Kirja-arvio: Smaragdinvihreä

Kirjoittanut Elys - 3.0

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Tämä arvostelu sisältää räikeitä juonipaljastuksia, joten hyppää yli jos et ole vielä lukenut kirjaa! Välittömästi kirjan lukemisen jälkeen olin suorastaan pettynyt tähän kirjasarjan päättävään opukseen, vaikka sarja sisältääkin paljon potentiaalisia elementtejä, kuten aikamatkustusta, otteita menneisyydestä, ennustuksia sekä yhden mysteerisen Kreivin. Mikä siis voisi mennä pieleen? Ensinnäkin petyin Gwendolynin hahmoon ja siihen, että hän mökötti ja itki Gideonin perään lähes koko kirjan ajan, vaikka hänen olisi pitänyt löytää keino pysäyttää Kreivi. Tämä antoi Gwenistä hyvin epäkypsän ja lapsellisen kuvan. Ja kaikki tämä draama 2 viikon tuntemisen jälkeen. Huoh. Myös Gideonin kylmä-kuuma-leikki alkoi loppua kohden kyllästyttämään. Samaan kategoriaan menee suuret rakkaudenosoitukset, vaikkeivat Gwen ja Gideon juurikaan edes tunteneet toisiaan. Todellisesta kyllästymisestä kertokoot se, että minua henkilökohtaisesti kiinnosti enemmän lukea Lesleyn ja Raphaelin orastavasta suhteesta. Toiseksi minua hämmensi suuresti toisinaan, kuinka aikamatkustusta koskevat luonnonlait ns. hoidettiin. Räikein esimerkki olkoon Gwenin antama rokote Jamesille. Jos James ei siis kuollutkaan, niin eihän Gwenin olisi pitänyt tuntea koko ihmistä, joka olisi johtanut siihen, ettei Gwen olisi oppinut tiettyjä etikettisääntöjä. Eikun häh? Niinpä. Valitettavasti minusta tuntui, ettei kirjailija itsekään osannut sitoa langanpäitä yhteen. Minun on myös myönnettävä, että odotin Kreiviä koskevista juonenkäänteistä huomattavasti enemmän. Minusta kirja sai myös tarpeettoman nopean lopun, ja kaikki paljastui melkoisen nopeasti, sekä monet seikat jäivät turhan epäselviksi. No, miksi kirja sai silti arvostelussani 3 tähteä? Täydet pisteet menevät ehdottomasti Lucas Montroselle ja Gwenin ja hänen seikkailuilleen. Myös iki-ihana Gwenin perhe ja sen kummallinen hovimestari jaksoivat edelleen ihastuttaa. Pidin myös tanssiaisten tapahtumista ja Gwenin kuolemattomuuden selviämisestä. Valitettavasti kirja olisi kuitenkin ollut huomattavasti parempi ilman Gwenin ja Gideonin teinirakkautta.

Tietoa kirjasta :: Smaragdinvihreä

Kerstin Gier Julkaistu: elokuu 8, 2014
Tyylit: fantasia, romantiikka, nuoret
Avainsanat: aikamatkustus, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Ilona Nykyri. Sidottu.

Aikakaudesta toiseen seikkaillut Gwendolyn on aivan maassa. Oliko Gideonin rakkaudentunnustus lainkaan todellinen?

Särkynyttä sydäntä ei ole kuitenkaan aikaa jäädä parantelemaan, sillä sukunsa aikamatkaajageeniä kantavalla Gwenillä on pian aivan uusia huolia. Hänen pitäisi toteuttaa tehtävänsä aikamatkaajana, kun vain tietäisi mikä se on… Saint-Germainin kreivin menneisyydessä ... (lisää)

KaksoisolennotSotilaat (Talon-saaga, #3)Nimetyt (Aikavartio, #1)Pimeä sydän (Mystic City, #2)Kärpästyttö
Rinja
Uusin jäsen: touko kumpulainen