Kirja-arvio: Vuori

Kirjoittanut StaCa - 3.0

Täytyy tunnustaa, että olin ihan alkuun jotenkin väärin orientoitunut. Kun Pohjankontu-trilogia sijoittuu jonnekin muinaisaikoihin, niin oletin automaattisesti, että tässä ollaan samoilla linjoilla. Vaan, heti ensimmäisissä lauseissa mainittiin ovikello ja kännykkä. Sitten lukijan piti sulkea kirja, henkäistä syvään, uudelleenohjelmoida aivot ja aloittaa uudestaan alusta. Vuori on tokikin viikinkitarustomuunnelma, mutta osapuilleen nykyaikaan sijoittuva sellainen. Se yhdistää kiehtovasti totta ja yliluonnollista, selittelemättä liikaa. Päähenkilö Lif saa yhtäkkiä tehtäväkseen lähteä vuorelle, joka näkyy – tai oikeammin ei näy – ikkunoista. Tarina on vetävä ja suoraviivainen, mutta minä olisin kuitenkin kaivannut hieman lisää sitä selittelyäkin. Kun en ragnarökia sen kummemmin tunne, tiettyjen henkilöiden taustat ja motiivit jäivät hämäriksi. Pisteet kuitenkin ehdottomasti loppuratkaisusta, joka jätti minut vähän samoihin fiiliksiin kuin Kristiina Vuoren Näkijän tyttären loppu aikoinaan. Se oli draaman kannalta mainio, mutta pidinkö siitä? En tiedä. Ärh. Sai ainakin pohtimaan, pohdituttaa vieläkin.

Tietoa kirjasta :: Vuori

Helena Waris Julkaistu: kesäkuu 4, 2014
Avainsanat: kotimainen, kuvastaja-palkinto, skandinaavinen mytologia

Kansi: Ea Söderberg. Sidottu.

Kuvastaja-palkinto 2015. Savonia-ehdokas 2014.

Kuinka monta heitä oikein on? Pitääkö minun laskea itseni mukaan? Kuinka monta meitä on?”

Kaupungin keskellä piilotellut vuori on paljastumassa ja Lif saa erikoisen käskyn – lähteä ylös vuorelle, ja lähteä heti, sillä hänelle annetaan mahdollisuus paeta tulossa olevaa katastrofia. Uskoako uskomattomaan ja suunnata huipulle, jonne yhdenkään ihmisen ei ... (lisää)

Odininlapsi (Korpinkehät, #1)Thorin vasara (Magnus Chase, #2)Sammon ryöstö (Nicholas North, #2)Yhdeksän maailman sankaritMahti (Korpinkehät, #3)
Uusin jäsen: Kati Piehl