Viemärin valtias - Terry Pratchett8

Kirja-arvio :: Viemärin valtias

Kirjoittanut HourglassEyes

Pratchett ei kyllä petä koskaan! Vaikka Viemärin valtiaan huumori ei olekaan samaa luokkaa Kiekkomaailman kanssa, nostattaa se silti virneen naamalle usein tekstin lomassa. Olen samaa mieltä Jussin kanssa, että teemaltaan ja tarinaltaan Viemärin valtias ei kyllä tunnu nuorille suunnatulta, mutta ehdottamasti lukemisen arvoinen tämä veijaritarina on.

Viemärin valtias

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Paul Kidby. Sidottu.

Locus-palkintoehdokas 2013.

Lyömätöntä tarinointia aitoon Pratchettin tyyliin

Viemäreistä arvoesineitä tonkiva nuorimies, Repolainen, osuu eräänä myrskyisenä yönä todistamaan kaapatun nuoren tytön pahoinpitelyä. Pelastettuaan neidon hän luovuttaa tämän sattumalta paikalle osuneiden Charles Dickensin ja Henry Mathew’n huostaan. Käy ilmi, että neitokainen on erään saksalaisen ruhtinaskunnan prinssin karannut vaimo, jota lepsu aviomies ja häijy appiukko jäljittävät keinolla millä hyvänsä. Viekas Repolainen osaa kuitenkin kääntää tilanteen edukseen ja ottaa hyödyn itselleen – ja saa kaiken hyvän päälle vielä ansioistaan ritarin arvon nuorelta kuningatar Victorialta!

Ainutlaatuista ja taattua Pratchett-huumoria ja tarinaniskentää, joka käyttää hyväkseen todellisuuden ja klassikkokirjallisuuden hahmoja ja jonka maalaileva miljöökuvaus vetoaa kaikkiin aisteihin, etenkin hajuaistiin…