Tyttö joka muuttui lasiksi

@ Ali Shaw
Tyttö joka muuttui lasiksi - Ali Shaw 7.58   69

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Taina Wallin. Sidottu, kansipaperi.

Desmond Elliott -palkinto 2010. Costa First Novel Award -ehdokas 2010, Crawford-palkintoehdokas 2010, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2012.

Sinä talvena St. Hauda's Landin syrjäisellä saariryhmällä nähtiin lentävän valkoisia variksia, suosta huhuttiin löytyneen läpikuultavia ihmisruumiita – ja Ida Maclaird muuttui hiljalleen lasiksi.

Nuori valokuvaaja Midas Crook törmää joulukuisena iltapäivänä metsässä harhailevaan, hauraan oloiseen tyttöön, joka ontuu polulla kainalosauvoineen. Midasin ja tytön ystävyys alkaa hapuillen: Midas välttelee ihmisiä ja Ida eristäytyy säilyttääkseen salaisuutensa. Kun Midas saa selville, että Idan jalat ovat paksua läpinäkyvää lasia, heidän välilleen syntynyt varovainen luottamus uhkaa särkyä.

Salaisuuden paljastuminen sysää tapahtumat liikkeelle: Midas haluaa pelastaa Idan lasittumiselta, mutta yritys on toivoton. Lasittumisen syytä ei tunneta eikä parannuskeinoa ole. Idan ja Midasin rakastuminen on yhtä väistämätön kuin Idan muuttuminen lasiksi, ja kumpikin tietää, että aika käy vähiin.

Tyttö joka muuttui lasiksi on tummasävyinen ja kieleltään vivahteikas aikuisten satu toivosta ja kohtalon vääjäämättömyydestä. Todellisuus ja fantasia kietoutuvat teoksessa yhteen huikealla tavalla ja saavat aikaan omaperäisen, haikean rakkaustarinan, jonka ei toivoisi loppuvan ihan vielä.

Ali Shaw (s. 1982) on kotoisin pienestä kaupungista Dorsetista. Tyttö joka muuttui lasiksi on Shaw'n esikoisteos, ja se on voittanut muun muassa Desmond Elliott Prizen. Shaw kirjoittaa tällä hetkellä toista romaaniaan.

Suomennos on saanut EU:n Kulttuuri-ohjelman käännöstukea.

Kirjasta sanottua:

Runollinen kieli ja ihana tarina vievät ihmeellisesti mennessään ja liikuttavat.– Annamari Saure, Me Naiset

Ali Shaw mykistää lukijan esikoisteoksellaan. – Kaikki klassikon ainekset.– Taru Paavoseppä, Kainuun Sanomat

Synkeiden ja toistuvien näkyjen rinnakkain asettelussa on psykologisen tarkkailun valoisaa viisautta.– Teppo Kulmala, Keskisuomalainen

Kaunistunnelmainen, maaginen tarina lumoaa lukijan täysin.– Mia Kuntsi, Kotiliesi

Mukaansatempaava, taitava ja omalaatuinen kirja, jonka kaltaisia lukisi mielellään enemmänkin.– Tiina Raevaara, Tähtivaeltaja

"Kaunis, monipiirteinen tarina eristäytymisestä, kohtalosta sekä rakkaudesta." – Tähtifantasia-palkintoraati

Kirja julkaistu maaliskuu 14, 2011 (Atena)
Alkuperäinen nimi The Girl with Glass Feet
Tietoja muokattu maaliskuu 8, 2016

Kuutarrr
marraskuu 6, 2016

Löysin tämän kirjan sattumalta, ja päätin lopulta lukea sen. Yllätyin jo alussa kirjan hiljaisesta ja haikeasta tunnelmasta, joka jatkui viimeisille sivuille asti. Tarina oli hyvin selkeä ja kaunis, missään vaiheessa minulla ei ollut tylsää. Välillä tapahtumien olisi toivonut menevän täysin erilailla, toisinaan ne menivät juuri niin kuin itse halusin ja toivoin. Pahaa sanomista tästä kirjasta en keksi, vaikkakin minua joskus ärsytti Midaksen luonne. Luen tämän kirjan varmasti vielä joskus uudelleen.

Selene
elokuu 2, 2014

Päädyin lukemaan kirjan sen erityisen kauniin ulkoasun takia. Kansi saattaa hyvinkin olla kaunein näkemäni, ja lisäksi se kuvaa kirjaa ja sen sisältöä erityisen hyvin. Pidin tästä kirjasta ja se jäi mieleeni pitemmäksi aikaa. Se oli murheellinen ja samalla toiveikas, ja tavattoman upeasti kirjoitettu! Miljöö oli niin hienosti kuvailtu, että tuntui kuin olisin lukiessani uponnut tuohon hauraaseen, sumuiseen maailmaan. Perinteisestä fantasiaseikkailusta kirja on kaukana, mutta pienet fantasiaelementit tekivät kirjasta kiehtovan. Hehkutan vielä kerran nimen omaan sitä ympäristöä, johon eniten rakastuin!

Dynierax
marraskuu 7, 2011

Ali Shaw'n esikoisromaanin juoni käynnistyi varsin nopeasti ja lumosi yksinkertaisuudellaan, kursailemattomalla nopeatempoisuudella ja vääjäämättömällä loppuratkaisun lähestymisellä. Joitakin suvantokohtiakin oli ripoteltu väliin keventämään vauhti, mikä antoi hetken aikaa miettiä asioiden kulkua ja spekuloida seuraavia käänteitä. Henkilöiden tunne-elämä oli osaltaan hyvin ennalta arvattavaa, mutta jotkin päätökset tuntuivat kummallisilta ja tilanteeseen sopimattomilta – aivan kuten todellisessa elämässäkin. Päähenkilöiden luonteet ja tunteet tuotiin selvästi esiin, eivätkä hahmot jääneet ohuiksi paperinukeiksi maailmaan leijailemaan. Sivuhenkilöt eivät kuitenkaan päässet oikeuksiinsa, vaan jäivät selvästi taustalle. Heidän syvyyttään olisin kaivannut lisää, sanoin kuin kuvausta maailmasta varsinaisten tapahtumapaikkojen ympärillä. Kirjan maaginen tunnelma, joka oli alueellisesti hyvin paikallista muuten ei-maagisessa reaalimaailmassa, oli kehitetty hyvin, eivätkä useimmat oudot luonnonvastaisuudet olleet liian räikeitä. Lisäksi näitä outouksia ei yritetty selittää liikaa tieteellä, myyteillä tai taikuudella. Siksi pienet lentävät naudat eivät tuntuneet liian todellisuuspohjaisilta tai ”tieteiskirjamaisilta”, vaan juuri siltä genreen oleellisesti kuuluvalta selittämättömältä. Ali Shaw'n esikoisromaani oli miellyttävä lukukokemus, jolle oli helppo antaa neljä tähteä. Voin suositella kirjaa lämpimästi kaikille oudosta maailmasta ja maagisesta realismista pitäville. Odotan innolla myös tulevia Shaw'n teoksia. Ehkä kirjallinen kehitys tuo kaivattua lisäsyvyyttä tarinan sivupolkuihinkin.

Jossu89
Jossu89