sen on sanottu olevan, oli tarkoitus lukea toinenkin osa, mutta rehellisesti sanottuna mielenkiinto lopahti. Elokuva oli kyllä parempi, juonihan oli ihan hyvä.

ilona_milla
huhtikuu 13, 2015

Näin Outolinnun elokuvan ennen ku luin kirjan, joten tiesin juonen ennalt. Siks tää ei koukuttanut aivan pahimmalla mahdollisella tavalla, mutta hyvät kirjat on aina nopealukusia. Tulevaisuuteen sijoittuvat tarinat tosiaan aina säväyttää. Idea viidestä eri osastosta, jotka muodostettiin sodan jälkeen, kun ihmisten mielipiteet sodan aiheuttaneista luonteenpiirteistä erosivat toisistaan, on varsin kiehtova. Ite koen, että sopuisa sotii vähän tätä selkeää osasto -jakoa vastaan, sillä alunperinhän osastot muodostettiin sen takia, että rauha säilyisi. Eli yhtä hyvin kaikki olisivat voineet kuulua Sopuisaan. Kirjassa on joitakin muitakin kohtia, jolloin loogisuus oli vähän kateissa, mutta eikö se ole vähän aina? Siitä hitunen miinuspisteitä. Tris on todella ihana päähenkilö; hän ei ole sellainen ärsyttävän uhrautuva, aikaansaamaton, alistuva tai viisasteleva tyyppi. Sellaisten kanssa menee hermot enemmänkin päähenkilöön kuin hänen härnääjiinsä. Sen sijaan Tris on jämäkkä ja johdonmukainen ja uskalias ja epäitsekäs - kaikin puolin aito ja tasapainoinen hahmo. Four on myös aika mahtava, vaikka mua häiritsee toi nimen vaihtuminen pikkuhiljaa kesken kirjan Fourista - siis oikein suomeksi Neljästä- Tobiakseen. Hahmojen nimien yllättävää vaihtumista on vain aina aika vaikeaa sulatella, enkä ole niin rakastunut itse nimeen Tobias (hyi). Muutkin henkilöt ovat tavallaan aitoja ja heihin huomaa kiintyvänsä. Ainakin Uriah on ihana <3. Melkeinpä toivoin, että Tris olis rakastunut siihen. Jos miettii Outolinnun elokuvaa nyt kirjan luettuani, vaik muistankin sen enää hämärästi, oon aika tyytyväinen siihen miten hyvin siinä on pitäydytty kirjan tarinassa, juonessa ja sen kulussa. Kirjoihin perustuvia elokuvia pitäisi toki ajatella elokuvana ja kirjana erikseen, sillä silloin epäkohdat eivät ärsytä aivan niin paljoa. Outolinnun tapauksessa molemmat ihan mahtavia!!

inari
huhtikuu 9, 2015

Kirja oli loistavasti tehty ja kuuluu yksiin ehdotomiin suosikkeihini! Tris ja Tobias olivat ihania hahmoja, eikä kirjassa ollut kuin muutama ennalta arvattava asia. Pidin kohtauksesta kun tris ja Tobias menevät yhdessä Tobiaksen pelkoihin ja heidän välistä juttua oli mielenkiintoista lukea. Suosittelen kaikille!

kesyrottafanitus
helmikuu 6, 2015

Aivan ihana kirja! Todella hyvin kirjoitettu ja Tris oli hyvä kertoja. Outolintu kuuluu ehdottomasti suosikkikirhoijini. Kirja oli melko nopea lukea ja tavallaan se on sääli. Outolintu on mielestäni tirlogian paras kirja. Suosittelen lämpimästi!

Frost
tammikuu 24, 2015

Mahtava kirja ainoa asia joka jäi harmittamaan oli se, että kirja loppuikin jo päivässä... Joissain vaiheissa tuntui kyllä vähän siltä, että nälkäpeliä oli matkittu ja nimi Neljä hämäsi alussa vähän, mutta nyt se tuntuu mitä luonnollisemmalta nimeltä. Upea kirja, ja seuraavat osat luen aivan varmasti kunhan saan ne käsiini!

