Dyyni: Ensimmäinen osa: Dyyni

Dyyni #1 / 3
@ Frank Herbert
Dyyni: Ensimmäinen osa: Dyyni (Dyyni #1) - Frank Herbert 8.38   216

Alkuteos ilmestynyt 1965. Sisältää alkuteoksen ensimmäisen kolmanneksen. Suomentanut Anja Toivonen. Suomennoksen tarkistanut Ari Koskinen.

1. painos 1982. Sci-fi -sarja. Päällys: Heikki Kalliomaa. Sidottu, kansipaperi.
2. painos 1984. Sci-fi -sarja. Päällys: Heikki Kalliomaa. Sidottu, kansipaperi.
3. painos 1986. Best seller. Uusi kansikuva Heikki Kalliomaalta. Nidottu.
4. painos 2010. WSOY-pokkari. Päällys: Mika Tuominen. Nidottu.

Jaettu Hugo-palkinto 1966, Nebula-palkinto 1965. Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50 -listalle 2000.

VALTAKAMPPAILU ARRAKIS-PLANEETAN HERRUUDESTA

Dyyni eli Arrakis on keisarikunnan planeetoista syrjäisin, karuin ja vihamielisin. Kuitenkin siitä on taistelu verisesti vuosisatojen ajan, sillä ainoastaan Arrakisissa kasvaa kallisarvoinen rohto, elämän pidentäjä. Rohdon kasvupaikkoja vartioivat jättimäiset hiekkamadot ja beduiineja muistuttava fremen-kansa. Dyynin alkuasukkaat ovat kehittäneet nerokkaita keinoja hankkia vettä ja säilyä hengissä polttavan kuumalla aavikolla.

Dyyni-sarjan ensimmäisessä osassa kerrotaan, kuinka Arrakisin uudeksi valtiaaksi ja rohdon kerääjäksi nimitetty herttua Leto Atreides saapuu perheineen aavikkoplaneetalle. Heitä vastassa ovat suvun vanhan vihollisen, tyranni Harkonnenin julmat juonet…

Frank Herbertin (1920–1986) kolmiosainen Dyyni lukeutuu scifi-kirjallisuuden merkittävimpiin teoksiin.

"Tieteiskirjallisuuden ihailijan namupala." – Ilta-Sanomat

Kirja julkaistu 1982 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Dune
Tietoja muokattu syyskuu 24, 2023

Dyyni

Frank Herbertin Dyyni jaettiin suomennettaessa alun perin kolmeen osaan. Vuoden 2010 WSOY-pokkarien takakansissa käytetään virheellistä käsitettä Dyyni-trilogia. Vuonna 2021 romaani julkaistiin ensi kertaa kokonaisena suomennoksena.

"Suomeksi kolmena osana ilmestyvä Dyyni on tieteisromaanin moderni klassikko, joka on tuonut tekijälleen, yhdysvaltalaiselle Frank Herbertille, alan arvostetuimmat palkinnot. Teossarjan aiheena ovat Saharan kaltaisella Arrakis-planeetalla käytävät sodat ja valtataistelut. Dyynin salaisuuksiin kuuluvat myös satojen metrien pituiset hiekkamadot sekä ainutlaatuinen, parantava Rohto. Seikkailuromaanin juoneen yhdistyy vahva ajatuksellinen panos: teos avaa mielenkiintoisia näkymiä tulevaisuuden ekologiaan, uskontoon sekä psyykkisiin mahdollisuuksiin. Herbertin tekninen kekseliäisyys on ylivertaista science fiction -kirjallisuudessa."

Pääsarja Dyyni-sarja

Dyyni: Ensimmäinen osa: Dyyni (Dyyni #1) 8.38   216
Dyyni: Toinen osa: Muad'Dib (Dyyni #2) 8.44   189
Dyyni: Kolmas osa: Profeetta (Dyyni #3) 8.38   183

dbgirl
helmikuu 12, 2022

Näin David Lynchin leffaversion Dyynistä ensimmäisen kerran noin 15 vuotta sitten ja suunnilleen yhtä kauan on tämä kirja ollut lukulistallani. Vasta Denis Villeneuven leffan (jota en ole vielä nähnyt) innoittamana tartuin nyt vihdoin tähän kirjaan.

Pitkään, yli puolenvälin, mietin mikä tästä tekee niin ihmeellisen. Se ei ollut huono, mutta ei mitenkään ihmeellinenkään, vain tylsähköjä (ja aavistuksen naiiveja) keskusteluja ja päänsisäisiä pohdintoja toisensa perään. Se olikin harvinaisen pitkään jatkunutta pohjustusta tarinalle ja henkilöiden, Arrakis-planeetan ja kulttuurien esittelyä. Sitten tuli eräs pöytäkeskustelu, joka muutti kaiken. Tarina muuttui mielenkiintoisemmaksi ja loppua kohden oudommaksi. Lopun ansiosta arvosana nousi kolmeen. Taidan sittenkin jatkaa seuraavaan osaan.

Snapsu
huhtikuu 25, 2013

On pelkästään, vain ja ainoastaan tämän kirjan syy että olen aikanani ihatunut scifi- ja fantasia kirjallisuuteen. Luettuani yhden Dyyni- kirjan, piti minun saada sarjan kaikki kirjat käsiini ja heti. Eli kerrassaan loistava scifi-kirja. Mukaansa tempaava ja vangitseva, ellen sanoisi.

Jussi
marraskuu 4, 2007

Tämä scifiklassikko 1960-luvulta ei varmasti kaipaa esittelyä. Suomennoksessa kirja pilkottiin kolmeen osaan, niteiden nimet ovat Dyyni, Muad'Dib ja Profeetta. Jos lukeminen kiinnostaa, niin kaikki kolme kannattaa lainata kerralla. Hakemisto ja kartta on nimittäin piilotettu viimeisen niteen loppuun. Dyyni on minusta erittäin hyvä teos, se kuuluu lukemani scifin huipulle. Se on todella vetävästi kirjoitettu, lukemista ei malta jättää kesken. Mukana on vauhdikasta seikkailua ja kiinnostavia ideoita. Arrakisin planeettakin on hyvä tapahtumapaikka. Kirjassa ei selitellä liikaa tapahtumia, vaan jätetään lukijan tajuttavaksi. Ehkä lopussa olisi ollut kiva nähdä vilaus tulossa olevasta Jihadista. Olin kuullut aiemmin, että Robert Jordan on ottanut vaikutteita Ajan pyörään Dyynistä. Lukiessa huomasikin, että Aes Sedait muistuttavat benegesseriittoja, aielit fremenejä ja Rand al'Thor Paul Atreidesia. R. Scott Bakkerin "Prince of Nothing" -fantasiatrilogiaa on joskus kuvailtu Dyynin ja Sormusten herran yhdistelmäksi. Dyyni ansaitsee arvosanaksi täydet viisi tähteä.

Metsän Otus
lokakuu 8, 2020