Kirja-arvio: Vampyyrin oppipoika

Kirjoittanut manni - 3.0

Jos on kirjoja joissa selostetaan kaikki juurta jaksaen niin tämä on sen vasta kohta. Tässä kirjassa tuskin selostetaan mitään vaan kirjan tapahtumat menevät ihan liian nopeasti paikasta A paikkaan Ö, eikä lukija(ainakaan minä) saa tarinaan minkäänlaista sidettä tai tunnetta. Tai ehkä nuoremmat lukijat saavat, sillä pidinhän minäkin tästä aikoinaan. Teksti oli edellisen kirjan tapaan aika lapsellista, mutta se ei haitannut tässä kirjassa yhtä paljon kuin edellisessä. Juoni oli aika olematon. Darren ja ihmisveren juonti tuntui olevan koko kirjan perusta, mikä olisi ehkä toiminut jos se ei olisi niin kulunut aihe vampyyri kirjoissa. Kirjan lopulla olisi ollut potentiaalia, mutta jotenkin siitä jäi silti aika valju olo. Siinä tapahtui kaikkea minkä olisi pitänyt saada tuntemaan jotakin, mutta vaikka tapahtumat olisivat olleet kuinka raakoja niin silti ne meni niin nopeesti ja oudosti ettei niissä ehtinyt oikein ajatella mitään muuta kuin "oho, joku kuoli..". Hyvääkin tässä kirjassa oli, tai ainakin edelliseen kirjaan verrattuna. Kirjan hekilöihin saatiin kirjassa roimasti enemmän syvyyttä. Darren ärsytti minua vieläkin jonkin verran, mutta tässä kirjassa se oli jo ihan siedettävä. Crepsley jää tämänkin kirjan aikana aika pieneen rooliin, mutta silti siitä on muodostumassa minun lempihahmo tässä sarjassa. Uudet hahmot olivat myös mukava lisä, niin hyvässä kuin pahassa ja oli ihan kiva taas löytää unohtamani JV (vihasin sitä pienenä niin paljon, että luin kieroutunut ilme naamalla ja hymyssä suin sen kohdan kuin sille käy ohrasesti). Pikkuväen olin jo unohtanut täysin, mutta kirjaa edetessä tuli taas tietoiseksi, että miten julmia ne osaavat olla. Sirkus ja sen lähialue toimivat ihan hyvin kirjan tapahtumapaikkana. Itse sirkus jäi tässä kirjassa hieman taka-alalle, vaikka olihan silläkin oma aikansa kirjassa. Pidin kirjasta enemmän kuin edellisestä, mutta silti vähän tylsähkö tämäkin teos oli.

Tietoa kirjasta :: Vampyyrin oppipoika

Darren Shan Julkaistu: 2002
Tyylit: kauhu, nuoret
Avainsanat: vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Kaijamari Sivill.

1. laitos: Kansi: Jukka Aalto. Tammi, 2002. Sidottu.
2. laitos: Tammi, 2006. Nidottu.
3. laitos: Tam tam. Tammi, 2008. Nidottu.

Veret seisauttavan jännittävä jatko-osa kirjalle Friikkisirkus. Ei ryppyotsaisille!

Darren Shan on muuttunut puolivampyyriksi ja joutuu opettelemaan vampyyrien tavoille. Uuteen elämään sopeutuminen ei ole helppoa. ... (lisää)

Taistelu aamunkoitteessa (Darren Shanin tarina, #9)Uusi aika 2: Varjosielut (Vampyyripäiväkirjat, #6)Kohtalon perilliset (Darren Shanin tarina, #12)Sielujen järvi (Darren Shanin tarina, #10)Varjojen vangit (Darren Shanin tarina, #11)
Uusin jäsen: Jimi Vuori