Janski_
tammikuu 18, 2015

Tämä kirja oli juuri niin ihana kuin kuvittelinkin. Olin ensin katsonut elokuvan, ja siitä tykättyäni halusin saada kirjan käsiini. Ja se kannatti. En voinut muuta kuin toivoa, että kirja olisi yhtän hyvä kuin elokuva. Kirja oli hyvä. Suosittelen :)

Soturiorava
tammikuu 18, 2015

Pidin kirjasta todella paljon ja aion lukea seuraavatkin kirjat. Pidin tästä yhtä paljon kuin Nälkäpelistäkin ellen jopa enemmänkin. Suosittelen

Hermione Granger
tammikuu 14, 2015

Rrrrrakastan kirjaa! Se on ihana! Suosittelen kaikille. Katsokaa myös elokuva.

Karajishi
marraskuu 1, 2014

Aivan mahtava kirja! Parhaita mitä olen lukenut pitkiin aikoihin ja se on aika paljon sanottu se. Ennen en ole kamalasti pitänyt tästä dystopia ajatuksesta ja olen jotenkin ajatellut, että se on sellaista star wars meininkiä, enkä siksi aluksi ollut kovinkaan kiinnostunut kirjasta. Luin kirjan englanniksi ja mainittakoon samalla, että se oli ensimmäinen kirja minkä olen koskaan lukenut englanniksi. Alussa tarkoituksenani oli vain parantaa englannin kielen taitoani ja otin kirjastosta ensimmäisen kirjan joka vain käteeni sattui ja vein sen kotiin. Lopulta taisin lukea kirjan kahdessa päivässä loppuun. Rakastin kirjan henkilöitä, vaikkakin nimi Four (Neljä) oli alussa hivenen huvittava, mutta onneksi sen unohti kun kirjaa luki eteenpäin. Kirja oli juuri sopivasti humoristinen, muttei silti keskittyi asiaan ja juoni eteni ihan mukavaa tahtia. Ehdottomasti voin suositella kaikille, jotka pitää toimintaa sisältävistä kirjoista!

Ventovir
lokakuu 19, 2014

Ensimmäistä kertaa elokuva on parempi kuin kirja. Kirjailija olisi saanut tästä aiheesta kirjoitettua niin paljon enemmänkin, mutta kirja on lyhyt. Olihan tämä ihan luettava ja viihdyttävä, mutta ehkä minä olen vain liian vanha tälle -.-'

Jessie Sundblad
lokakuu 11, 2014

En osannut odottaa mitään tältä kirjalta, mutta kun luin, niin tarina veti puoleensa ja sitä oltiinkin jo toisessa maailmassa.Jotkut asiat olivat kyllä ennalta odotetettavissa, mutta se on sen nuortenkirjan juttu. :)

LittleJane
syyskuu 3, 2014

Outolintu. Nimikin kuulosti jo hyvälle. Kirja muistutti alussa hyvin paljon Nälkäpeliä mutta se muuttui pian. Tris ja Neljä, miksi rakkauden täytyy syntyä niin nopeasti? Eikö voida ensin ihastua ja tutustua. Ei, se on liikaa vaadittu. Mutta joka tapauksessa tykkäsin. Lukekaa jos tykkäätte Nälkäpeleistä. En itse hallunnut edes lukea tätä kirjaa mutta oli halvalla ja oli pakko ottaa.

Wanderer
elokuu 30, 2014

Puolivälissä kirjaa olin aivan innoissani. Loistava! Mutta sitten loppua kohden tapahtui jotain. Tuntui aivan kuin lopusta olisi poistettu jokatoinen luku, tai että kirjailija ei olisi vain jaksanut enää kirjoittaa kunnolla. Olin hyvin pettynyt, aiheesta ja henkilöistä olisi saatu niin paljon enemmän irti.

Immortal
elokuu 10, 2014

Ihana! Tää yllätti mut täysin, koska yleensä en pidä scifistä niin paljon mutta tää....<4 olen rakastunut. Kirjassa on taitavasti sekoitettu väkivalta ja rakkaus!!

Ida
elokuu 1, 2014

Todellakin tykkäsin tästä! Itseasiassa tooooodella paljon! Tämä oli erillaista ja jopa rankempaa tekstiä kuin muissa lukemissani kirjoissa. (Jos nälkäpeliä ei oteta mukaan) Tris oli todella mielenkiintoinen hahmo. Olen usein törmännyt pieniin ja vaatimatomiin hahmoihin jotka yleensä osoittautuvat rohkeiksi, erityisiksi ja erillaisiksi miltä päälleppäin näyttää. Pidin Trisistä paljon. Tris ja Neljä... Niin ihana pari :) Pidin Neljästä todella paljon myös. Juoni oli ihan hyvä. Vähn synkkä mikä tekee kirjasta vielä kiintoisamman. Pidin näistä uskalialaisten "tempuista" Turhan moni kuitenkin kuoli kirjassa, joka kyllä kuvastaa sitä miten julma oli kirjailian luoma maailma. Olisin halunnut että edes Will olisi jäänyt henkiin. Luin tämän englanniksi eka ja sain sellaisen tuloksen että englannin kielinen kirja oli parempi, mikä ei ollut yllätys.

