Pitkä sota (Pitkä Maa #2) - Terry Pratchett, Stephen Baxter8

Kirja-arvio :: Pitkä sota

Kirjoittanut Jussi

Pitkä sota on minusta parempi kuin Pitkä Maa. Kirjan juoni on onnistuneempi ja rakenne toimivampi. Jos joitakin ihmetyttivät edellisessä osassa esitellyt useat näkökulmahahmot, tulee näiden merkitys tarinassa nyt selkeämmäksi. Pidin erityisesti siitä, että Pitkää Maata partioiva ja ongelmia ratkova zeppeliinilaivue toi vahvasti mieleen Star Trekin Tähtilaivaston. Kirjan hahmot tajusivat itsekin asian. Sellaiset ihmiset, jotka lukevat scifiä vain ideoiden takia, saattavat pettyä Pitkään sotaan. Pitkän Maan konsepti esiteltiin sarjan ensimmäisessä osassa, eikä siihen tuoda nyt mitään uutta.

Pitkä sota

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen suunnittelu: R. Shailer/TW. Sidottu, kansipaperi.

Huikea tieteisfantasia jatkuu

On kulunut reilut parikymmentä vuotta Pitkän Maan ”löytämisestä”. Pitkässä Maassa on yhä enemmän siirtokuntia, ja teknologia kehittyy huimin harppauksin. Mutta jännitteet siirtokuntien ja ”vanhan Maan” välillä kasvavat nopeasti, ja Joshua Valientékin joutuu jättämään perheensä siirtokunnassa estääkseen ihmiskuntaa ajautumasta historiansa suurimpaan sotaan…

Pitkä sota on jatkoa romaanille Pitkä Maa (2013). Tässä jännittävässä tieteisfantasiassa kaksi tunnustettua kirjailijaa ovat yhdistäneet voimansa. Tuloksena on moniulotteinen ajatusleikki ja huima seikkailu.