Ystävät hämärän jälkeen - John Ajvide Lindqvist8

Kirja-arvio :: Ystävät hämärän jälkeen

Kirjoittanut The Big Bad Wolf

Mun parhaan kaverijätkän nimi on Hämärä. Yrittää siinä sitten ottaa kirjan nimeä vakavasti. Ei oikeasti, ei mitään ongelmaa. Kun kirjaa sai luettua, se oikeasti imaisi mukaansa. Ei niin, etteikö kesken olisi voinut jättää mihin kohtaa vain, ei niin etteikö lukeminen olisi ollut aina välillä suorittamista, mutta äärimmäisen kiinnostava kirja on kyseessä. Jännitin muutamaan otteeseen sen verran, etten viitsinyt lukea iltavaloisalla, mutta kirkumaan en intoutunut eikä näin jälkikäteen ole tarvetta tutkia sängynalusia (tai kylpyammeita). Pelottavinta kirjassa oli Håkanin lisäksi koulukiusaaminen ja sen muodot. Niihin uskon todennäköisemmin törmääväni kuin vampyyreihin, joita tässä kirjassa tavallaan ei ollut. Siis oli, mutta… Kuulemma eivät olleet vampyyrejä. Elivät vain verellä. Ihan eri juttu. Tarina on kiva. Paljon tapahtumia ja sopivasti himmailua ja yksityiskohtia. Vaikka sivumäärä olikin aika iso, teksti oli nopealukuista eikä tähän yliluonnollisen kauaa kestänyt. Muuten kuin jänistyksen ja keskeytysten takia. Mukana on erittäin ällöttäviä kuvauksia muutamista (yhdestä) henkilöistä (-löstä), mutta pääosin en yökkinyt kauhusta vaan hihitin peloissani sen pari minuuttia, sitten vain nautin soljuvasta tekstistä. Paljon lyhyiden replojen dialogia. Johtolauseettomuus ei haitannut mitään. Nämä alkukirjan keskustelut avasivat uudestaan uuden ajatuksen ja luulin kehitelleeni nerokkaan teorian. Idiootti. Minä siis. Kaiken sen infon oli tarkoituskin tulla esiin siinä vaiheessa. En tainnut olla ainut, joka ne faktat tajusi. Höh. Pidin todella paljon pienten yksityiskohtien toistumista seuraavissa luvuissa. Esimerkiksi jossain kohtaa Victoria pussittaa katkarapuja ja Oskar syö niitä seuraavassa luvussa pizzan päältä. Jotenkin tuli valaistunut olo. Upeaa. Henkilöt sotkeutuivat välillä, mutta loppua kohden onnistui pikkuhiljaa hahmottamaan (muistamaan) henkilöiden suhteet toisiinsa. Ihan älyttömästi J-kirjainta. Jonny ja… Lacke. Eli on aivan ihana. Oskar herätti minussa vahvoja isosisarellisia tunteita, tiedä mistä kumpuavat kun hemmoteltu ainut lapsonen olen. ”Oi Osku, ole varovainen, varovainen… Nyt Osku heti kotiin annat aikuisten hoitaa nämä asiat! Sä olet lapsi, LAPSI! UNOHDA SE HITON ELI NYT HETKEKSI!!!” Oskar on suloinen ja surullinen. Puristaa sydämestä lukea kun toinen yrittää pitää vanhempiensa välit kunnossa, valehtelee, ettei äidille tule murehdittavaa. Tahto ottaa syliin ja repiä pois pahasta maailmasta turvallisempiin maisemiin on valtava. No, onneksi Eli. Kasvaminen on kirjoitettu niin kiinni kirjaa, ettei sitä huomaa ennen kuin lopussa peilaa vanhaa Oskaria ja uutta Oskaria. Taitavaa. Hieno kokemus. Toivon, että jonain päivänä saan itseni lukemaan tämän uudestaan. Ehkä nimet pysyisivät paremmin päässä eikä tulisi hypittyä riveillä.

Ystävät hämärän jälkeen

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Jaana Nikula. Kannen suunnittelu: Jens Magnusson. Kannen kuva: Malou Bergman. Sidottu, kansipaperi.

”Ruotsalaisen kaunokirjallisuuden ihme” Kristianstadsbladet

Oskar on 12-vuotias nörtti, joka pakenee koulukiusaajiaan ja neuroottista äitiään herkullisen väkivaltaisiin kostofantasioihin.

Oskarin päiväunet näyttävät käyvän toteen, kun Blackebergin lähiön takaisesta metsästä löytyy teinipojan ruumis, joka on imetty kuiviin verestä.

Murhatapaus kuitenkin haihtuu Oskarin mielestä, kun naapurirappuun muuttaa Eli-niminen tyttö. Eli vaikuttaa oudolta ellei peräti sairaalta: hän näyttäytyy vain iltaisin, tuoksuu härskiltä voilta eikä suostu syömään edes irtokarkkeja.

Oskarin vilkkaassa mielikuvituksessa alkaa hahmottua mahdoton ajatus: entä jos hänen uusi ystävänsä ei olekaan ihminen vaan… jotain muuta?

Ystävät hämärän jälkeen on täysiverinen kauhutarina sankareineen, roistoineen ja kellarissa lymyilevine hirviöineen. Se on myös rakkaustarina, kasvukertomus, koskettava kuvaus erään lapsuuden lopusta Blackebergin lähiössä Tukholmassa vuonna 1981.

Ystävät hämärän jälkeen oli vuoden 2004 myydyimpiä esikoisromaaneja Ruotsissa, ja se valittiin Norjassa vuoden 2005 merkittävimmäksi romaaniksi.

Romaanin elokuvasovitus, jonka Lindqvist itse käsikirjoitti, voitti Göteborgin elokuvafestivaalien pääpalkinnon 2008. Elokuva saa Suomen ensi-iltansa Espoo Ciné -festivaaleilla elokuussa.

”On olemassa vain yksi neuvo niille, jotka eivät ole vielä antautuneet kauhuromaanien kutsulle: heittäkää mahdolliset ennakkoluulonne syrjään ja päästäkää Blackebergin vampyyri sisään!” Henriette Zorn, Hufvustadsbaldet

”Kruunaamme täten John Ajvide Lindqvistin kesän jännärikuninkaaksi. Ystävät hämärän jälkeen on ahmimisromaani, rakkaustarina… ja todellinen jännäri. Sillä aikaa kun kirja kiertää kaverilta toiselle, odottelemme jo seuraavaa…” Amelia