Saru
heinäkuu 23, 2014

Pidin kirjasta kovasti. Kansi toi mieleen Nälkäpelin joten minulla oli vähän ennakkoluuloja, sillä minulla Nälkäpeli kirjat eivät nappaa (samoin elokuvat). Joka tapauksessa kirjan päähenkilö oli raikas ja mielenkiintoinen. "Lopputaistelu" oli vähän äkkinäinen, mutta silti yllättävä. Pitäisi vielä katsoa leffa, sillä päätin lukea kirjan ennen itse elokuvaa!

Kiiuski
heinäkuu 21, 2014

Luin kirjan ensimmäisen kerran muutama kuukausi ennen elokuvan julkaisua, koska elokuva kiinnosti päätin lukea myös kirjan. Tykästyin kirjaan heti vaikka suomennosta oli hieman huvittavaa lukea.. Nyt sain eilen loppuun kirjan englanniksi ja ihmettelen miten se on voitu suomentaa?! Alkuperäisessä teoksessa selitetään asioita paljon pidemmin ja mutkikkaammin kuin suomennoksessa. Joten jos ajattelit kirjan lukea LUE SE ENGLANNIKSI!! Mutta siis itse kirjasta: Kirja oli koko ajan loistava, mutta välillä Trisin haikailut menneeseen perhe-elämään alkoi tympiä. Tris on hahmona ihastuttavan utelias ja uskomattoman rohkea! Aina kun luin Fourista mieleeni tuli heti hänen näyttelijänsä Theo ja kuvittelin aina Fourin ilmeet hänen kasvoillaan ja olin sulaa.. Kirja lähti käyntiin nopeasti ja välillä olisi toivonut että jotkin kohdat olisivat olleet pidempiä ja paremmin selitettyjä, kuten esimeksiksi Trisin ja Fourin suhde. Ei suhteet yleensä synny tuosta noin vaan... Mutta siis aivan ihana kirja ja kirjasarja, suosittelen lämpimästi :)

Rauros
heinäkuu 6, 2014

Pidin kirjasta sillä se ei junnannut paikkallaan niinkuin useat lukemani kirjat...! Kun luin kirjaa huomisin aika monessa kohtaa että se kyllä vähän muistutti Nälkäpeliä. Mutta eihäm se haitannut hirveästi! Ja en ole nähnyt elokuvaa vielä mutta kyllä minä sen vielä saan käsiini!

Ayala
heinäkuu 3, 2014

Kirja oli mielenkiintoinen ja sen luki nopeasti haluamatta laskea kirjaa käsistään. Pidin päähenkilöistä, maailma oli luotu hienosti ja juoni kulki hyvin eteenpäin, mutta jotain jäi puuttumaan. Toisin sanoen kirja oli mukavaa luettavaa, muttei yltänyt aivan lempikirjojeni tasalle. Juonesta jäi puuttumaan jotain ja se jätti kirjan hieman latteaksi. Lisäksi osa suomennetuista sanoista häiritsi (esimerkiksi sanat "tönkkö" ja "divergentti" sekä nimi "Neljä"). Odotan kuitenkin innolla seuraavia osia!

DarkAngel
kesäkuu 25, 2014

Ei mitään hajua siitä, että miks haluan koko ajan tunkea pääni täyteen dystopiaa? :D Luin englanniksi kyseisen kirjan eikää kauaa mennyt! Kirja oli paljon parempi kuin elokuva (kuten aina). Itse kirjasta: jokin dystopioissa vaan kiehtoo. Vaikka on monen suusta kuullut Divergentin muistuttavan suunnattomasti Nälkäpeliä (olen lukenut kaikki 3) niin en itse kyllä lukiessani huomannut kertaakaan ajattelevani Nälkäpeliä. En voi sanoa että Tris olisi mikään 1. suosikki hahmoni, mutta on juuri täydellinen omaan rooliinsa. Tobias (Four) taas saa mielikuvituksen laukkaamaan ja sydämen pamppailemaan. Vielä parempi jos ei ole nähnyt elokuvaa koska saa kuvitella Fourin kuinka komeaksi tahtoo. Suhde Tobiaksen ja Trisin välillä kehittyi vähän luonnottoman nopeasti. Ja tietenkin kahden jämäräpäisen kohtaamisesta syntyy aina konflikteja. Oma suosikki hahmo on; yllätys yllätys Eric! Huippu jätkä! Kannattaa lukea! Minussa ei herättänyt pahemmin liikuttavia tunteita mutta onko se aina edes tarpeen? Kunnon seikkailua ja tulista romantiikkaa! Kun otat kirjan käteen et voi laskea sitä.

