Liekki (Liekki-trilogia #1) - Sophie Jordan9

Kirja-arvio :: Liekki

Kirjoittanut Zey

Olen parivuotta sitten lukenut tämän ensimmäisen kerran ja silloin jäi hyvät fiilikset, joten päätin tarttua kirjaan uudestaan nyt yksityiskohdat jo sumentuneina. Kirja lumosi jälleen. Drakit uutena olentona hurmasivat minut. Olen törmännyt muihinkin uusiin fantasiaolentokeksintöihin, mutta tämä vaikutti paljon toimivammalta idealta, kuin moni muu. Pelkästään drakit eivät olleet hyvä puoli kirjassa, vaan rakastin myös juonta (ja Williä <3). Kirja jäi myös erittäin ikävään kohtaan, ei millään olisi halunnut kirjan loppuvan, joten kaipa kirjaa voisi kuvailla myös sanalla koukuttava. Harmikseni huomasin ettei kustannusytiö aio suomentaa muita osia, joten tilasinkin samantien netistä kaikki osat englanniksi. Joudunkin siis valitettavasti ainoastaan kustannusyhtiön takia suosittelemaan, että kirjan lukemista harkitessa miettisi englannin kielistä versiota - on nimittäin aika tuskaista lukea suomeksi saamatta jatkoa. :( Pidän kuitenkin peukut pystyssä, että kustannusyhtiö vielä vaihtaisi mielipidettä, lukijakuntaa kun kuitenkin riittäisi.

Liekki

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Lotta Heikkeri. Sidottu.

Yhtäkkiä pakoajatukseni tyssäävät. Kaivattu värinä alkaa rintakehästäni, leviää sisuksiini. Ihoni herää eloon. Pääni kääntyy, katseeni pyyhkii luokkaa, pysähtyy Williin.

Kaikki hänessä on kirkkaampaa kuin muistin.

Yhtäkkiä päivät joina en nähnyt häntä tuntuvat ikuisuudelta. Olen odottanut liian kauan sitä, että keuhkoissani alkaisi kiristää, sydämeni hakkaisi ja painautuisi rintakehää vasten.

Olen odottanut liian kauan sitä, että lohikäärme sisälläni herää.

Jacinda on aina tiennyt olevansa erilainen, jopa kaltaistensa seurassa. Drakit, lohikäärmeistä polveutuvat ihmiset, asuvat eristyksissä muusta maailmasta suojellakseen salaisuuttaan ja sukuaan. Erikoistaitojensa ansiosta Jacinda on sekä lauman että sen tulevan hallitsijan silmäterä, mutta hän kapinoi ennalta määrättyä tulevaisuuttaan vastaan.

Rikottuaan lauman sääntöjä Jacinda joutuu jättämään kotinsa ja muuttamaan pikkukaupunkiin lohduttoman aavikon keskelle äitinsä ja sisarensa kanssa. Uusi alku ihmisten parissa ja tavalliseen elämään sopeutuminen ei ole helppoa Jacindalle, joka tuntee lohikäärmeen kuihtuvan pois. Ainoastaan komean ja etäisen Willin läsnäolo saa liekin hänen sisällään roihahtamaan. Jacinda kuitenkin tietää, että Will on lohikäärmeenmetsästäjien sukua, drakien vihollisten poika.

Jacindan on valittava muiden odotusten ja oman tahtonsa välillä. Pystyykö hän elämään tavallista teinitytön elämää ja tukahduttamaan lohikäärmeen sisällään? Voiko hän palata hänelle ennalta suunniteltuun elämään lauman luona vai riskeerata lajinsa suurimman salaisuuden paljastumisen pysyttelemällä metsästäjän lähellä?

Sophie Jordanin Liekki-trilogian ensimmäinen osa on koukuttava ja kiehtova nuortenromaani. Kirjan päähenkilö, drakityttö Jacinda, on omapäinen sankaritar, jonka tarina voittaa puolelleen kaikki fantasian ja romantiikan ystävät.

Kirjasta sanottua:

\"Seikkailutarina pyörähtää täyteen vauhtiin heti ensimmäiseltä sivulta. (...) Jacindan kautta kuvataan teini-ikäisen tytön kasvamista aikuiseksi maailmassa, jossa lohikäärmeet ovat saaliseläimiä. Taattua tarvaaa pukin konttiin fantasiasta ja lohikäärmeistä kiinnostuneille lukijoille.\" – Maria Loikkanen, Pohjolan Sanomat