Darlah: 172 tuntia Kuussa - Johan Harstad8

Kirja-arvio :: Darlah: 172 tuntia Kuussa

Kirjoittanut Red Ruby-00

Upea kirja, juuri niin pelottava ja ahdistava kuin minulle on kerrottu. Rakastin alussa ilmestyviä pieniä mysteerejä, ja pelkäsin yhdessä päähenkilöiden kanssa. Jotkin kohdat olivat ehkä hieman vaisusti kerrottuja, pidän itse enemmän minä-kertojana kirjoitetuista teoksista niiden aitouden tunteen takia. Surin silti henkilöiden kohtaloita, iloitsin ja jännitin heidän kanssaan. En yleensä lue ahdistavia tai pelottavia romaaneja, mutta tämä oli iloinen yllätys. Pidin surullisesta lopusta, se sopi täydellisesti kirjaan. Sen teki vielä täydellisemmäksi pieni toivon pilkahdus Tokiolaisen tytön kirjeessä.

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Darlah: 172 tuntia Kuussa

Alkuteos ilmestynyt 2008. Suomentanut Elina Uotila. Kannen suunnittelu: Sakari Tiikkaja. Sidottu, kansipaperi.

”Ei heikkohermoisille.” – Dagsavisen

NASA aikoo palata Kuuhun yli 40 vuoden jälkeen ja järjestää ennennäkemättömän, maailmanlaajuisen arvonnan, jonka voittajat pääsevät mukaan matkaan. Onni suosii kolmea nuorta: norjalaista Miaa, japanilaista Midoria ja ranskalaista Antoinea. Lähtölaskennan koittaessa koko maailma jännittää heidän mukanaan – paitsi eräs dementoitunut entinen astronautti. Hän seuraa kauhulla vanhainkodin tv:stä matkan uutisointia – Kuuhun ei pidä palata! Mutta nuoret ovat jo perillä Darlah-nimisellä kuuasemalla.

Pian yhteys Maahan katkeaa. Tukikohdan generaattori sammuu. Happivarastot hupenevat. Antoine ja kapteeni Nadolski katoavat. Ja Kuun pimeä puoli näyttää pelottavat, visusti vaietut kasvonsa.

Darlah – 172 tuntia Kuussa on nuorille aikuisille suunnattu omalaatuinen, tummanpuhuva scifijännäri, joka voitti kotimaansa arvostetuimman kirjallisuuspalkinnon, Brageprisenin. Kirjan jäännösoikeudet on myyty 10 maahan, myös Yhdysvaltoihin jättikustantaja Little, Brownille. Johan Harstadin aiemmista teoksista on suomennettu kaksi.