Saki
kesäkuu 25, 2014

Luin tämän kerralla alusta loppuun ja en pettynyt. Erittäin hyvä kirja ja juoni kulki sujuvasti. Hahmoihin oli helppo samaistua ja Tris oli sopiva päähenkilö. :) Jatko-osa on lukulistalla heti kun saan sen käsiini.

Kirjakaapin tyttö
kesäkuu 18, 2014

Huh! Vihdoinkin sain tämän odotetun kirjan luettua. Minusta tuli kyllä totaalinen fani heti kättelysä. Pidin siitä, että taas oli keksitty eräänlainen uusi maailma. Eri osastot kuvailtiin tarkasti ja hienosti. Pystyin elävästi kuvittelemaan vaatimattomien elämäntavan, terävien terävät ja pistävät katseet, uskaliaittein rohkeat tyylit. Veronica Roth osasi myös kuvailla Trisin tunteet aina tiettyihin tapahtumiin. Ahdistuin itsekkin vaatimattomien elämäntyyliin ja minun teki mieli hypätä katolta Trisin mukana. Niin vapauttavalta ja todelliselta se tuntui. Aion ehdottomasti lukea jatkon, heti kun sen saan hyllyyni.

zaza
kesäkuu 12, 2014

Noloa myöntää, mutta en ole vielä lukenut kirjaa, vaan olen katsonut elokuvan... Mutta elokuva oli mahtava ja olen kyllä pian lukemassa kirjankin!

Certtu
kesäkuu 6, 2014

Kävin katsomassa elokuvan ensin, johon rakastuttuani kiirehdin varaamaan kirjan kirjastosta. Odotukset olivat korkealla ja voin jo heti alkuunsa sanoa, että en joutunut pettymään. Luin kirjan yhdessä hujauksessa ja sitä oli vaikea laskea kädestään. Tunnelmaa ei pilannut sekään, että tiesin tapahtumat jo etukäteen. Suuri plussa oli se, että elokuvan tapahtumat noudattivat hyvin pitkälle kirjan tapahtumia. Kirjan juoni oli mahtava. Sitä on monesti verrattu Nälkäpeliin, mutta Outolintu on sitäkin parempi, eikä edes kovin samankaltainen. Juoni kulki sujuvasti eikä jäänyt missään vaiheessa paikalleen. Tekstiin ei päässyt siis kyllästymään missään vaiheessa. Nopeatempoisuudestaan huolimatta teksti ei kiirehtinyt ja tapahtumiin pääsi helposti sisälle ja ne pystyi kuvittelemaan hyvinkin elävinä mielessään. Pidin myös hahmoista: helposti samaistuttavia, upeita kaikkine virheineen. He eivät ole liian täydellisiä.

Kirassiina
toukokuu 27, 2014

Outolintu-kirja on erittäin mielenkiintoinen. Juoni kulkee hyvin eikä junnaa missään vaiheessa. Ryhmät joihin ihmiset jaetaan ovat aivan ääripäitä, ei kukaan voi olla ainoastaan uhkarohkea tai ainoastaan nöyrä. Ihminen on vähän kaikkea, ehkä jotain enemmän kuin toista, mutta luulisin kumminkin että outoja lintuja olisi melkein, joka kulman takana. Tris on hieno hahmo, johon melko helppo samaistua. Kirjan kiinnostavin hahmo on kumminkin Trisin äiti, jonka menneisyydestä paljastuu yllättäviä asioita. Tulevaisuuteen sijoittuvia kirjoja on hieman pelottava lukea, mutta tässä kirjassa oli tietynlaista toivoa tulevan suhteen.

