Maan kätkemät (Maan, veden ja tulen väki #1) - Reeta Aarnio8

Kirja-arvio :: Maan kätkemät

Kirjoittanut Emili@

Ensimmäinen koskaan itselukemani "kunnollinen" kirja. Luin tämän ollessani kolmannella luokalla ja muistan kuinka paljon siihen tykästyin. Kerronta selkeää ja juoni on mukavan 'täyttävä', mutta kuitenkin tarpeeksi yksinkertainen. Yritin lukea kahden vuoden kuluttua kirjasarjan toista osaa, mutta en pystynyt nauttimaan siitä kuten tästä tuolloin nuorenpana. Sanoisinkin, että tämä on aivan erinomainen, kevyt, fantasiakirja nuorille. Suosittelen!

Maan kätkemät

Kannen kuva ja lukujen alkuvinjetit Jussi Kaakinen. Sidottu.

Kaivattua kotimaista lastenfantasiaa!

Neljäsluokkainen Liina yrittää totutella uuteen kaupunkiin ja uuteen kouluun. Eräällä kirjastoreissulla hän löytää oven, joka johtaa aivan toisenlaiseen maailmaan. Muutamat koulun oppilaat käyvät iltaisin ”taikatunneilla” ja oppivat asioita maahisista, tontuista ja veden väestä.

Liinakin huomaa kuuluvansa joukkoon, jolla on kyky nähdä ja kokea asioita, joita muut ihmiset eivät näe. Tunneilla Liina tutustuu punatukkaiseen Siriin ja ujoon Eetuun, ja pian he ovat tiivis kolmikko. Kun koulun pihalta ja tarhasta alkaa kadota lapsia, vain Liina, Siri ja Eetu ymmärtävät, että maahisilla on sormensa pelissä. Miksi ihmisten ja muiden väkien Rauhanomaisen rinnakkaiselon sopimusta on yhtäkkiä rikottu?