suski
toukokuu 16, 2014

Luin Divergentit alunperin englanniksi, koska suomennus ei ollut vielä ilmestynyt (enkä silloin tiennyt, tulisiko edes suomennosta). Myöhemmin olenkin ollut siitä erittäin kiitollinen, sillä itse en ollenkaan tästä kirjan suomennoksesta tykkää. Suosittelen lukemaan Divergentin englanniksi, jos suinkin pystyy - kirja on yllättävän helppo lukea myös alkuperäiskielellään. Kirjasarja ylipäätään on kuitenkin yksi suosikeistani, ja Tris yksi lempipäähenkilöistäni. Itse en Divergentissä juurikaan Nälkäpeliä näe - toisaalta, nykyään suurin osa uusista kirjoista leimataan 'uudeksi Nälkäpeliksi'. Trisin ja Katnissin luonteiden ero on minusta huima, eikä Divergent-sarjassa ole missään vaiheessa sitä kolmiodraamaa, joka yleensä tungetaan joka kirjaan (huom - rakastan myös nälkäpeliä, kerron vain, ettei näissä kahdessa trilogiassa ole juurikaan samaa). Yllättävää, minäkin tietysti rakastan Fouria. Kukapa ei? Muita lempparihahmojani ovat Uriah ja Christina. Kaiken kaikkiaan, Divergent on mahtava dystopiasarja jota suosittelen.

Scartti
toukokuu 4, 2014

Jonkun suuren sodan päätteeksi ihmiset on jaettu viiteen ryhmään.. Miksi sodittiin ja ketkä soti? Eletään tulevaisuuden Chicagossa.. mites muu maailma? Uskalikot ovat typerän uhkarohkeita, vaatimattomat ärsyttäviä nöyristelijöitä, rehdit ärsyttäviä totuuden torvia, terävät kaikkitietäviä ja sopuisat taisivat viljellä hamppukasveja kaiken muun ohella. Miksi sen kuudennen ryhmän piti elää niin ankeissa olosuhteissa? Koska aikuisten oikeasti ihmiset tajuaa, että kaikissa on monia ominaisuuksia/luonteenpiirteitä, tuntuu äärimmäisen hölmöltä kirjan juoni, jossa ihmisiä jaetaan luonteenpiirteen mukaan ryhmiin ja sitten niitä, jotka sopisivat kaikkiin ryhmiin, halutaan lahdata. Dah.

BlackRose99
huhtikuu 7, 2014

Ehdottomasti paras näistä kirjoista! Luin kirjan yhdessä hujauksessa. Kirja oli erinomainen ja päähenkilöön oli helppo samaistua. Juonesta olisi voinut tehdä vähemmän arvattavan. Kaikista enten pidin neljästä. Olen menossa katsomaan elokuvan lähiaikoina ja odotukset ovat aika korkeilla. Toivottavasti elokuva on uskollinen kirjalle.

Niksu
huhtikuu 2, 2014

Luin tämän kirjan tänään loppuun. Alussa kirjan sävy oli jotenkin valju, tapahtumat kulkivat eteenpäin merkityksettöminä, selittämättöminä ja miljöö tuntui kamalan ahtaalta. Kuin 'lasipallo', ajattelin. Aloin kuitenkin pitämään tarinasta ja jopa päähahmosta, lopulta. Kirjassa lapset harjoittivat valtavasti väkivaltaa, mikä oli hieman outoa, varsinkin Trisin osalta, joka oli Vaatimaton syntyperältään. Oli epäuskottavaa, kuinka nopeasti hän sopeutui tuollaiseen elämänmenoon. Tarinassa oli kuitenkin mukavasti toimintaa eikä tarina juurikaan laahannut. Divergent-käsite selitettiin kunnolla vasta lopussa. Olisin kaivannut joihinkin hahmoihin syvällisempää katsausta... mm. Ericiin, joka jäi aika valjuksi. Kaiken kaikkiaan tarina oli ihan hyvä ja luultavasti luen toisenkin osan.

M-girl
maaliskuu 29, 2014

Sain kirjan lahjaksi ja lukaisin sen sitten samana iltana. Juoni oli mukaansa tempaava ja henkilöhahmot ihania! Myös tarina oli omalaatuinen ja maailma luotu hyvin.

Hemlit
maaliskuu 24, 2014

Outolintu oli yksi parhaista kirjoista joita olen ikinä lukenut!! Se muistutti paljon Nälkäpeiä, mutta oli vielä parempi!! Rakastuin Neljään heti ja kirja oli mukaansa tempaava! Trisiin oli helppo samaistua. Suosittelen kirjaa kaikille!!

-Veera-
maaliskuu 15, 2014

Huomasin elokuvateatterissa julisteen tästä tulevasta elokuvasata ja olin nähnyt kirjastossa tämän kirjan.. Lainasin sen ja kirja oli tosi mukaansa tempaiseva! Tris on mahtava! Pidin Neljästä todella paljon. Hän oli salaperäinen... Odotan jo elokuvaa Ja seúraavia osia tosi paljon!

maaliskuu 11, 2014

Kirja oli kyllä yhtä hyvä, mitä nämä arvotelut täällä ovat luvanneet. Juoni oli kiva ja Tris hyvä tyyppi. Mutta paras hahmo oli - yllätys yllätys - Neljä. Caleb ja muut vaatimattomat olivat tosi raivostuttavia. Se ettei saanut ajatella edes pienissä asioissakaan itseään, oli todella rasittavaa. Kirja jäi mielenkiintoiseen kohtaan ja jään odottamaan sarjan toista osaa.

helmikuu 26, 2014

Silloin kuin ensimmäisiä elokuvauutisia alkoi ilmaantua tämän trilogian tiimoilta mietiskelin miten kivaa olisi jos tämän saisi suomeksi luettua. Noh, rukoukseni kuultiin! Outolintu on minusta hyvin erilainen kuin muut tähän genreen sijoittuvat kirjat. Ehkä se johtuu suurilta osin siitä ettei päähenkilö ole täysi nössykkä. Tris on kovapää, joka ei pelkää ottaa iskuja vastaan eikä jää murehtimaan turhanpäiväisyyksiä. Samaan aikaan hänessä kuitenkin on kaikkien osastojen kyvyt, ei pelkästään yhden. Koko tämä erikoinen maailma on melko kylmä ja karu, raakakin ja se oli oikeastaan ihan kivaa vaihtelua. Katselin tulevan elokuvan videoita ja trailereita ennen kirjan lukemista ja oli hämmästyttävää tajuta miten erilaisen päätelmän liikkuvasta kuvasta voi tehdäkään. Kirjan juoni ei siis vastannut yhtään omaa käsitystä ja se oli ihan hyvä juttu. Vaikkei tämä kirja herättänytkään suosikkikirjojeni kaltaista kutkuttavaa tunnetta lukiessa, oli tämä silti todella mielenkiintoinen ja piristävä lukukokemus. Aika ei käynyt pitkäksi missään vaiheessa ja odotan jo mielenkiinnolla mitä seuraava osa tuo tullessaan. Toki myös jännityksellä odotan tästä tehtävää elokuvaa, joka ainakin trailerien perusteella vaikuttaa todella hyvältä.

MustaParonitar
helmikuu 20, 2014

Mahtava kirja! Ihailin paljon kirjan päähenkilöä, Tris oli inhimillinen, pidettävä ja häneen oli helppo samaistua. Teksti oli sujuvaa ja nautin jokaisesta lukuhetkestä. Suosittelen KAIKILLE

Reta Anna Maria
helmikuu 17, 2014

Oli mukavan virkistävää lukea nuortenkirjaa, jossa päähenkilökin pystyi käyttäytymään epämoraalisesti. Nautin kirjassa suuresti päähenkilön Tristin kehityksestä

Riley Charlotte
helmikuu 12, 2014

Mielenkiintoinen kirja tulevaisuudesta. Tris oli tosi miellyttävä ja kiinnostava hahmo. Neljä taas oli vähän salaperäinen ja semmoinen kiltti. Aluksi ei kyllä tiennyt mikä se divergent oikeen on mutta loppua kohden se kyllä selvisi. Tämän kirjan ahmin vähän liian nopeasti, pitäisi opetella nauttimaan lukemisesta. Odotan innolla seuraavia osia ja myös tulevaa Divergent elokuvaa!

Radioactive
helmikuu 8, 2014

Kun tämän kirjan aloittaa sitä ei voi päästää käsistä(ainakin minulla on niin). Suosittelen tätä kirjaa ja aion lukea toiset osat heti kun ne tulevat.

tammikuu 30, 2014

Siis todella koukuttava kirja, jota oli todella kiva lukea! Trish oli siitä kiva hahmo, että hänellä ei kaikki onnistunut heti täydellisesti eikä hän ollyt sellainen täydellinen nynny "ei saa satuttaa ketään"-asenteella. Ihana trilogian aloitus ja aionkin lukea jatko osat heti englanniksi!!

Atran matkassa
toukokuu 6, 2019